Prepareren hastalis tand

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
arendsoog
Prepareren hastalis tand

Bericht door arendsoog » 28 feb 2010, 21:20

Afbeelding

Afbeelding

Dag Forumleden,

Omdat de vindplaats van deze tand niet bekend was, kon ik er voor een schijntje aankomen. Normaal gesproken vind ik een vindplaats essentieel, maar voor deze maakte ik toch graag een uitzondering: hele mooie kwaliteit en kleur, nauwelijks kosten en bovendien is het natuurlijk geen zeldzaamheid.
Jullie begrijpen wellicht waar ik heen wil: die klont kalksteen/zandsteen ('t is heel brokkelig en relatief zacht) wil ik er eigenlijk wel vanaf halen - wie geeft de gouden tip?
Ik heb geen Dremels of andere geavanceerde apparatuur ter beschikking, maar wel geduld ;)
Graag jullie adviezen.

Groeten, Jan

wie zoekt zal vinden

mineraal0
Antw: Prepareren hastalis tand

Bericht door mineraal0 » 28 feb 2010, 21:34

Afbeelding

Ha Jan,

Geweldige tand!
Gisteren wou ik hem ook nog nemen, maar m'n geld was net op, helaas. Heeft dan toch een nieuwe eigenaar gekregen.Heb gelukkig van de verkoper een goedkope Meg kunnen kopen van Marokko (60 euro), van dezelfde locatie. Hij is z'on 11 cm lang.

Over het preparen: het is volgens mij fosfaat dat aan de tanden hangt van die locatie. Zou het er gewoon zachtjes proberen af te doen, met een naaldje, als je het er perse af wilt. Ik zou geen elektrisch gereedschap gebruiken. Maar ik vind de tand persoonlijk zo mooier, en de achterkant is volledig zichtbaar, en die matrix op de achterkant geeft een mooi effect (is mijn mening ;) ).

Groetjes,

Gunther

Arne

Bericht door Arne » 28 feb 2010, 21:43

Hey,
Als het echt kalk is wat er aan hangt krijg je het er normaal vrij gemakkelijk af met een of ander zuur (azijnzuur werkt ook al). De tand wordt hierbij niet aangetast omdat deze niet uit kalk bestaat. Het zou inderdaad wel nog iets anders kunnen zijn dan kalk (fosfaat zoals mineraal0 al zei)

groeten

erik m
Been thanked: 1 time

Bericht door erik m » 01 mar 2010, 00:05

Hallo Jan,

Als je op 8 mei ook naar de ruilbeurs komt en hij is nog niet schoon breng hem dan mee want ik heb op de beurs een dremel bij me en dan kunnen we zien of het er goed af gaat.
Ik kan dan ook zien of het de zelfde matrix is die ik zelf al eerder van een tand heb afgehaald en dat ging vrij goed.

Groetjes Erik

E.J.

arendsoog

Bericht door arendsoog » 01 mar 2010, 20:47

Hallo allemaal,

Bedankt voor de tips, maar er is vandaag hulp uit onverwachte hoek langsgekomen: Marendsoog!
Helemaal schoon! En prachtig; ik zal proberen later nog een plaatje te plaatsen.

en @ Gunther nog: het klopt dat de tand uit een 'lot' uit Marokko kwam, maar de verkoper twijfelde sterk of deze wel uit Marokko was - ik kan me dat ook wel voorstellen, maar misschien kan iemand daar meer over zeggen?

Feit is wel dat er daardoor nog wel een leuk centje vanaf kon - want zonder exacte lokatie is zo'n tand nou eenmaal minder waard - maar niet minder mooi!

Groeten

[Bewerkt door arendsoog op 01-03-2010 om 20:51 NL]

wie zoekt zal vinden

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 01 mar 2010, 22:06

Hey Jan,

De tand komt uit de Western Sahara van Marokko. Deze Hastalis komt uit het Midden-Mioceen,net als mijn Meg. Waarom Marokko?
Fosfaat is heel kenmerkend aan deze locatie, en alleen aan deze. De tand lijkt op een Chileen, maar het gesteente is daar veel harder, en krijg je er haast niet af.

Groetjes,

Gunther

Gesloten