tips Holzmaden kaakje

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
ivok
tips Holzmaden kaakje

Bericht door ivok » 03 feb 2011, 23:42

Afbeelding

Afbeelding

wie wat opruimt die heeft wat!

ik wist dat ik hem nog had, gevonden toen ik een jaar of 16 was....
ik had een ammoniet uit holzmaden die beschadigd was geraakt deze een jaar in de tuin gelegd en vervolgens voor de lol de steen nog eens gespleten.

kaakje is toen aan het licht gekomen, na een korte poging met een naald en een mesje heb ik de moed opgegeven omdat ik bang was het fossiel te beschadigen...
nu een aantal verhuizingen en zo'n 15 jaar later heb ik hem weer eens opgedoken en wil toch nog eens een poging wagen

wat denken de meester preparateurs hier... even wachten op goedgereedschap, of is het beter om met een scalpel aan de slag te gaan?

zoals jullie kunnen zien is kaakje wel in 2 stukken

oeps...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: tips Holzmaden kaakje

Bericht door Frederik » 04 feb 2011, 01:03

Zeer fijn werkje, en een werkelijk prachtig fossiel. Idealiter zou je de twee delen terug moeten samenvoegen en van bovenaf helemaal vrijleggen. Dit vraagt wel wat expertise met lijmen, en is een monikkenwerk best uitgevoerd onder een binoculaire microscoop.

Misschien goed inpakken, opzij leggen voor later? :D
Ik heb ook zo een aantal fragiele dingen liggen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 04 feb 2011, 09:12

dan gaat ie voorlopig toch zo de vitrine in...

helaas heb ik toen al het een en ander vrij proberen te krijgen en op die leeftijd had ik net iets minder geduld dan nu.
of het echt goed terug te lijmen is weet ik niet.
dan maar even wachten met prepareren tot groot ben, of in ieder geval tot ik wat betere vergroot mogelijkheden heb

oeps...

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time

Bericht door Ahuijsmans » 04 feb 2011, 09:42

Eerst op doorzichtig tekenpapier een schets maken hoe het kaakje ligt t.o.v. het steen. Zo hoef je later niet te gokken waar het ook weer zat!

Ik zou hem inderdaad tegen elkaar aan lijmen, goed laten drogen en met lijmklemmen vastzetten zodat er echt geen lucht tussen kan komen!! Heel belangrijk!

Dan vanaf de dunste kant vanaf boven gaan prepareren.

Heb ik ook zo mijn met mijn winterwijkse anarosaurusje, gaat prima.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

trilobietje

Bericht door trilobietje » 04 feb 2011, 10:14

prachtig fossiel !
Zou je het risico wel nemen om dit te prepareren ?

grtjs

Marleen

wie niet zoekt, niet vindt

ivok

Bericht door ivok » 04 feb 2011, 15:32

als ik de tijd en mogelijkheden heb ga ik hem zeker prepareren

alleen dat lijmen.... dit is een techniek die ik alleen bij zeeegels uit de zachte kalk heb toegepast.
Die hebben toch net een iets hoger 3d gehalte en zijn een stuk makkelijker te prepareren.
Ik ben ook bang dat er lijmresten op het stuk wat al deels vrij ligt terecht gaan komen. Lijm vloeit namelijk altijd lekker uit. lijmklemmen, volgens mij crush ik het geheel dan, de matrix is redelijk breekbaar

Wel een goeie tip van dat overtrekpapier
helaas is de dunne kant ook nog een 0.5cm, dus dat is ook nog niet niks om weg te krabben

oeps...

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: tips Holzmaden kaakje

Bericht door Ahuijsmans » 04 feb 2011, 16:18

ivok schreef:
als ik de tijd en mogelijkheden heb ga ik hem zeker prepareren

alleen dat lijmen.... dit is een techniek die ik alleen bij zeeegels uit de zachte kalk heb toegepast.
Die hebben toch net een iets hoger 3d gehalte en zijn een stuk makkelijker te prepareren.
Ik ben ook bang dat er lijmresten op het stuk wat al deels vrij ligt terecht gaan komen. Lijm vloeit namelijk altijd lekker uit. lijmklemmen, volgens mij crush ik het geheel dan, de matrix is redelijk breekbaar

Wel een goeie tip van dat overtrekpapier
helaas is de dunne kant ook nog een 0.5cm, dus dat is ook nog niet niks om weg te krabben
Nee hoor, is geen techniek van mijzelf, kijk maar eens op steinkern, daar gebruiken ze het standaard als je solnhofen vissen prept. Aangezien ik er daar ook 5 van heb heb ik de techniek ook in gebruik nu en voor mij gaat het goed.
Tevens Winterswijk botresten gaan er ook prima mee op die manier.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

ivok

Bericht door ivok » 04 feb 2011, 17:09

zal eens kijken op steinkern

en weet ook wel dat de techniek vaker gebruikt wordt, maar heb mijn twijfels omdat het een klein kaakje is en ik heb indertijd ook al wat matrix weggehaald aan beide kanten.

er bestaat een kans dat ik dus de delen niet op elkaar kan lijmen zonder lucht tussen de twee stukken te krijgen.
ik moet eerst het kleine stuk nog kleiner maken. zeg maar een bijna perfecte outline en dan eventueel verlijmen, dit is de enige mogelijkheid om geen lucht te vangen

oeps...

Gesloten