hoe prepareren

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
zenobe
hoe prepareren

Bericht door zenobe » 04 sep 2010, 14:07

hoi ik ben zeno en ik zit hier nog maar net op ik weet niet echt wat prepareren is kan iemand dat uitleggen a.u.b

[Bewerkt door zenobe op 04-09-2010 om 13:27 NL]

de max

Carcharias
Contacteer:
Antw: hoe prepareren

Bericht door Carcharias » 04 sep 2010, 14:14

Hey Zeno,

Kijk eens op deze site rond. Dan vind je vast het antwoord op je vraag. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze http://www.fossiel.net/informatie/prepareren.php . ;)

Mvg, Robbin

Luctor et Emergo

Freddy

Bericht door Freddy » 04 sep 2010, 17:37

Dag Zeno,

Ik ben ook juist begonnen met fossielen te verzamelen, ik verzamel hoofdzakelijk aangespoelde fossielen aangezien ik aan de kust woon. de manier van prepareren hangt af van het soort gesteente. vandaag heb ik in een boek van Cyril Walker & David Ward gelezen dat je kalk kan oplossen met behulp van verdunde organische zuren zoals alzijn (best eerst testen op een minder belangrijk stukje)
voor de hardere gesteenten kan je een dremel graveertoestel zie http://www.dremeleurope.com/dremelocs-b ... rod_id=391:,
dit is veel goedkoper dan een luchtdrukbeiteltje en compressor te moeten kopen. voor fossielen uit de zee is de methode heel anders. eerst moet je ze ontzilten in gewoon water. en dan "versterken" met D3 houtlijm (verdund met water. voor fossielen die zwavel bevatten. hier zijn er twee methodes voor de voor de ene gebruik je gesmolten parafine. en de andere manier is iets "slordiger" hier gebruikt men haarlak. een nadeel: het kan zijn dat je fossielen zullen gaan blinken. het komt erop neer dat fossielen die zwavel bevatten het best LUCHTDICHT worden bewaard. (ik weet niet als het mogelijk is maar misschien kan je je een zwavel fossiel in een doosje steken en dan met een vacuumpomp alle lucht eruit halen.)

groetjes Fré

[Bewerkt door Freddy op 04-09-2010 om 16:38 NL]

Groetjes vanuit het (soms) zonnige
Oostende.

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 04 sep 2010, 21:07

Bij deze een aantal boeken aangaande prepareren.

Fossielen verzamelen, prepareren en tentoonstellen. Door Gerhard Lichter. Uitgave Thieme. ISBN: 90 03 97080 7.
Een leuk boekwerk met veel informatie voor in het veld en thuis. Mooie en duidelijke foto's.

Fossielen verzamelen, basiskennis en technieken door R. Marquet. Publicatie van de Belgische Vereniging voor Paleontologie.

Praktijkgids Fossielen van Anne Schulp, KNNV Uitgeverij, 160p., 16cm x 23cm, genaaid gebonden, full colour, ISBN: 90 5011 203 X
Dit boekje is een must voor de iets gevorderde verzamelaar. In het boekje wordt beschreven hoe je fossielen moet verzamelen en wat er allemaal bij komt kijken. Eerst wordt ingegaan op de voorbereidingen van het zoeken, en wat uitleg over de geologie. Prepareer en conservatiemethoden komen uitgebreid aan bod. Ook het gedeelte determineren kan natuurlijk niet ontbreken.
Eindelijk eens een boekje die boven het niveau van de standaard 'fossielen gidsjes' uitkomt. Het is ook een brug tussen het wetenschappelijk verzamelen en verzamelen als amateur. Het boekje staat bovendien boordevol nuttige tips.

Robert Mensink

Gesloten