Dagje aan zee

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
De DinoDolsjes
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:36
Been thanked: 2 times
Antw: Antw: Dagje aan zee

Bericht door De DinoDolsjes » 20 aug 2005, 17:38

karins schreef:
hele domme vraag misschien maar waar ligt de zwarte polder?
Domme vragen bestaan niet, hoogstens vragen waarop je het antwoord (nog) niet weet. :)
Kijk even op deze draad voor de ligging van zwarte polder:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... ID=127#749

Ga naar de radartoren net ten noorden van Cadzand-Bad, ga daar het strand op en zoek vanaf die plek richting Nieuwvliet-Bad.

Gouden tip :): gewoon zoeken, langs eblijn (check even wanneer het eb is in Cadzand-bad) of langs vloedlijn, kijken en/of zeven.

Groet,
Paul

[Bewerkt door De DinoDolsjes op 20-08-2005 om 16:39 NL]


If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

 
Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Dagje aan zee

Bericht door Casper » 20 aug 2005, 22:46

Ik zoek altijd gewoon op de grote vlakte van de zwarte polder, iets meer tegen de zee aan dan tegen de duiden (die daar heel ver landinwaards liggen) maar zeker niet heel dicht bij de zee. ik heb daar tot nu toe altijd nog wel 400 tot 500 tanden per dag gevonden (record is 549). voor andere fossielen dan tanden, werveltjes, huidstekels en de andere kleine dingen, (die andere fossielen zijn krabben, schelpen, gehoorbeentjes botten enzovoorts) kun je beter op het smalle stuk strand tussen de zwarte polder en de radartoren zoeken, en dan dicht tegen de duinen aan. maar ik kan me heel goed voorstellen dat alles sinds die nieuwste opspuitingen anders is... :(

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Dagje aan zee

Bericht door Casper » 20 aug 2005, 22:47

by the way ik neem ook altijd wel een zeef mee naar cadzand maar daar stop ik ook altijd al snel mee omdat ik toch beduidend minder vind door te zeven.

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

karins
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 mei 2005, 23:44
Antw: Dagje aan zee

Bericht door karins » 21 aug 2005, 01:17

als ik het goed lees kun je eigenlijk beter bij de zwarte polder gaan zoeken dan bij cadzand zelf....qua hoeveelheid vondsten.
bedankt!! ik ga de twee combineren als ze toch zo vlakbij elkaar zijn, het wordt vast een leuk dagje.

groetjes



Gebruikersavatar
mammalboy
Berichten: 444
Lid geworden op: 02 mei 2005, 12:10
Antw: Dagje aan zee

Bericht door mammalboy » 21 aug 2005, 12:28

Hallo,

Die dag zat juist iedereen daar te zoeken. Er was zelfs een man die meer als een meter diep ging graven.(heeft uiteindelijk bijna niets gevonden) Bij de grote tand was de wortel er af. De rest van de grotere tanden was van redelijke kwaliteit.
Foto s komen nog...

Groetjes Ivo


zoeken is leven, leven is zoeken

Henk
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2004, 17:47
Antw: Dagje aan zee

Bericht door Henk » 22 aug 2005, 09:44

Casper,

Welke grote vlakte bedoel je. Is dat rechts van van de radartoren (dus richting Breskens). Graag exacte omschrijving weergeven.
Of kunnen we daar een keer afspreken?

gr,

Henk ter Steege


HtS

Henk
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2004, 17:47
Antw: Dagje aan zee

Bericht door Henk » 22 aug 2005, 09:44

Casper,

Welke grote vlakte bedoel je. Is dat rechts van van de radartoren (dus richting Breskens). Graag exacte omschrijving weergeven.
Of kunnen we daar een keer afspreken?

gr,

Henk ter Steege


HtS

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Dagje aan zee

Bericht door Casper » 22 aug 2005, 12:10

ja, dat is rechts van de radartoren (oostelijk voor de duidelijkheid)
een paar honderd meter na de radartoren. je komt dan eerst over een stroompje die bij eb bijna droog staat en bij vloed helemaal vol water staat (tot je middel) ik weet alleen niet of deze er sinds de laatste opspuitingen nog is. voor dit stroompje vind je de gehoorbeentjes, krabbetjes, schelpen en zo af en toe een tand (voor zover ik me kan herinneren voornamelijk zo niet puur miocene tanden)
na dit stroompje is de vlakte waar je voornamelijk kleiner spul vindt (maar af en toe ook wel een mooie grote tand hoor) wel heb ik het idee dat de kwaliteit van de tanden hier iets minder is dan aan de radartoren-kant van het stroompje.

Maar mijn hele verhaal is gebaseerd op ervaringen van voor de zandsuppleties dus het kan allemaal alweer anders zijn (waarschijnlijk is het dat zelfs)

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Ammonitehunter
Berichten: 119
Lid geworden op: 10 sep 2003, 18:55
Antw: Dagje aan zee

Bericht door Ammonitehunter » 22 aug 2005, 12:23

casper,

aangezien jij duidelijk zeer bekend bent met de streek heb ik voor jou de volgende vraag:kan je ook veel haaietanden e.d. vinden bij het zwin? Of moet je echt naar cadzand en de zwarte polder om vele fossielen(van goede kwaliteit liefst:)) te vinden?



groeten,
Lukas


Hebzucht is slecht, geef daarom al je fossielen maar aan mij!!!

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Dagje aan zee

Bericht door Casper » 22 aug 2005, 12:47

Eerder was het in het zwin redelijk goed zoeken. lang niet zo veel tanden als in de zwarte polder maar wel van goede kwaliteit en ook ouder (voornamelijk eoceen)
maar dat is drastisch verminderd. de laatste ik ben er anderhalf jaar geleden nog eens geweest en toen heb ik er niks gevonden (ik was ook snel weer vertrokken naar de zwarte polder hoor) een jaar geleden ben ik er een dagje geweest en heb toen zo weinig gevonden dat ik maar de zee in gegaan ben, zoeken was gewoon niet rendabel. ik heb die dag twee tanden gevonden, twee striatolamia\'s. wel van goede kwaliteit beiden.

Cadzand zelf was ook niks. ben er nog meerdere keren geweest de afgelopen jaren maar heb er niks gevonden, snel weer verkast naar de zwarte polder waar het wel wat was. zal nu ook wel niet zo veel meer zijn helaas.

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!


Gesloten