Prepareren van Fosforiet?
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Prepareren van Fosforiet?

Beste mensen,
enkele jaren geleden heb ik deze krab naast de Zwarte Polder, Niewvliet-Bad, gevonden.
Omdat ze meestendeels in een Fosforietknol zit, zal ik ze graag willen prepareren maar het Fosforiet is erg hard.
Normaal gesproken prepareer ik mijn fossielen met een Dremel en de oude bors die mijn tandarts me overlaat. Maar in dit geval had ik er geen succes mee.
Heeft iemand misschien een idee, op welke wijze ik mijn krabbetje eruit halen kan?
Groetjes, Xenina
Antw: Prepareren van Fosforiet?
Ik weet niet of je dit gaat lukken..
Preparen met materiaal wordt denk ik zeer moeilijk. Je kan eventueel met een beitel stukken proberen of te splijten, normaal zouden deze af breken rond de krab, als deze echt in een knol zat.
Maar eerlijk gezegd, ik zou hem zo laten.
Mooie vondst!
Groetjes,
Gunther
- Carcharias
- Contacteer:
Hoi Xenina,
Ik zou hem ook zo laten zitten net als Gunther zegt. Ik heb wel eens een haaientanden in fosforiet geprept met een stevige prepareernaald (en gewoon met de hand kracht zetten op de naald), maar dat gaat toch net iets makkelijker dan zo'n krab. Prepareren met een beiteltje zou ik zeker niet proberen, want hier ga je meer kwaad dan goed mee doen ben ik bang.
Mvg, Robbin
Ik zou hem ook zo laten zitten net als Gunther zegt. Ik heb wel eens een haaientanden in fosforiet geprept met een stevige prepareernaald (en gewoon met de hand kracht zetten op de naald), maar dat gaat toch net iets makkelijker dan zo'n krab. Prepareren met een beiteltje zou ik zeker niet proberen, want hier ga je meer kwaad dan goed mee doen ben ik bang.
Mvg, Robbin
Luctor et Emergo
Hoi Xenia.
Ik zou hem zo laten zitten.
Heeft wel wat en fossielen in in de steen. Heeft meerwaarde vind ik.
Heb ook wel eens een haaientand geprobeerd eruit te halen en op het laatste stukje KNAK kapot, en is dan zonde ervan.
Groeten John.
Ik zou hem zo laten zitten.
Heeft wel wat en fossielen in in de steen. Heeft meerwaarde vind ik.
Heb ook wel eens een haaientand geprobeerd eruit te halen en op het laatste stukje KNAK kapot, en is dan zonde ervan.
Groeten John.
SeeYou!
- Everhardus
Wat je kunt proberen is zoiets met een graveerstift op luchtdruk te lijf te gaan. Ik doe dit wel met fosfotiet ammonieten uit de gault-klei van CBN. Fosforiet is knoeperhard en als de ammoniet het kan hebben zijn er soms wel redelijke resultaten te bereiken. Of het in dit geval wijs is er aan te beginnen weet ik niet....vermoedelijk van niet, tenzij je duidelijke breuklijnen ziet op voorhand.
Bij haaientanden zou ik er sowieso niet aan beginnen. Zat mooi en gaaf spul te vinden, heeft juist wel iets moois zo'n fosforiet-bult op een haaientand...
Gr,Marcel
Bij haaientanden zou ik er sowieso niet aan beginnen. Zat mooi en gaaf spul te vinden, heeft juist wel iets moois zo'n fosforiet-bult op een haaientand...
Gr,Marcel
Hallo Xenina, die krabbetjes in fosforiet hebben doorgaans heel weinig structuur meer van zichzelf; ze zijn a.h.w. vergroeid met het fosforiet.
Ga je dan proberen om die krab eruit te halen, dan valt het resultaat 99 van de 100 keer tegen en betreur je dat je het geprobeerd hebt.
En als je het ding nu laat zoals het is, dan kun je in de toekomst, altijd nog besluiten
om het een poging te geven, maar als je niet redelijk zeker bent dat het stuk erop vooruit gaat, dan zou ik het laten zoals het is.
Ik vind het trouwens toch veel mooier als een stuk nog in de matrix, het moedergesteente, zit...
plezier ermee, groeten, Bert
Ga je dan proberen om die krab eruit te halen, dan valt het resultaat 99 van de 100 keer tegen en betreur je dat je het geprobeerd hebt.
En als je het ding nu laat zoals het is, dan kun je in de toekomst, altijd nog besluiten
om het een poging te geven, maar als je niet redelijk zeker bent dat het stuk erop vooruit gaat, dan zou ik het laten zoals het is.
Ik vind het trouwens toch veel mooier als een stuk nog in de matrix, het moedergesteente, zit...
plezier ermee, groeten, Bert
Elbert
- Xenina
Beste mensen,
bedankt voor je antworden!
Ik ben ook bang dat de krab zal kapot gaan als ik probeer, ze met een beitel te prepareren. Ik heb diversen haaientanden met fosforiet omhen en nooit gewenst het te verwijderen. Maar in dit geval zal ik graag de scharen willen zien...
Xenina
bedankt voor je antworden!
Ik ben ook bang dat de krab zal kapot gaan als ik probeer, ze met een beitel te prepareren. Ik heb diversen haaientanden met fosforiet omhen en nooit gewenst het te verwijderen. Maar in dit geval zal ik graag de scharen willen zien...
Xenina
Hoi Xenina, ik denk niet dat de scharen er nog aan zitten, maar ik kan dat niet goed zien op de foto`s die je geplaatst hebt.
Mochten die scharen er wel zijn, dan zou je...met het nodige risico, zeg ik er meteen bij...het fosforietknolletje een klein beetje nat kunnen maken,met een penseeltje,aan de kant waar je de scharen vermoed en daarna in de diepvriezer doen.
Als het dan bevroren is geweest en weer ontdooit, komt er mogelijk wat van het fosforiet aan die kant los. Als dat zo is, kun je de behandeling herhalen en zo heeeel langzaam de scharen prepareren, maar je zult elke keer het fosforietje weer helemaal moeten laten drogen voor dat je aan de volgende cyclus begint, want als het vocht in de fosforiet kruipt, en dat kan heel makkelijk, dan zou hij wel eens helemaal kapot kunnen vriezen en dan heb je, afgezien van een hoop vieze kruimels, niets meer...ja, de foto van hoe het was...
Veel wijsheid bij je afwegingen en mocht je toch besluiten om het te proberen: heel veel succes en wees voorzichtig.
groeten, Elbert
[Bewerkt door Elbert op 25-09-2010 om 09:39 NL]
Mochten die scharen er wel zijn, dan zou je...met het nodige risico, zeg ik er meteen bij...het fosforietknolletje een klein beetje nat kunnen maken,met een penseeltje,aan de kant waar je de scharen vermoed en daarna in de diepvriezer doen.
Als het dan bevroren is geweest en weer ontdooit, komt er mogelijk wat van het fosforiet aan die kant los. Als dat zo is, kun je de behandeling herhalen en zo heeeel langzaam de scharen prepareren, maar je zult elke keer het fosforietje weer helemaal moeten laten drogen voor dat je aan de volgende cyclus begint, want als het vocht in de fosforiet kruipt, en dat kan heel makkelijk, dan zou hij wel eens helemaal kapot kunnen vriezen en dan heb je, afgezien van een hoop vieze kruimels, niets meer...ja, de foto van hoe het was...
Veel wijsheid bij je afwegingen en mocht je toch besluiten om het te proberen: heel veel succes en wees voorzichtig.
groeten, Elbert
[Bewerkt door Elbert op 25-09-2010 om 09:39 NL]
Elbert
- Xenina
@Elbert
bedankt voor je interessante bijdrag!
Op de tweede foto kun je zien, dat er tenminste nog een schaar (links) eraan zit.
Je voorstel lijkt me goed te zijn, ik zal hem wel bedenken!
Groetjes, Xenina
bedankt voor je interessante bijdrag!
Op de tweede foto kun je zien, dat er tenminste nog een schaar (links) eraan zit.
Je voorstel lijkt me goed te zijn, ik zal hem wel bedenken!
Groetjes, Xenina