Schelp of fossiel
- Chilieagle
Schelp of fossiel
Tijdens een boottocht op de Rode Zee een koreaaleiland bezocht. Na een beetje graven vond ik deze schelp. Kan iemand mij a.u.b. vertellen wat dit is. Zoals jullie waarschijnlijk al wel zullen doorhebben ben in een complete beginneling.
Alvast bedankt
Antw: Schelp of fossiel
Volgens Wikipedia is dit de defenitie van een fossiel: "Onder fossielen verstaat men alle resten en sporen van planten en dieren die geconserveerd zijn in gesteente. Hoewel dat vaak wordt gedacht, hoeven fossielen niet 'versteend' te zijn. Zeer veel fossielen zijn inderdaad niet versteend."
Dus als je deze schelp gevonden hebt bij het graven zou ik, aan de hand van deze definitie, zeggen dat het een fossiel is.
Aan een soortnaam en of ouderdom kan ik je helaas niet helpen.
Mocht iemand het beter weten verberter me dan A.U.B.
Groet,
Hamilcar
Dus als je deze schelp gevonden hebt bij het graven zou ik, aan de hand van deze definitie, zeggen dat het een fossiel is.
Aan een soortnaam en of ouderdom kan ik je helaas niet helpen.
Mocht iemand het beter weten verberter me dan A.U.B.
Groet,
Hamilcar
Nec Fasces Nec Opes Sola Artis Sceptra Perennant
Antw: Schelp of fossiel
Volgens mij betreft het een Lambis cfr truncata. Een grote zeeslak. Komt heden nog veelvuldig voor en wordt dan ook met vrachtwagenladingen aan toeristen verkocht. Dit exemplaar is zeer afgesleten en volgens mij ook recent. Recent zijn overblijfselen die niet fossiel zijn en dus jonger dan 10 000 jaar BP (before present). Om te voorkomen dat dat er elke dag fossielen bijkomen van voormalig recent materiaal heeft men 'Present' in het jaar 1950 geplaatst toen deze bepaling werd ingevoerd.
Wat verstenigingen betreft: nadat ieder overblijfsel van een gestorven dier overblijft valt het ten prooi aan de tand des tijd. Sommigen vallen ten prooi aan zuren en/of bacterieën en worden volledig opgelost. Bij een verstening worden mineralen van buiten het overblijfsel afgezet in het overblijfsel, gaan daar al of niet combinaties aan met de eigen mineralen van het fossiel, maar bij een afzetting door mineralen wordt het gewicht zwaarder daar ze uiteraard meer moleculen bevatten. Zo kunnen recente objecten (-10 000 jaar) reeds zwaar versteend zijn terwijl andere 'fossielen' helemaal geen mineralen hebben opgenomen en dus helemaal niet versteend zijn.
Wat verstenigingen betreft: nadat ieder overblijfsel van een gestorven dier overblijft valt het ten prooi aan de tand des tijd. Sommigen vallen ten prooi aan zuren en/of bacterieën en worden volledig opgelost. Bij een verstening worden mineralen van buiten het overblijfsel afgezet in het overblijfsel, gaan daar al of niet combinaties aan met de eigen mineralen van het fossiel, maar bij een afzetting door mineralen wordt het gewicht zwaarder daar ze uiteraard meer moleculen bevatten. Zo kunnen recente objecten (-10 000 jaar) reeds zwaar versteend zijn terwijl andere 'fossielen' helemaal geen mineralen hebben opgenomen en dus helemaal niet versteend zijn.
- Chilieagle