Help: Mijn kies wordt wit
Help: Mijn kies wordt wit
Goedemorgen allemaal,
Ik heb gister een hertenkies gevonden in hvh en de zwarte wortel begint nu lelijk wit uit te slaan :O! Kan ik er iets tegen doen, of is het al te laat. Z
ou het misschien door het zout kunnen komen? Alvast bedankt!
Groeten, Tim
Ik heb gister een hertenkies gevonden in hvh en de zwarte wortel begint nu lelijk wit uit te slaan :O! Kan ik er iets tegen doen, of is het al te laat. Z
ou het misschien door het zout kunnen komen? Alvast bedankt!
Groeten, Tim
Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.
fortschreiten.
- 0dinofthenorth
Antw: Help: Mijn kies wordt wit
I know what it is like. http://english.fossiel.net/forums/viewt ... icID=11211 I have had a problem with belemnites.
Can we have a picture? It might help.
It could be salt. Where was it from?
Can we have a picture? It might help.
It could be salt. Where was it from?
- DragonSearcher
Hi Tim,
ligt de kies in water te ontzilten, of ben je het al aan het drogen?
Gr Jerry
Gr Jerry
... Eternity awaits ...
Antw: Antw: Help: Mijn kies wordt wit
Ik heb hem maar even in het water gelegd. Dit was meer om hem schoon te krijgen. Hij begon toen al wit uit te slaan, dus ik heb hem er maar uitgehaald in de hoop dat het zou stoppen. Zal ik hem er terug in leggen?DragonSearcher schreef:
Hi Tim,
Gr Jerry
Groeten, Tim
fortschreiten.
fortschreiten.
- DragonSearcher
Ja ik zou hem terugleggen. Kan je een foto plaatsen van de kies, dan heb ik een beter idee waar we het over hebben 

... Eternity awaits ...
@Jerry @Odinofthenorth Hier is de foto. Hij is gisteren in het zonlicht genomen dus let niet op de schittering op de kroon. De wortel daarentegen, zie je aan de linkerkant (van op de foto gezien) een flinke witte waas aanwezig. De wortel wat pikzwart toen ik hem vond. Ook tussen de twee wortels in is het "wit" te zien. Vanochtend toen ik hem nog eens bekeek bleek de wortel bijna helemaal wit te zijn. Hij ligt nu weer in het water, en het lijkt erop alsof het "wit" verdwijnt, maar wat als ik hem er weer uit haal over een paar dagen?.. (ik neem aan dat kiezen niet zo lang moeten ontzilten als botten?)
Groeten, Tim
fortschreiten.
fortschreiten.
- DragonSearcher
De meningen over hoe lang te ontzilten verschillen nogal. Maar ik hou bij kleine tanden/kiezen minimaal 6 weken aan, waarbij ik elke paar dagen het water ververs. Zo van foto te zien zou je witte waas inderdaad kunnen komen door het zout, dus ik zou hem gewoon lekker een tijd laten ontzilten.
Owjah, je hebt de kies nog niet geconserveert met bv houtlijm ofzo neem ik aan? Daardoor kan het soms ook wit uitslaan...
Gr Jerry
Owjah, je hebt de kies nog niet geconserveert met bv houtlijm ofzo neem ik aan? Daardoor kan het soms ook wit uitslaan...
Gr Jerry
... Eternity awaits ...
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Dat zie je ook wel bij botten die in het veen of ander zuurstofarm milieu hebben gelegen. Het is een gevolg van blootstelling aan zuurstof.
Dat de kies wit kleurt betekent dat ie niet zo heel oud is. De verkleuring is volgens mij onvermijdelijk en onschadelijk.
Dat de kies wit kleurt betekent dat ie niet zo heel oud is. De verkleuring is volgens mij onvermijdelijk en onschadelijk.
Groet,
Niels
Niels
Het wit kan ook voorkomen van briozoa die beginnen uit te drogen,in het begin vallen die niet op omdat ze dan vrij donker zijn maar naar mate ze droger worden worden ze wit.
Briozoa komen er (makkelijk) af als het fossiel droog is en je het gaat verharden.
Als je met houtlijm werkt en het fossiel binnenin nog niet droog is krijg je die witte uitslag.Een nabehandeling met een vochtige doek, of soms met een beetje water en een oude tandeborstel halen dat witte laagje meestal weg.
Briozoa komen er (makkelijk) af als het fossiel droog is en je het gaat verharden.
Als je met houtlijm werkt en het fossiel binnenin nog niet droog is krijg je die witte uitslag.Een nabehandeling met een vochtige doek, of soms met een beetje water en een oude tandeborstel halen dat witte laagje meestal weg.
Theo
Heb je al aan het witte spul geproefd of het wel zout is?
Ik had vandaag ook iets aparts in mijn tanden kast ontdekt en wel op de blauwe GW op de foto zag ik vanmiddag een paar waterdruppels op zitten.
Ik dacht eerst van hee het lekt hier ergens water maar kon niets vinden.
Toen heb ik even dat water geproefd en het was dus heel zout.
Dus wat ik nu denk is dat door het erg vochtige weer de laatste dagen dat het zout wat nog in deze tand blijkt te zitten het water heeft aangetrokken.
Groetjes Erik
E.J.