Onze vondsten
Onze vondsten

Afgelopen zondag zijn Colin en ik een dagje meegeweest met Erik, Marcel en Casper naar Rheine. Aangezien ik nog nooit naar een hele grote groeve ben geweest vond ik dat wel een beetje spannend. eerst naar beneden glibberen (het had nogal geregend) en daarna lekker hakken (of in mijn geval, vooral stenen omdraaien). In de eerste groeve vonden we vooral fossielen. In de tweede groeve een paar gave mineralen.
Gevonden door Colin;
Foto 1; Ammoniet
Foto 2; Bivalve
Foto 3; Vissentandje?
Foto 4; Mineraal
Foto 5; Bivalve
Foto 6; Mineraal
Gevonden door mij;
Foto 7; Haaientand
Foto 8; Zelfde haaientand, maar dan zijn de afmetingen beter te zien.
Foto 9; Ammoniet
Foto 10; Schelpje
Foto 11; Turillitus
Foto 12; Zee egeltjes gekregen van Erik
Foto 13; Mineraal gekregen van Casper
Erik, zou jij misschien de latijnse namen er bij kunnen zetten? Ik heb namelijk geen idee haha
Voor klachten over wazige foto's moeten jullie bij Colin zijn

Ik vond het een geslaagd en succesvol dagje! Binnenkort nog maar een keertje?

- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Onze vondsten
Die tand zeker eens proberen verder bloot te leggen, met een beetje geluk is die compleet.
Toffe vondsten voor de rest, het was blijkbaar een aangename uitstap
Toffe vondsten voor de rest, het was blijkbaar een aangename uitstap

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
Hoi Marijke, ik had net de Salenia geplaatst in een ander topic. Mooie vondsten hoor
Foto 1: lijkt mij een kleine Austeniceras.
De haaientand lijkt me Cretalamna.(topvondst)
De torenammoniet Turrelites.
De andere ammoniet is een Schloenbachia (varians?).
De zee-egels zijn allemaal Holasters subglobus en 1 verdrukte Camerogalerus cylindrica.
Onder de bivalven zijn de grote van het geslacht Inoceramus. De kleine lijken me Brachiopden.
[Bewerkt door Erik-B op 27-01-2011 om 18:31 NL]
Foto 1: lijkt mij een kleine Austeniceras.
De haaientand lijkt me Cretalamna.(topvondst)
De torenammoniet Turrelites.
De andere ammoniet is een Schloenbachia (varians?).
De zee-egels zijn allemaal Holasters subglobus en 1 verdrukte Camerogalerus cylindrica.
Onder de bivalven zijn de grote van het geslacht Inoceramus. De kleine lijken me Brachiopden.
[Bewerkt door Erik-B op 27-01-2011 om 18:31 NL]
-
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 8 times
Ik kan hier mijn reactie op de Hyposalenia van Erik herhalen: fantastisch, vooral die tand 
We houden jullie op de hoogte van verdere plannen! Voor komend weekend hebben we de zoektocht afgeblazen, het wordt te koud voor een dagje in de groeve.
Groeten,
Marcel

We houden jullie op de hoogte van verdere plannen! Voor komend weekend hebben we de zoektocht afgeblazen, het wordt te koud voor een dagje in de groeve.
Groeten,
Marcel
@ Jeroen: We kunnen op zich een poging kunnen wagen de tand wat verder te preppen, maar we hebben (volgens mij beide) niet echt ervaring met het prepareren van tanden in kalksteen. Heb daar vermoedelijk ook niet de juiste spullen voor. Heb je nog suggesties hoe we dit het beste kunnen doen?
Voor de rest was het echt een super dagje! Naar verhouding was het heerlijk weer (Hadden bakken met regen verwacht). En de vondsten waren ook erg goed. De haaientand die Marijke vond schold ik eerst nog uit voor een brachiopode???. Tot ik hem wat schoner maakte en het meteen duidelijk werd waar het om ging. Echt een bijzondere vondst voor Rheine. En de Hyopsalenia van Erik is natuurlijk ook helemaal super! Hoop ik beide zelf ook nog eens te mogen vinden.
Al met al een prachtige dag met geweldige vondsten! Zeker voor herhaling waard:D.
Ps. Sorry voor de wazige foto's Marijke
[Bewerkt door Colin op 27-01-2011 om 22:38 NL]
Voor de rest was het echt een super dagje! Naar verhouding was het heerlijk weer (Hadden bakken met regen verwacht). En de vondsten waren ook erg goed. De haaientand die Marijke vond schold ik eerst nog uit voor een brachiopode???. Tot ik hem wat schoner maakte en het meteen duidelijk werd waar het om ging. Echt een bijzondere vondst voor Rheine. En de Hyopsalenia van Erik is natuurlijk ook helemaal super! Hoop ik beide zelf ook nog eens te mogen vinden.
Al met al een prachtige dag met geweldige vondsten! Zeker voor herhaling waard:D.
Ps. Sorry voor de wazige foto's Marijke

[Bewerkt door Colin op 27-01-2011 om 22:38 NL]
'Just Pick It!'
- Spongebob
- Has thanked: 416 times
- Been thanked: 637 times
Succesvol uitje geweest 
Het meest opvallend is voor mij echter niet de haaientand, maar de Turrilites met z'n ronde ?aanhechtingsplaat/gaatje?.
Ik heb er al wat balletjes over opgegooid:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 7839#72617
http://www.steinkern.de/forum/viewtopic ... turrilites
Zijn dit afdrukken van oesters geweest?
Ik ben nog niet overtuigd.......

Het meest opvallend is voor mij echter niet de haaientand, maar de Turrilites met z'n ronde ?aanhechtingsplaat/gaatje?.
Ik heb er al wat balletjes over opgegooid:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 7839#72617
http://www.steinkern.de/forum/viewtopic ... turrilites
Zijn dit afdrukken van oesters geweest?
Ik ben nog niet overtuigd.......
Time fades away (Neil Young)
Bedankt Erik voor de aanvullingen! kan ik dat ook weer noteren:)
Of we de tand gaan preparen moeten we nog even kijken, ik ben in ieder geval al heel blij met hoe die er nu in zit. Ja heel misschien dat de wortel er nog aanzit. Nouja zoals Colin al zegt, veel ervaring hebben we er niet mee dus suggesties zijn altijd welkom haha.
@Spons; oh haha, mij was dat ronde dingetje niet eens opgevallen. Ik heb in ieder geval geen idee..
@Colin; Nou binnen 2 seconden had je al door dat het geen brachiopode was, dus ik vergeef het je dat je hem uitschold
Heb je je mineralen al wat meer uit kunnen prepareren?
Of we de tand gaan preparen moeten we nog even kijken, ik ben in ieder geval al heel blij met hoe die er nu in zit. Ja heel misschien dat de wortel er nog aanzit. Nouja zoals Colin al zegt, veel ervaring hebben we er niet mee dus suggesties zijn altijd welkom haha.
@Spons; oh haha, mij was dat ronde dingetje niet eens opgevallen. Ik heb in ieder geval geen idee..
@Colin; Nou binnen 2 seconden had je al door dat het geen brachiopode was, dus ik vergeef het je dat je hem uitschold

- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
ik denk niet dat de wortel er nog aan zit. zijtandjes denk i kook niet, het ziet eruit alsof je de randen het het tandje al allemaal hebt blootgelegd.
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Ter aanvulling:
ja het is een Schloenbachia varians
het torentje is een Turrilites en de zee egel heet camerogaleRUS CylindriCUS (die zit hier overigens niet bij, zijn allen Holaster subglobosus(sen))
Leuke vondsten
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 28-01-2011 om 16:08 NL]
ja het is een Schloenbachia varians
het torentje is een Turrilites en de zee egel heet camerogaleRUS CylindriCUS (die zit hier overigens niet bij, zijn allen Holaster subglobosus(sen))
Leuke vondsten
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 28-01-2011 om 16:08 NL]
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: Onze vondsten
Zou kunnen, maar het gesteente ligt onderaan toch weldegelijk OP de kroon, dus het is wel de moeite om met een fijne naald de kalk rondom wat proberen (voorzichtig!) weg te prutsen.masteroffossiles schreef:
ik denk niet dat de wortel er nog aan zit. zijtandjes denk i kook niet, het ziet eruit alsof je de randen het het tandje al allemaal hebt blootgelegd.
Rhaetian Lorraine Region