lijmoplossing
lijmoplossing
Beste forumleden.
ik heb al een tijdje wat fossielen in mijn verzameling die nog niet zijn geconserveerd met lijmoplossng maar die beginnen (omdat ze opdrogen) af te brokkelen. weten jullie wat de beste manier is om ze hiertegen te beschermen?? en wat ik daar voor nodig heb en hoe ik het fossiel ermee moet conserveren??
alvast bedankt
mvg,
Joris
ik heb al een tijdje wat fossielen in mijn verzameling die nog niet zijn geconserveerd met lijmoplossng maar die beginnen (omdat ze opdrogen) af te brokkelen. weten jullie wat de beste manier is om ze hiertegen te beschermen?? en wat ik daar voor nodig heb en hoe ik het fossiel ermee moet conserveren??
alvast bedankt
mvg,
Joris
zoeken is leuk, vinden is leuker (tenzij iemand je voor is) :D
Antw: lijmoplossing
het gaat om een stuk wervel van een mammoet en een stuk vin van een walvis. allebij ongeveer 40.000 jaar oud en ze komen uit de Noordzee.
groet,
Joris
groet,
Joris
Als ze al ontzilt zijn, dan zou ik voor houtlijmwater gaan. Je neemt gewone D3 houtlijm uit de bouwmarkt en giet daar wat van in een emmer. Dan verdun je deze lijm met kraanwater, ongeveer 15-20 keer, zodat je 1/20ste houtlijm en 19/20ste water hebt. De concentratie luistert niet zo heel nauw, het fossiel neemt op wat het nodig heeft.
Als je de oplossing hebt gemaakt, dan dompel je de fossielen er rustig in onder en blijf je ze gedurende een uur elke 10 minuten even draaien/schudden, onder het vloeistof oppervlak. Als er na een uurtje geen belletjes meer uitkomen, dan haal je de fossielen eruit en laat je ze even boven de emmer uitlekken. Vervolgens kun je ze op sateprikkers op een dienblad laten drogen, maar je moet ze de eerste paar uur wel draaien, anders plakken ze aan de sateprikkers, of loopt de lijm teveel naar een kant.
Als ze dan een paar dagen gedroogd hebben, dan zijn ze een heel stuk steviger.
Groeten,
Bram
Als je de oplossing hebt gemaakt, dan dompel je de fossielen er rustig in onder en blijf je ze gedurende een uur elke 10 minuten even draaien/schudden, onder het vloeistof oppervlak. Als er na een uurtje geen belletjes meer uitkomen, dan haal je de fossielen eruit en laat je ze even boven de emmer uitlekken. Vervolgens kun je ze op sateprikkers op een dienblad laten drogen, maar je moet ze de eerste paar uur wel draaien, anders plakken ze aan de sateprikkers, of loopt de lijm teveel naar een kant.
Als ze dan een paar dagen gedroogd hebben, dan zijn ze een heel stuk steviger.
Groeten,
Bram
heel erg bedankt voor de hulp 

- DragonSearcher
Ik ben het met Bram eens, alleen heb ik wel een kleine opmerking: Als het om broze fossielen gaat, dan heb je kans dat ze nog erger uit elkaar vallen als je ze geheel onderdompeld in de lijmoplossing. Je kan ze dan beter meerdere keren met een kwast insmeren met de lijmoplossing.
Kan je fotos plaatsen van de fossielen?
Gr Jerry
Kan je fotos plaatsen van de fossielen?
Gr Jerry
... Eternity awaits ...
Hey Jerry,
Dat kan wel zo zijn (ik heb dat gelukkig nog nooit gehad), maar insmeren lijkt mij dan weer niet zo heel doordringend.
Blijft toch af en toe een lastige zaak, die half fossiele (mammoet)botjes...
Groeten,
Bram
Dat kan wel zo zijn (ik heb dat gelukkig nog nooit gehad), maar insmeren lijkt mij dan weer niet zo heel doordringend.
Blijft toch af en toe een lastige zaak, die half fossiele (mammoet)botjes...
Groeten,
Bram
- DragonSearcher
Ben ik met je eens hoor Bram, daarom vroeg ik ook om fotos
Uiteraard ligt de mate van doordringen natuurlijk aan de verdunning van de lijm. Hoe meer verdunt, hoe dieper het intrekt. Mijn opmerking was dus eigenlijk meer een aanvulling op jou verhaal.
Gr Jerry

Gr Jerry
... Eternity awaits ...
hier wat foto's van de fossielen. het stukje wervel brokkeld niet zo heel erg af maar de vin wel. (de lineaal is 30 cm)
groet,
Joris
Waar is de vin dan? Als ik mij niet vergis zie ik op jouw foto naast dat werveltje, een stukje schouderblad van een mammoet 
Een vin bestaat niet uit een bot, maar bestaat ruwweg uit dezelfde botten als jouw arm, alleen anders gevormd!
Groeten,
Bram

Een vin bestaat niet uit een bot, maar bestaat ruwweg uit dezelfde botten als jouw arm, alleen anders gevormd!
Groeten,
Bram