beste preparatiemethoden

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
Ammonitehunter
Berichten: 119
Lid geworden op: 10 sep 2003, 18:55
beste preparatiemethoden

Bericht door Ammonitehunter » 21 aug 2005, 11:02

hi iedereen, ik weet het:het is een schande dat ik zo\'n lange tijd niet meer op het forum ben geweest, maar dit jaar was \'t hier gwn veel te druk.

Ik ben eergisteren naar cap blanc-nez geweest en heb een massa aan interessante fossielen gevonden(ammonieten, belemnieten...)nu is mijn vraag: hoe kan ik deze fossielen nu het beste bewerken? Welke beschermende producten gebruiken jullie het liefst om markasiet-/pyrietfossielen te beschermen of om gewone fossielen te verstevigen?Welke soort steenlijm gebruiken jullie voor het aaneenplakken van gebroken fossielen? Het grootste aantal van mijn fossielen heb ik gevonden in een kleiachtige laag die iets meer in de richting van cap gris-nez lag, andere fossielen zitten in de gewoonlijke krijt-matrix. (btw kunnen jullie zo snel mogelijk antwoorden? Want ik wil er al een aantal morgen of deze nammidag prepareren en k wil niet TE veel blunders begaan :P)



groeten,
Lukas


Hebzucht is slecht, geef daarom al je fossielen maar aan mij!!!

 
Gebruikersavatar
Hieronymus
Berichten: 1597
Lid geworden op: 19 mei 2005, 21:38
Contacteer:
Antw: beste preparatiemethoden

Bericht door Hieronymus » 21 aug 2005, 11:22

fossielen gewoon zo laten en als je denkt dat ze beschadigt kunnen worden of ze zijn je heel kostbaar, dan kan je er wel een soort kunsthars opspuiten om ze te beschermen of haarlak. en voor de rest om ze uit te prepareren, met kleine beitels werken voor de stukken dicht bij het fossiel. De kalk van de rotsen van cap blanc nez kan je ook verwijderen door ze te behandelen met een verdunning van azijn met water.


Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Ammonitehunter
Berichten: 119
Lid geworden op: 10 sep 2003, 18:55
Antw: beste preparatiemethoden

Bericht door Ammonitehunter » 21 aug 2005, 13:51

Is werken met azijn niet een beetje gevaarlijk voor de ammonieten en andere fossielen bestaande uit kalk(verbindingen) aangezien deze ook kunnen oplossen???
En wat voor steenlijm is het beste?


Hebzucht is slecht, geef daarom al je fossielen maar aan mij!!!

Gebruikersavatar
trilobietje
Berichten: 342
Lid geworden op: 24 aug 2004, 22:55
Antw: beste preparatiemethoden

Bericht door trilobietje » 23 aug 2005, 10:26

wat wij hebben geleerd in de club is de mengeling velpon/aceton om de fossielen af te sluiten van de lucht, maar soms is het wel knoeien als het fossiel aan het werkblad kleeft ;-). Heb ook al gehoord van ze te leggen in warm kaarsvet (parafine)maar heb daar geen ervaring mee.
Om de matrix van fossielen te verstevigen gebruik ik het liefst een mengeling van water en compactuna.Om kleine fossielen die gebroken zijn te hechten gebruiken we ook een mengeling van velpon en aceton.
om botfragmenten beter te bewaren leg ik ze eerst een tijd in een mengeling van water en witte houtlijm. Daarna afdrogen en laten drogen. Maar als het kan, blijf ik toch liever met al die producten van m\'n fossielen.
groetjes
Marleen


wie niet zoekt, niet vindt

Ammonitehunter
Berichten: 119
Lid geworden op: 10 sep 2003, 18:55
Antw: beste preparatiemethoden

Bericht door Ammonitehunter » 23 aug 2005, 11:50

Bedankt voor de info! Ik was echter iets te ongeduldig en gebruik nu dus behangerslijm op de gepyritiseerde fossielen om oxidatie tegen te gaan en een lijm waarvan ik de naam niet ken:)Maar toch bedankt, ik laat jullie het resultaat nog wel eens zien op een paar foto\'s.


groeten,
Lukas


Hebzucht is slecht, geef daarom al je fossielen maar aan mij!!!


Gesloten