klei uitzoeken

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
wdew
Contacteer:
klei uitzoeken

Bericht door wdew » 09 feb 2011, 14:38

hallo,
ik heb hier wat klei van de Waaslandse kleigroeves. Ik heb al geprobeerd ze uit te zeven met warm water maar het zal veel te veel water opeisen. nu is mijn vraag, zou ik het beter kunnen uitzeven als de klei helemaal droog is? of een andere manier?
ik weet dat klei uitzoeken een moeilijke klus is.

Groeten Ward

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time
Antw: klei uitzoeken

Bericht door Ahuijsmans » 09 feb 2011, 15:38

zoekt en gij zult vinden, zelfs op dit forum :D

http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=11046

alstu!

ps, als je zou willen...mail me eens hoe het gelukt is enne of ik niet ook aan die klei kan komen? Lijkt me leuk dat ook eens te doen.

[Bewerkt door Ahuijsmans op 09-02-2011 om 15:39 NL]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 09 feb 2011, 16:48

Als je zonder chemicaliën wenst te werken is het inderdaad het beste om de klei eerst volledig te laten drogen (dus niet alleen het oppervlak!). Daarna zet je de klei onder water en wacht je totdat deze uiteen is gevallen alvorens je de smurrie begint te zeven. Warm water helpt wel om de klei sneller en iéts beter af te breken, anders kan de klei (zeker in zeven met een fijne maaswijdte) nogal snel bolletjes gaan vormen die uw zeef dichten.

Er zijn echter andere methoden, zoals werken met kerosine, H2O2 e.a. die wellicht beter werken, maar nogal belastend zijn voor de natuur (en die ook niet zo gezond zijn voor jou zelf).

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

wdew
Contacteer:
Antw: Antw: klei uitzoeken

Bericht door wdew » 09 feb 2011, 21:46

hieronymus schreef:
Als je zonder chemicaliën wenst te werken is het inderdaad het beste om de klei eerst volledig te laten drogen (dus niet alleen het oppervlak!). Daarna zet je de klei onder water en wacht je totdat deze uiteen is gevallen alvorens je de smurrie begint te zeven. Warm water helpt wel om de klei sneller en iéts beter af te breken, anders kan de klei (zeker in zeven met een fijne maaswijdte) nogal snel bolletjes gaan vormen die uw zeef dichten.

Er zijn echter andere methoden, zoals werken met kerosine, H2O2 e.a. die wellicht beter werken, maar nogal belastend zijn voor de natuur (en die ook niet zo gezond zijn voor jou zelf).
ja, ik ben idd van plan zonder chemische middelen te werken. ik zal de klei dus laten drogen in de zon, wat in kleine stukken proberen te steken met m'n spade. en ze proberen uit te zeven. (6 mm)

beiden bedankt voor de antwoorden, ik laat jullie nog iets weten of het gelukt is en of er iets leuks in zat.

Groeten Ward

[Bewerkt door wdew op 09-02-2011 om 21:49 NL]

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 09 feb 2011, 22:44

Op 6mm ga je niets vinden, zeker niet in klei uit het Waasland tenzij het een wel héél toevallige vondst is. Probeer op zijn minst te zeven op 2mm, liefst eigenlijk op 1mm. Kleikorrels zijn klein en gaan daar dan zeker wel door.

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Gesloten