Opnieuw.... Barnsteen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 aug 2005, 15:51
Opnieuw.... Barnsteen

Bericht door Jeroen » 13 aug 2005, 18:39

Hoi allemaal,

N.a.v. een oude discussie (dat ik nieuw ben op dit forum verschaft mij m.i. een prima alibi om oude berichten te lezen).. heb ik het volgende eens gedaan.

Omdat ik wilde weten of ik zelf wel echt Barnsteen bezit heb ik geprobeerd ze te laten zweven. Resultaat, in precies een halve liter koud water heb ik stapsgewijs zout opgelost. Bij de 40-50gram dreef mijn Pleistoceen Madagascar barnsteen, helaas is het water dan wel wat groter geworden door het zout dus de dichtheid is iets minder dan 10% gestegen. (eind experiment 525ml in beker)

Bij de 75 gram zout in 500 start ml water dreef het Baltische barnsteen, ouder vermoedelijk dus langer samengedrukt? en een iets hogere dichtheid.

Kortom, dichtheid van mijn zwaarste Barnsteen is (500+75)/525=~1.1 maal die van water.

Als ik met het amber de kat aai kan ik er bovendien uitstekend stukjes papier mee optillen. (veel beter dan met mijn haar)

Helaas heb ik geen epoxi hars e.d. in huis om deze tests te verifieren.

Ik reken even stiekum het gewicht van de inclusies niet mee (de mini vliegen) maar streep dat weg tegen de kleine belletjes...

Ik ben heel benieuwd of een van jullie dat eens zou kunnen naspelen met verdacht of juist bevestigd barnsteen.

Overigens een aardige site die ik zonet aan het einde van dit geexperimenteer vond, dit had ik dus allemaal ook niet kunnen doen maar het is wel leuk.

http://www.ambericawest.com/more_fake_amber.html


groeten!
Jeroen


Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

 
Gebruikersavatar
ziepe
Berichten: 1326
Lid geworden op: 20 mar 2005, 22:06
Been thanked: 4 times
Antw: Opnieuw.... Barnsteen

Bericht door ziepe » 16 aug 2005, 10:26

Jeroen,

deze is ook interessant:
http://www.paleodirect.com/fakeamber1.htm

Ziepe


The earth has music for those who listen.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Opnieuw.... Barnsteen

Bericht door Casper » 21 aug 2005, 18:44

dat noem ik nog eens experimenteren! :)
leuk!!! en interessant ook!

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!


Gesloten