van welke dino is deze tand
van welke dino is deze tand
hallo allemaal
ik heb een vraagje van welke dino zou deze tand kunnen zijn
ps. hij komt uit marokko
alvast bedankt
lucas
Lucas
Antw: van welke dino is deze tand
hoi,
dit betreft een mosasaurus tand.
Oftewel maashagedis, dus geen dino.
Gr. Don.
dit betreft een mosasaurus tand.
Oftewel maashagedis, dus geen dino.
Gr. Don.
Don
- DragonSearcher
Hi Lucas,
het lijkt zelfs op een Mosasaurus anceps, maar ik kan het niet goed zien op deze foto. Als je wat betere fotos (close up en van verschillende kanten) maakt, kan ik het misschien met zekerheid zeggen.
Gr Jerry
[Bewerkt door DragonSearcher op 10-02-2010 om 19:40 NL]
het lijkt zelfs op een Mosasaurus anceps, maar ik kan het niet goed zien op deze foto. Als je wat betere fotos (close up en van verschillende kanten) maakt, kan ik het misschien met zekerheid zeggen.
Gr Jerry
[Bewerkt door DragonSearcher op 10-02-2010 om 19:40 NL]
... Eternity awaits ...
Antw: Antw: van welke dino is deze tand
Ik ben helemaal geen mosasauruskenner maar, ik meen me te herinneren dat de soortnaam anceps (Leiodon anceps) niet meer gebruikt wordt. Ben het niet 100% zeker, waar ik dan weer wel zeker van ben is dat Plikona hier duidelijkheid kan scheppen.DragonSearcher schreef:
het lijkt zelfs op een Mosasaurus anceps
Z.
[Bewerkt door ziepe op 10-02-2010 om 23:15 NL]
The earth has music for those who listen.
Mijne frank, euh Euro is gevallen -denk ik. Als ik me niet vergis is het genus nu Prognathodon, dus Prognathodon anceps ipv Leiodon. (indien die determinatie zou kloppen) Maar ik zeg het, ben geen kenner dus 't blijft wachten op de pro's.
Geef mij maar plantjes
Z.
Geef mij maar plantjes

Z.
The earth has music for those who listen.
- DragonSearcher
Hi Ziepe,
tnx voor de correctie, genus is inderdaad veranderd naar Prognathodon...was ik even vergeten...dom dom...
Gr Jerry
tnx voor de correctie, genus is inderdaad veranderd naar Prognathodon...was ik even vergeten...dom dom...
Gr Jerry
... Eternity awaits ...
Hallo Allemaal,
heel erg bedankt voor alle informatie. Hier zijn nog een paar foto's van de tand. daar vroegen jullie om.
groetjes,
lucas
Lucas
Mosasaurus beaugei Arambourg, 1952...tot de volgende herziening van het geslacht en soort. Waarom Liodon nu Prognathodon heet kun je zelf wel ergens vinden in: A NEW SPECIES OF PROGNATHODON (SQUAMATA, MOSASAURIDAE)
FROM THE MAASTRICHTIAN OF ANGOLA, AND THE AFFINITIES OF
THE MOSASAUR GENUS LIODON
ANNE S. SCHULP1, MICHAEL J. POLCYN2, OCTÁVIO MATEUS3, LOUIS L. JACOBS2,
and MARIA LUÍSA MORAIS4
FROM THE MAASTRICHTIAN OF ANGOLA, AND THE AFFINITIES OF
THE MOSASAUR GENUS LIODON
ANNE S. SCHULP1, MICHAEL J. POLCYN2, OCTÁVIO MATEUS3, LOUIS L. JACOBS2,
and MARIA LUÍSA MORAIS4
- DragonSearcher
Hi Plikona,
ik vroeg mij af waarom je deze tand als Mosasaurus beaugei determineert. Ik dacht namelijk dat M. beaugei gefaceteerde tanden heeft. Nu zie je dat op de fotos wel een heeeel klein beetje, maar ik dacht dat die facetten bij M. beaugei veeeel duidelijker waren.
Niet dat ik aan jou twijfel hoor, ben gewoon nieuwsgierig
Gr Jerry
ik vroeg mij af waarom je deze tand als Mosasaurus beaugei determineert. Ik dacht namelijk dat M. beaugei gefaceteerde tanden heeft. Nu zie je dat op de fotos wel een heeeel klein beetje, maar ik dacht dat die facetten bij M. beaugei veeeel duidelijker waren.
Niet dat ik aan jou twijfel hoor, ben gewoon nieuwsgierig

Gr Jerry
... Eternity awaits ...