Ivoor
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Ivoor

Hallo Allemaal,
Vanmorgen een leuk stukje ivoor gevonden. Hoe behandelen jullie dit soort vondsten?
Groeten,
Gerard
- DragonSearcher
Antw: Ivoor
Hi Gerard,
ik laat ze eerst ontzilten (ongeveer 2 maand), waarna ik ze goed laat drogen. Als laatste dompel ik tijdje in een houtlijm-wateroplossing. Laatste stap moet ik nog doen, mijn ivoordelen liggen nu te drogen. Maar denk dat de houtlijm-wateroplossing 1 op 15 wordt.
Gr Jerry
ps. dit is dus nog een beetje een experiment, zijn vast anderen met meer ervaring...
ik laat ze eerst ontzilten (ongeveer 2 maand), waarna ik ze goed laat drogen. Als laatste dompel ik tijdje in een houtlijm-wateroplossing. Laatste stap moet ik nog doen, mijn ivoordelen liggen nu te drogen. Maar denk dat de houtlijm-wateroplossing 1 op 15 wordt.
Gr Jerry
ps. dit is dus nog een beetje een experiment, zijn vast anderen met meer ervaring...
... Eternity awaits ...
Ik heb hier zelf nog geen ervaring mee (al mijn HvH vondsten liggen nog te ontzilten/te drogen), maar ik zou hem allereerst natuurlijk lang laten ontzilten. Dan moet hij rustig drogen, niet te snel, anders valt hij uit elkaar op de groeiringen. Ik heb gelezen dat dat in turfmolm (houtmot/zaagsel), ingewikkeld in natte kranten of onder een natte handdoek kan. Dan kan je hem conserveren met een water- houtlijmoplossing van ongeveer 1:20 tot 1:30. Het lastige van ivoor is dat het heel makkelijk los laat op de groeiringen. Ik ben benieuwd hoe anderen zoiets aanpakken, en of dit een goede methode zou zijn. Mooi stuk trouwens!
Groeten,
Bram.
Groeten,
Bram.
Antw: Antw: Ivoor
Hee Bram,bram schreef:
Ik heb gelezen dat dat in turfmolm (houtmot/zaagsel), ingewikkeld in natte kranten of onder een natte handdoek kan.
Geen natte kranten! De letters van het krantenpapier zullen uiteindelijk op het bot/ivoor terug te lezen zijn.

Groeten, Tim
[Bewerkt door Benjamin op 07-03-2010 om 18:30 NL]
Nur indem man sich über das Bekannte