opstarten hobby!

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Gebruikersavatar
Pedro
Berichten: 494
Lid geworden op: 16 aug 2005, 15:01
opstarten hobby!

Bericht door Pedro » 16 aug 2005, 15:13

Hallo Allemaal,

ik ben pas weer begonnen met het verzamelen van fossielen (had dat al eerder in mijn jeugd gedaan) en dan voornamelijk haaietanden. Ik heb een paar dingen gekocht en ben pas op het strand geweest in Cadzand (slechts 1 tand gevonden) en een boek gekocht ter info. Ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken met deze hobby. Ten eerste zou ik graag een keer meegaan naar bv Mill (dicht bij Venray), als er weer opgespoten word, om de kunst af te kijken en te leren. Verder zou ik graag van de algemen soorten een tand willen hebben met daarbij de uitleg waar op te letten. Dat hoeven geen bijzondere tanden te zijn, maar wel voldoende groot en gaaf zodat ik zelf aan de hand daarvan kan determineren. Ik wil daar graag het volgende tegenover zetten. Ik ben coordinator van de Landelijke werkgroep adderonderzoek Nederland en zou diegene(n)die mij helpen met het begin van deze hobby graag een keer het veld in willen meenemen, om de adders eens van dichtbij te laten zien. Wie wil mij helpen?



Pedro Janssen
Venray
____________________________
"Carpe diem. Seize the day, boys. Make your lives extraordinary". DEAD POETS SOCIETY

 
Gebruikersavatar
Anthonie
Berichten: 663
Lid geworden op: 15 dec 2003, 19:35
Locatie: Grimbergen (België)
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:
Antw: opstarten hobby!

Bericht door Anthonie » 17 aug 2005, 09:20

hallo Pedro,

Welkom bij het forum!

fijn dat je terug wil beginnen met het verzamelen van fossielen.
ik ben niet echt de expert in haaientanden, maar anderen kunnen je beter helpen dan ik.

ga vooral ook zelf zoeken. Van jezelf leer je echt veel (als je echt wil tenmentse :-) )
iedereen zal we zelf leren om te zoeken, te preparen en te determineren. na enkele jaren kan je sowieso al beter mee overweg.


PRACTICE MAKES PERFECT


groeten

Anthonie


* Scientia et Miratio *

Gebruikersavatar
De DinoDolsjes
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:36
Been thanked: 2 times
Antw: opstarten hobby!

Bericht door De DinoDolsjes » 17 aug 2005, 10:19

Hi Pedro,

Ook namens mij welkom op dit forum.
Ik bevond mij begin dit jaar in dezelfde positie als jij nu. Herstart van een oude hobby en de ba..en verstand van haaientanden.
Sterker nog: februari van dit jaar heb ik in Mill mijn eerste haaientand gevonden. Wat Anthonie zegt is meer dan waar: je leert het meest door het gewoon te doen. In Mill zijn meestal ook wel anderen, meer ervaren rotten, aanwezig en de meesten willen je gevraagd of ongevraagd van adviezen voorzien. Zelf heb ik door veel naar Mill te gaan en goed te kijken en te luisteren en vooral veel te vragen al een hele hoop geleerd.
Wat een gezamelijk uitje betreft, lijkt me leuk. Ik trof afgelopen maandag Bert, een andere bezoeker van dit forum, en we hebben afgesproken dat we in september, wanneer er weer wordt opgespoten, een keertje gezamenlijk naar Mill zullen gaan. Zal ik jou laten weten wanner wij gaan?

Wat boeken betreft heeft het boek van Joe Cocke mij als beginner een aardig eind op weg geholpen.
Zie de volgende \"draad\":
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... D=603#6490

Paul

P.S.: ik was gisteren ook in Mill, dus je had net een dagje eerder moeten posten, dan had je gisteren mee kunnen gaan. Score: 80 tanden, waaronder een paar mooie gave. Het is nu alleen hard werken, heb er gisteren aardig wat kuub zand voor moeten verzetten!
Aangezien het gebied rond de spuitmond in de \"oude\" put zo\'n beetje volledig is omgewoeld, ga ik wsl. pas weer wanneer er in de \"nieuwe\" put wordt opgespoten.


If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 dec 2004, 16:54
Antw: Antw: opstarten hobby!

Bericht door Bert » 17 aug 2005, 10:54

De DinoDolsjes schreef:
Hi Pedro,

Ook namens mij welkom op dit forum.
Ik bevond mij begin dit jaar in dezelfde positie als jij nu. Herstart van een oude hobby en de ba..en verstand van haaientanden.
Sterker nog: februari van dit jaar heb ik in Mill mijn eerste haaientand gevonden. Wat Anthonie zegt is meer dan waar: je leert het meest door het gewoon te doen. In Mill zijn meestal ook wel anderen, meer ervaren rotten, aanwezig en de meesten willen je gevraagd of ongevraagd van adviezen voorzien. Zelf heb ik door veel naar Mill te gaan en goed te kijken en te luisteren en vooral veel te vragen al een hele hoop geleerd.
Wat een gezamelijk uitje betreft, lijkt me leuk. Ik trof afgelopen maandag Bert, een andere bezoeker van dit forum, en we hebben afgesproken dat we in september, wanneer er weer wordt opgespoten, een keertje gezamenlijk naar Mill zullen gaan. Zal ik jou laten weten wanner wij gaan?

Wat boeken betreft heeft het boek van Joe Cocke mij als beginner een aardig eind op weg geholpen.
Zie de volgende \"draad\":
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... D=603#6490

Paul

P.S.: ik was gisteren ook in Mill, dus je had net een dagje eerder moeten posten, dan had je gisteren mee kunnen gaan. Score: 80 tanden, waaronder een paar mooie gave. Het is nu alleen hard werken, heb er gisteren aardig wat kuub zand voor moeten verzetten!
Aangezien het gebied rond de spuitmond in de \"oude\" put zo\'n beetje volledig is omgewoeld, ga ik wsl. pas weer wanneer er in de \"nieuwe\" put wordt opgespoten.

Hoi Paul,

kon je het niet laten, was de roep te sterk :)
Heb je die grote isurus al gemeten, of heb je nog een grotere gevonden?


Greetz, Bert

Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 dec 2004, 16:54
Antw: opstarten hobby!

Bericht door Bert » 17 aug 2005, 10:55

Hoi Pedro,

welkom bij de club!


Greetz, Bert

Gebruikersavatar
De DinoDolsjes
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:36
Been thanked: 2 times
Antw: Antw: Antw: opstarten hobby!

Bericht door De DinoDolsjes » 17 aug 2005, 11:55

bert schreef:
Hoi Paul,

kon je het niet laten, was de roep te sterk :)
Heb je die grote isurus al gemeten, of heb je nog een grotere gevonden?
Hoi Bert,

Had al een antwoord van jou verwacht :)!
Inderdaad de roep was te sterk, en ik had nog wat energie en vrije dagen over.
Die Isurus van afgelopen maandag heb ik opgemeten: 6.6 cm (diagonaal) en neen, heb gisteren geen grotere mogen vinden. Ben niet verder gekomen dan zo\'n 4 cm schat ik zo. Toch veel gevonden, helaas geen mooie Notorhynchus, waarop ik had gehoopt. Ben verder gegaan waar we maandag waren opgehouden. Het eerste uur had ik minimaal 1-2 tanden per zeef, daarna een hele tijd niets.

Mvg,
Paul

PS: Is Christof al over de teleurstelling heen?


If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Gebruikersavatar
Pedro
Berichten: 494
Lid geworden op: 16 aug 2005, 15:01
Antw: opstarten hobby!

Bericht door Pedro » 17 aug 2005, 12:11

Hallo Allemaal,

bedankt voor jullie reaktie.

Paul,

wat betreft je voorstel om een keer samen met jou en Bert naar Mill te gaan, dat lijkt me prima. Laat maar weten via mijn Email (pedro@plex.nl) wanneer, ik kijk dan of ik vrij ben. Al;s tegenprestatie wil ik je graag een keer adders in het veld laten zien.
Het boek van Cocke had ik al eerder deze week besteld bij Natuur en Boek. Ik hoop het deze week thuis te krijgen en zo het een en ander al te leren over het determineren. Met deteminatie van de tanden is het natuurlijk makkelijk als jullie tijdens zo\'n dag kunnen wijzen op de belangrijke punten. Ik verheug me er al op.
Omdat ik niet zo ver weg woon van Mill, kan ik vastt eens een keer gaan kijken. Nu heb ik begrepen dat je daar normaal niet mag komen. Moet ik dit aanvragen en/of waar moet ik opletten?

Groeten

Pedro


Pedro Janssen
Venray
____________________________
"Carpe diem. Seize the day, boys. Make your lives extraordinary". DEAD POETS SOCIETY

Gebruikersavatar
De DinoDolsjes
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:36
Been thanked: 2 times
Antw: Antw: opstarten hobby!

Bericht door De DinoDolsjes » 17 aug 2005, 12:32

pedro schreef:
Hallo Allemaal,

bedankt voor jullie reaktie.

Paul,

Als tegenprestatie wil ik je graag een keer adders in het veld laten zien.
..
Omdat ik niet zo ver weg woon van Mill, kan ik vast eens een keer gaan kijken. Nu heb ik begrepen dat je daar normaal niet mag komen. Moet ik dit aanvragen en/of waar moet ik opletten?

Groeten

Pedro
Lijkt me leuk om adders eens \"live\" te zien.
Ik weet dat we ze hebben in Nederland, maar ik heb ze nog nooit in de vrije natuur mogen zien.

Wat de toegang tot Mill (of beter gezegd: Zandgroeve \"De Kuilen\" te Langenboom) betreft: formeel is het terrein inderdaad off-limits, maar als je je netjes gedraagd (geen rotzooi maken, gegraven kuilen netjes achterlaten zodat instortende wanden geen gevaar opleveren voor anderen e.d.) wordt je gedoogd, zelfs bij het \"nat\" zoeken. De \"grote baas\" komt zelfs af en toe eens informeren hoe de zaken gaan.

Graaf bij \"droog\" zoeken naar compacte banken met veel schelpmateriaal nabij de spuitmond, daarin heb je het meeste kans op goodies. Los schelpmateriaal is normaal gesproken restmatriaal dat anderen al doorzocht hebben. Een alternatieve plek is momenteel de bult die nabij de spuitmond ligt. Deze bevat geen echte schelpenbanken, maar is meer homogeen van karakter. Afgelopen maandag zijn daar ook nog leuke zaken uit gehaald.

Pas trouwens bij het \"droog\" zoeken op dat je niet te ver onder overhangende zandmassa\'s in graaft. Deze zullen op gezette tijden namelijk instorten, soms zonder enige waarschuwing, en je wil daar niet onder bedolven raken! Eigenlijk zou je er daarom altijd minmaal met z\'n 2\'en heen moeten gaan.

Succes :)!
Paul


If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 dec 2004, 16:54
Antw: Antw: Antw: Antw: opstarten hobby!

Bericht door Bert » 17 aug 2005, 15:31

De DinoDolsjes schreef:
bert schreef:
Hoi Paul,

kon je het niet laten, was de roep te sterk :)
Heb je die grote isurus al gemeten, of heb je nog een grotere gevonden?
Hoi Bert,

Had al een antwoord van jou verwacht :)!
Inderdaad de roep was te sterk, en ik had nog wat energie en vrije dagen over.
Die Isurus van afgelopen maandag heb ik opgemeten: 6.6 cm (diagonaal) en neen, heb gisteren geen grotere mogen vinden. Ben niet verder gekomen dan zo\'n 4 cm schat ik zo. Toch veel gevonden, helaas geen mooie Notorhynchus, waarop ik had gehoopt. Ben verder gegaan waar we maandag waren opgehouden. Het eerste uur had ik minimaal 1-2 tanden per zeef, daarna een hele tijd niets.

Mvg,
Paul

PS: Is Christof al over de teleurstelling heen?
Ik zou zeggen blijven proberen, die grote tanden zitten er, wel niet dik gezaaid, maar de aanhouder wint(een van de redenen waarom ik terug ga :) ) En wat Christof betreft, die moet niet al te triestig zijn, met zijn symphysaire tand .... is toch ook de moeite waard...niet waar?


Greetz, Bert


Gesloten