2 keer Trias tanden ter determinatie

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
2 keer Trias tanden ter determinatie

Bericht door masteroffossiles » 26 nov 2010, 17:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hallo allemaal,
ik kom er zelf niet echt uit, dus misshcien hebben jullie nog een idee.
foto 1-3 toont een tand van een Placodus, maar de placodus tanden die ik tot nu toe heb gezien eindigen allemaal in een soort punt, dus rond, maar deze eindigd beitelvormig, dus zijaanzicht eidigd in een punt, maar bovenaanzicht is hij breed.
is dit een andere soort dan placodus of een andere positie in de kaak (is er verschil tussen onder en boven kaakse grijptanden?)
het tandje komt uit Wurttemberg, maar niet bekend welke ouderdom en welke groeve, het is wel trias.

foto 4 toont een tandje uit Aust, groot Brittanië, als naam staat er dat het een reptiel tandje is, maar verder kom ik zelf ook niet, het is geen icthyosaurus tandje, daar ben ik al achter, maar wat wel?

alvast bedankt,
gr
sander

Theo
Been thanked: 1 time
Antw: 2 keer Trias tanden ter determinatie

Bericht door Theo » 26 nov 2010, 17:39

Jeroen heeft zich echt verdiept in het boveste deel van het trias, en alhoewel hij er erg veel van weet zijn er nog vele dingen die niet te indentificeren zijn.
Hier een link naar de site
http://rhaetianlorraine.webs.com/rhaetianfish.htm

misschien heb je er iets aan.

Theo

masteroffossiles

Bericht door masteroffossiles » 26 nov 2010, 17:48

daar had ik inderdaad al op gekeken, wat erop lijkt is severnichthys en plesiosaurus, maar ik weet niet precies wat welke de mijne is. hij is nogal breed voor plesiosaurus, maar dat kan natuurlijk ook aan de psitie liggen, en de tand is oo knie thelemaal compleet. ik had ook nog een gecropte versie (met dank aan Jerry) maar deze site accepteerd deze niet.

Erik-B

Bericht door Erik-B » 26 nov 2010, 19:06

Het lijkt mij wel een Paraplacodus tand(foto 1)

[Bewerkt door Erik-B op 26-11-2010 om 19:07 NL]

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 26 nov 2010, 19:54

Afbeelding

Bij deze dan nog ff de gecropte versie :)

... Eternity awaits ...

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 27 nov 2010, 12:53

Van welke etage is jouw tand?
De getoonde tand ter vergelijking is m.i. absoluut Severnichthys, dat soort gesteente met die specifieke kleur uit Aust is immers Rhaetiaan. Reptiel is het niet, de tweedelige structuur die je heel duidelijk bij Severnichthys ziet, zie je ook hier terug.

[Bewerkt door Hieronymus op 27-11-2010 om 14:50 NL]

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

masteroffossiles

Bericht door masteroffossiles » 27 nov 2010, 15:16

@ Erik
ik heb even staringia gepakt (was even vergeten dat daar meer in staat dan placodus nothosaurus en anarosaurus) en de beschrijving die ze geven van de grijptanden komt heel erg overeen met mijn tandje. het zwart wit ets? plaatje lijtk er ook sterk op, alleen de zwart wit foto lijkt er niet op (de foto van een grijptandje dus) maar dat komt waarschijnlijk omdat die nog half in het gesteente zit. weet je toevallig in welke duitse groeves paraplacodus voorkomt? (ik heb namelijk meer van die locatie, maar de naam van de groeve is verloren gegaan)

@Jeroen
het kaartje dat erbij zat (hij was toen ongeprepareert vandaar dat de naam fout is) zegt:
reptile tooth.
unidentified genera 215 myo.
intraformational conglomerate,
westbury formation,
penarth group, U. Triassic.
Aust cliff, S. Gloucs. 23/08/06

en volgens mij komt severnichthys daar nogal veelvuldig voor, dus het is goed mogelijk.
wat bedoel je met tweedelige structuur? soms ribbels en dan weer glad?

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 29 nov 2010, 12:05

Met de tweedelige structuur bedoel ik dat het lijk alsof de kroon uit twee conische structuren bestaat die op elkaar gezet of gelijmd zijn, om het simpel uit te leggen. Dit zie ik ook op jouw foto terug.

Ter illustratie: http://i950.photobucket.com/albums/ad34 ... 962001.jpg

Het lichtbruine gedeelte links, en de meer donkere structuur (die weer tot een lichte punt gaat) rechts.

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

masteroffossiles
Antw: 3 keer Trias tanden ter determinatie

Bericht door masteroffossiles » 30 nov 2010, 14:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik heb (met dank aan Jerry) eindelijk leren croppen en dit is het resultaat.
foto 1 is Paraplacodus broilii
foto 2 en 3 was net als die van foto 1 gedetermineerd als paraplacodus, maar heeft een hele eigenaardige vorm (en hij is incompleet en afgesleten) een soort boon vormig, wat ik tot nu toe bij placodus tanden niet heb gezien, maar wel bij 1 schedel met de naam 'Placochelys alpis sordidae' (gevonden in fieldiana)(Rieppel, 2001)
foto 4 en 5 laten iets zien waarvan ik denk dat het wel Placodus is en wel van de rij met kleinere tanden die om de 6 grotere tanden zit.
klopt dit allemaal?
alvast bedankt,
gr
sander

Erik-B
Antw: Antw: 3 keer Trias tanden ter determinatie

Bericht door Erik-B » 30 nov 2010, 17:34

masteroffossiles schreef:
ik heb (met dank aan Jerry) eindelijk leren croppen en dit is het resultaat.
foto 1 is Paraplacodus broilii
foto 2 en 3 was net als die van foto 1 gedetermineerd als paraplacodus, maar heeft een hele eigenaardige vorm (en hij is incompleet en afgesleten) een soort boon vormig, wat ik tot nu toe bij placodus tanden niet heb gezien, maar wel bij 1 schedel met de naam 'Placochelys alpis sordidae' (gevonden in fieldiana)(Rieppel, 2001)
foto 4 en 5 laten iets zien waarvan ik denk dat het wel Placodus is en wel van de rij met kleinere tanden die om de 6 grotere tanden zit.
klopt dit allemaal?
alvast bedankt,
gr
sander
Foto 4 en 5 lijkt me van een Cyamodus achtig reptiel

Gesloten