Mosasauriers Marokko

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Erik
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:31
Antw: Mosasauriers Marokko

Bericht door Erik » 06 sep 2005, 00:06

Afbeelding

Met jullie welnemen ben ik toch eens gaan kijken wat er in Marokko wellicht anders was dan in Europa en de VS. Bleek voor mij in ieder geval leerzaam:

In ieder geval verduidelijkt het bovenstaande plaatje mij nogal wat. Ik kwam het op het net tegen. In Marokko zie je dat er in het krijt een heel diepe zee ligt vlak naast de kust. In N-W europa is de Atlantische oceaan nog niet veel meer dan een ondiep binnenzeetje.

Er was in Marokko vermoedelijk sprake van upwelling vanuit de diepzee. Daarvoor pleit de nabijheid van diepzee en het feit dat volgens mij de tanden afkomstig zijn uit fosfaatmijnen (klopt toch?). Fosfaat afzettingen zijn typische vormsels door upwelling. Het fosfaat komt met het diepe zeewater mee omhoog.

Gevolg: enorme bloei van dierlijk zeeleven langs Marokkaanse kust. Afgezien van wat Mosa\'s precies eten (hetzij vis, ammonieten of haaien), ik verwacht dat het geen planteneters waren. Dierlijk leven is er in elk geval in uitermate grote hoeveelheden aanwezig geweest in Marokko.

Het (veelvuldig) voorkomen van Mosa\'s in in Marokko is mijns inziens het meest eenvoudig hiermee te verklaren.

Groeten, Erik




 
Erik
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:31
Antw: Antw: Mosasauriers Marokko

Bericht door Erik » 06 sep 2005, 00:43

erik schreef:

Zoals de discussie er voorlopig bij ligt, zou ik zeggen dat de vaststelling dat mosa\'s in Marokko talrijker zijn dan elders niet zo eenduidig is.

Groeten, Erik
Terugkijkend op eerdere argumentatie is het voorkomen van Mosa\'s in Marokko eenvoudig te verklaren. In een zo produktieve zee verwacht je grote aantallen toppredatoren.

Je zou je kunnen afvragen waardoor ze in Nederland nog zoveel worden gevonden. Wat deden die beesten hier eigenlijk?

Hoeveel soorten hebben we in Nederland eigenlijk, en hoeveel soorten zijn er uit Marokko beschreven?
Groeten, Erik



Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Antw: Antw: Mosasauriers Marokko

Bericht door Maarten » 06 sep 2005, 10:45

erik schreef:
erik schreef:

Zoals de discussie er voorlopig bij ligt, zou ik zeggen dat de vaststelling dat mosa\'s in Marokko talrijker zijn dan elders niet zo eenduidig is.

Groeten, Erik
Terugkijkend op eerdere argumentatie is het voorkomen van Mosa\'s in Marokko eenvoudig te verklaren. In een zo produktieve zee verwacht je grote aantallen toppredatoren.

Je zou je kunnen afvragen waardoor ze in Nederland nog zoveel worden gevonden. Wat deden die beesten hier eigenlijk?

Hoeveel soorten hebben we in Nederland eigenlijk, en hoeveel soorten zijn er uit Marokko beschreven?
Groeten, Erik
Mooi werk Erik!

Ik dacht dat dat Zuid-Limburg in die tijd echt in de tropen lag???




God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Antw: Antw: Antw: Mosasauriers Marokko

Bericht door Maarten » 06 sep 2005, 10:46

morpheus schreef:
maarten schreef:

Het zou allemaal zeer complex zijn echter:
ik weet van verschillende mensen die daar in de juiste lagen hebben gezocht dat je iedere dag absoluut verschillende mosatanden vindt, dat lukt in de Enci-groeve of op een andere plek op deze wereld echt niet!
Mocht je in de ENCI in een goed toegankelijke (dus niet zoals het er nu aan toegaat) :( Horizon van Lichtenberg kunnen werken ben ik er zeker van de je ook meerdere mosasaurustanden per dag kan vinden. :) Zeldzaam zijn ze zeker niet.
Mooi! heb je dat wel eens meegemaakt??


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gebruikersavatar
Morpheus
Berichten: 400
Lid geworden op: 02 mar 2004, 12:05
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Mosasauriers Marokko

Bericht door Morpheus » 06 sep 2005, 11:48

maarten schreef:

Mooi! heb je dat wel eens meegemaakt??
Niet dat ik er zelf meerdere per dag gevonden heb, maar ik heb dan ook nog geen optimale omstandigheden meegemaakt in de ENCI. Meestal is dat liggen wroeten in zo\'n recht wandje waar je hooguit een halve vierkante meter van de laag kan doorzoeken. Maar de aanwezige zoekers samen vinden zelfs in deze omstandigheden soms meerdere tanden op een dag, is eigenlijk een halve dag, van 9 tot 13.30uur. Voor mezelf was het slechts ééntje per keer, 4 stuks totaal.



Erik
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:31
Antw: Antw: Antw: Antw: Mosasauriers Marokko

Bericht door Erik » 06 sep 2005, 12:05

maarten schreef:

Ik dacht dat dat Zuid-Limburg in die tijd echt in de tropen lag???
Hoewel ik hierboven ergens schrijf dat het wellicht subtropisch was in marokko (ik roep soms ook maar wat), was de hele aarde zo\'n beetje tropisch in het Krijt, dus waarom Zuid limburg niet?

Erik



Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 aug 2005, 15:51
Antw: Mosasauriers Marokko

Bericht door Jeroen » 06 sep 2005, 12:16

Jongens, bedankt voor deze enorm leuke en leerzame discussie tot dusver!, helaas kan ik er niet echt aan bijdragen maar ik heb wel een vraag;

Hoe zit dat nou met botfragmenten?

Ik kan mij voorstellen dat tanden door hun samenstelling altijd wel in redelijke mate fossiliseren, is het dan zo dat je voor bot een zuurstof arme omgeving nodig zou hebben en dat de dode mosa naar de zeebodem is gezakt? Wat bepaalt de hardheid van het fossiel? Is dit de verklaring voor minder botfragmenten in NL?

Ook zie ik op het internet heel erg veel aanbiedingen van een matrix met tanden en botresten, hoe kan ik gemakkelijk zien of dat samengesteld is? Of zijn stukken kaak inmiddels eigenlijk zo algemeen dat het in veel gevallen economisch niet eens heel erg aantrekkelijk is ergens mooie mosa tanden in te gaan zitten lijmen en er dan zand weer op te gaan zitten plakken?

Groeten en alvast bedankt,
jeroen


Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Mosasauriers Marokko

Bericht door Casper » 06 sep 2005, 12:29

jeroen, die kaken zijn niet van mosasaurus maar van enchodus meestal, en daar worden die tanden opgelijmd :(

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Antw: Mosasauriers Marokko

Bericht door Maarten » 06 sep 2005, 13:16

Casper schreef:
jeroen, die kaken zijn niet van mosasaurus maar van enchodus meestal, en daar worden die tanden opgelijmd :(

Groeten, Casper
Ja, ik zag op de beurs in Rijswijk (waar overigens ook prachtig spul te koop was!) een kaak met drie tanden: 1 leioden anceps, 1 m. beaugei en 1 proganthodon species. De verkoper vloog me bijna aan toen ik opmerkte dat dit wel heel curieus was......


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Mosasauriers Marokko

Bericht door Maarten » 06 sep 2005, 13:18

morpheus schreef:
maarten schreef:

Mooi! heb je dat wel eens meegemaakt??
Niet dat ik er zelf meerdere per dag gevonden heb, maar ik heb dan ook nog geen optimale omstandigheden meegemaakt in de ENCI. Meestal is dat liggen wroeten in zo\'n recht wandje waar je hooguit een halve vierkante meter van de laag kan doorzoeken. Maar de aanwezige zoekers samen vinden zelfs in deze omstandigheden soms meerdere tanden op een dag, is eigenlijk een halve dag, van 9 tot 13.30uur. Voor mezelf was het slechts ééntje per keer, 4 stuks totaal.
De grote vraag is: zou je er eentje willen ruilen/verkopen??

Maarten


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!


Gesloten