Literatuur

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Gebruikersavatar
Pedro
Berichten: 494
Lid geworden op: 16 aug 2005, 15:01
Literatuur

Bericht door Pedro » 29 aug 2005, 16:17

Hoi Allemaal,

sinds ik lid ben van dit forum, is er al enkele malen door anderen verwezen naar bepaalde artikelen. Vaak zijn deze artikelen alleen via een universiteit te bestellen en dan kost eht ook nog redelijk veel geld per pagina. In een eerder mailtje heb ik het hier al over gehad, maar misschien is het mogelijk om een literatuur lijst te openen met daarop de artikelen en of ze in pdf beschikbaar zijn. Ik ben zelf al jaren lid van herpetologische (reptielen en amfibieën) forums en daar is dat, sinds er veel op pdf verschijnt en wordt opgeslagen, zeer succesvol. Zou dat hier ook kunnen? Of heeft iemand een ander idee?


Pedro Janssen
Venray
____________________________
"Carpe diem. Seize the day, boys. Make your lives extraordinary". DEAD POETS SOCIETY

 
Gebruikersavatar
Somniosus
Berichten: 1930
Lid geworden op: 02 mar 2004, 11:33
Contacteer:
Antw: Literatuur

Bericht door Somniosus » 29 aug 2005, 16:51

Artikelen mogen (spijtig genoeg) niet zomaar verspreid worden in pdf vorm. Enkel als ze een bepaalde ouderdom hebben.



Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Literatuur

Bericht door Casper » 29 aug 2005, 17:05

70 jaar na overlijden van de auteur was het toch?

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Pedro
Berichten: 494
Lid geworden op: 16 aug 2005, 15:01
Antw: Literatuur

Bericht door Pedro » 29 aug 2005, 17:25

Volgens mij is dat niet helemaal waar. Als er geen commerciele bedoelingen zijn, is het onder bepaalde omstandigheden niet verboden. Ik zal thuis eens kijken of ik de regels hierover nog ergens kan vinden.


Pedro Janssen
Venray
____________________________
"Carpe diem. Seize the day, boys. Make your lives extraordinary". DEAD POETS SOCIETY

Raf_N
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 feb 2005, 23:32
Antw: Antw: Literatuur

Bericht door Raf_N » 29 aug 2005, 18:21

pedro schreef:
Volgens mij is dat niet helemaal waar. Als er geen commerciele bedoelingen zijn, is het onder bepaalde omstandigheden niet verboden. Ik zal thuis eens kijken of ik de regels hierover nog ergens kan vinden.
ik vermoed dat er een serieus verschil bestaat tussen een copie voor eigen gebruik en inscannen om online te zetten, voor iedereen toegankelijk.

in elk geval zou ik het een goed idee vinden om literatuur vrij toegankelijk te maken op de site

mvg
Raf



Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Literatuur

Bericht door Casper » 29 aug 2005, 18:31

ik ook maar als ik de schrijver was van die literatuur zou ik er anders over denken.

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Somniosus
Berichten: 1930
Lid geworden op: 02 mar 2004, 11:33
Contacteer:
Antw: Literatuur

Bericht door Somniosus » 29 aug 2005, 19:11

Tenzij hij dood is...



Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: Literatuur

Bericht door webmaster » 29 aug 2005, 19:27

Probleem is dat de rechten van de publicaties meestal niet bij de auteur liggen, maar bij de uitgever. Er is in Nederland althans een termijn die gesteld wordt voor rechten op publicaties. Volgens mij is het vrij onmogelijk om binnen de wet zinnige wetenschappelijke teksten te herpubliceren. Tegen de tijd dat het wel mag, zijn ze ernstig verouderd. Alternatief voor het determineren is om van een aantal veelbezochte vindplaatsen karakteristieke foto\'s op de site te plaatsen van de meest voorkomende vondsten. Daar wordt aan gewerkt in ieder geval.


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Gebruikersavatar
Somniosus
Berichten: 1930
Lid geworden op: 02 mar 2004, 11:33
Contacteer:
Antw: Literatuur

Bericht door Somniosus » 29 aug 2005, 19:52

Juist, maar de zeer oude soortenbeschrijvingen kunnen interessant zijn. Agassiz, Leriche, Casier, Le Hon, Probst...allemaal tussen de 50 en dik 150 jaar oud. Zelfs Cuvier 1817:)



Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: Literatuur

Bericht door webmaster » 29 aug 2005, 22:24

Helemaal mee eens. Als het legaal is plaats ik graag scans of pdf\'s.


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net


Gesloten