Ivoor
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Ivoor

Hallo Allemaal,
Vanmorgen een leuk stukje ivoor gevonden. Hoe behandelen jullie dit soort vondsten?
Groeten,
Gerard
- DragonSearcher
Antw: Ivoor
Hi Gerard,
ik laat ze eerst ontzilten (ongeveer 2 maand), waarna ik ze goed laat drogen. Als laatste dompel ik tijdje in een houtlijm-wateroplossing. Laatste stap moet ik nog doen, mijn ivoordelen liggen nu te drogen. Maar denk dat de houtlijm-wateroplossing 1 op 15 wordt.
Gr Jerry
ps. dit is dus nog een beetje een experiment, zijn vast anderen met meer ervaring...
ik laat ze eerst ontzilten (ongeveer 2 maand), waarna ik ze goed laat drogen. Als laatste dompel ik tijdje in een houtlijm-wateroplossing. Laatste stap moet ik nog doen, mijn ivoordelen liggen nu te drogen. Maar denk dat de houtlijm-wateroplossing 1 op 15 wordt.
Gr Jerry
ps. dit is dus nog een beetje een experiment, zijn vast anderen met meer ervaring...
... Eternity awaits ...
Ik heb hier zelf nog geen ervaring mee (al mijn HvH vondsten liggen nog te ontzilten/te drogen), maar ik zou hem allereerst natuurlijk lang laten ontzilten. Dan moet hij rustig drogen, niet te snel, anders valt hij uit elkaar op de groeiringen. Ik heb gelezen dat dat in turfmolm (houtmot/zaagsel), ingewikkeld in natte kranten of onder een natte handdoek kan. Dan kan je hem conserveren met een water- houtlijmoplossing van ongeveer 1:20 tot 1:30. Het lastige van ivoor is dat het heel makkelijk los laat op de groeiringen. Ik ben benieuwd hoe anderen zoiets aanpakken, en of dit een goede methode zou zijn. Mooi stuk trouwens!
Groeten,
Bram.
Groeten,
Bram.
Antw: Antw: Ivoor
Hee Bram,bram schreef:
Ik heb gelezen dat dat in turfmolm (houtmot/zaagsel), ingewikkeld in natte kranten of onder een natte handdoek kan.
Geen natte kranten! De letters van het krantenpapier zullen uiteindelijk op het bot/ivoor terug te lezen zijn.

Groeten, Tim
[Bewerkt door Benjamin op 07-03-2010 om 18:30 NL]
Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.
Hey Tim,
Daar was ik al bang voor, daarvoor heb ik zelf voor een natte handdoek gekozen. Bedankt voor de waarschuwing, dan ga ik dus geen kranten uitproberen.
Groeten,
Bram.
Daar was ik al bang voor, daarvoor heb ik zelf voor een natte handdoek gekozen. Bedankt voor de waarschuwing, dan ga ik dus geen kranten uitproberen.

Groeten,
Bram.
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Heb een aantal stukken ondergedompeld in in water opgeloste hechtemulsie en laten drogen en herhaald. Het is sindsdien redelijk stevig.
Bij Futureland vertelde een NMR medewerker dat ontzilten bij een mammoetkies maar een paar dagen duurt in leidingwater dat af en toe wordt ververst. Ik dacht dat dat altijd minstens zes weken duurde.
[Bewerkt door sjaak op 07-03-2010 om 19:35 NL]
Bij Futureland vertelde een NMR medewerker dat ontzilten bij een mammoetkies maar een paar dagen duurt in leidingwater dat af en toe wordt ververst. Ik dacht dat dat altijd minstens zes weken duurde.
[Bewerkt door sjaak op 07-03-2010 om 19:35 NL]
Groet,
Niels
Niels
Hallo Niels,
Ik heb die medewerker ook gesproken, en bedoelde hij niet dat het maar een paar dagen duurde als het water continu ververst word, door een buis in het putje van de gootsteen te zetten, de mammoetkies ernaast te leggen en dan het water continu te laten stromen (dit systeem liet hij nog in zijn lezing zien)? Ik neem met mijn kies (en grotere botten) iig het zekere voor het onzekere, dus die blijven de komende maanden nog lekker onder water.
Groeten,
Bram.
Ik heb die medewerker ook gesproken, en bedoelde hij niet dat het maar een paar dagen duurde als het water continu ververst word, door een buis in het putje van de gootsteen te zetten, de mammoetkies ernaast te leggen en dan het water continu te laten stromen (dit systeem liet hij nog in zijn lezing zien)? Ik neem met mijn kies (en grotere botten) iig het zekere voor het onzekere, dus die blijven de komende maanden nog lekker onder water.
Groeten,
Bram.
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Ivoor
Ik heb het hem nog gevraagd maar hij zei dat als je af en toe ververst het niet langer dan een aantal dagen duurde. Ik neem zelf ook maar het zekere voor het onzekere en laat het minstens 6 weken ontzilten.
Groet,
Niels
Niels
- DragonSearcher
Hi Niels en Bram,
ik ben afgelopen woensdag nog bij NHR geweest voor determinatie en daar werd mij inderdaad ook verteld dat ontzilten maar een paar dagen hoeft. Stond ik erg van te kijken! Maar ik denk dat mijn mammoetkies (die nu al 4 maand? ligt te ontzilten) wel zoutloos is...Ik zou het zo jammer vinden als hij uiteindelijk toch nog stuk gaat. En ik las hier ergens op het forum dat zelfs na 6 maand ontzilten, een mammoettand nog uit elkaar kan vallen...
Gr Jerry
ik ben afgelopen woensdag nog bij NHR geweest voor determinatie en daar werd mij inderdaad ook verteld dat ontzilten maar een paar dagen hoeft. Stond ik erg van te kijken! Maar ik denk dat mijn mammoetkies (die nu al 4 maand? ligt te ontzilten) wel zoutloos is...Ik zou het zo jammer vinden als hij uiteindelijk toch nog stuk gaat. En ik las hier ergens op het forum dat zelfs na 6 maand ontzilten, een mammoettand nog uit elkaar kan vallen...
Gr Jerry
... Eternity awaits ...
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik denk dat ik het stuk voorlopig nog lekker onder water hou, want als ik het zo lees kan ik het beter een paar weekjes langer dan korter laten ontzilten.
Ik denk dat ik het stuk voorlopig nog lekker onder water hou, want als ik het zo lees kan ik het beter een paar weekjes langer dan korter laten ontzilten.