Update \"Mijn verzameling\"

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Update \"Mijn verzameling\"

Bericht door Maarten » 17 sep 2005, 22:43

Voor de liefhebbers: ik heb een update gemaakt van \"Mijn verzameling\".


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

 
Raf_N
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 feb 2005, 23:32
Antw: Update \"Mijn verzameling\"

Bericht door Raf_N » 18 sep 2005, 15:27

Ik zie de mosatand uit de ENCI er niet bijstaan *hint* :)

van welk soort heb je er een gekocht?

mvg
Raf



Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Update \"Mijn verzameling\"

Bericht door Maarten » 18 sep 2005, 21:54

Afbeelding

Niet gekocht maar geruild: doe maar poging!! Tand is 1,8 cm!
.


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Update \"Mijn verzameling\"

Bericht door Maarten » 18 sep 2005, 21:55

Afbeelding

Nog eentje!


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Update \"Mijn verzameling\"

Bericht door Casper » 18 sep 2005, 22:56

Mooi tand zeg maarten!!!
heb je zeker geruild met morpheus?


Post mortem we sort 'em!

Raf_N
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 feb 2005, 23:32
Antw: Update \"Mijn verzameling\"

Bericht door Raf_N » 19 sep 2005, 01:32

is het een M. hoffmanni?

lijkt sterk op de mosatand die ik heb gevonden in de ENCI
http://lumumba.uhasselt.be/~rafn/mosa/

van deze tand hebben ze me gezegd dat het een hoffmanni is, ook al is ze maar 16 mm

Een expert in determineren ben ik allerminst, hoffmanni zou je kunnen herkennen aan de facetten, die je in jouw tweede foto ook wel terugvindt.

Van welk soort mosa is jouw tand denk je?

[edit]niet 1.6mm maar 16mm[/edit]

[Bewerkt door Raf_N op 27-09-2005 om 13:54 NL]



Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Update \"Mijn verzameling\"

Bericht door Maarten » 19 sep 2005, 08:23

Ik denk M. lemonnieri een tandje dat sterk op hoffmanni lijkt maar kleiner en slanker is. Studeer er nog een weekje op.

Zelfde geldt voor jouw tandje!



[Bewerkt door Maarten op 19-09-2005 om 07:24 NL]


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Raf_N
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 feb 2005, 23:32
Antw: Update \"Mijn verzameling\"

Bericht door Raf_N » 19 sep 2005, 11:35

Mosasaurustanden zonder wortel determineren is een tricky business...

Na alle mogelijkheden te hebben bekeken leek M. lemonnieri mij een goede gok, maar van een kenner heb kreeg ik te horen dat het waarschijnlijk hoffmanni was. 100% zeker was hij niet, volgens hem was het onmogelijk om zeker te zijn als je de wortel van de tand niet had (tenzij dan bij uitgesproken onmiskenbare soorten zoals carinodens).

Zelf had ik hoffmanni al geschrapt, omdat hoffmanni-tanden meestal vrij robuust en driehoekig zijn, iets wat ik niet terugvind in deze twee tanden. Carinodens en plioplatecarpus is het in elk geval niet. Platecarpus zou kunnen maar ik heb te weinig vergelijkend materiaal (foto\'s etc) kunnen vinden...



Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Antw: Update \"Mijn verzameling\"

Bericht door Maarten » 19 sep 2005, 12:21

Raf_N schreef:
Mosasaurustanden zonder wortel determineren is een tricky business...

Na alle mogelijkheden te hebben bekeken leek M. lemonnieri mij een goede gok, maar van een kenner heb kreeg ik te horen dat het waarschijnlijk hoffmanni was. 100% zeker was hij niet, volgens hem was het onmogelijk om zeker te zijn als je de wortel van de tand niet had (tenzij dan bij uitgesproken onmiskenbare soorten zoals carinodens).

Zelf had ik hoffmanni al geschrapt, omdat hoffmanni-tanden meestal vrij robuust en driehoekig zijn, iets wat ik niet terugvind in deze twee tanden. Carinodens en plioplatecarpus is het in elk geval niet. Platecarpus zou kunnen maar ik heb te weinig vergelijkend materiaal (foto\'s etc) kunnen vinden...
We zullen zien! Ga er over slapen, met anderen over hebben etc. Ik vind determinatie zonder wortel over het algeem goed te doen! Hoffmanni is id veel robuster, natuurlijk zit je met juvenielen, man/vrouw etc. Maar 100 procent zekerheid bestaat niet in het leven (behalve dat je belasting moet betalen, dit is zelfs zekerder dan dat je dood gaat want misschien ben je wel een mutatie die niet sterft!!


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Raf_N
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 feb 2005, 23:32
Antw: Update \"Mijn verzameling\"

Bericht door Raf_N » 26 sep 2005, 11:16

We hebben onze mosasaurustand nog eens laten determineren door die persoon (vorige determinatie was door foto\'s), en hij is er zo goed als zeker van dat het een hoffmanni is.

mvg
Raf




Gesloten