nieuwe aanwinst Mill schelp
nieuwe aanwinst Mill schelp

Hallo Allemaal,
Soms komt er in Mill behoorlijk wat schelp materiaal mee.
Dan raap ik bij gebrek aan tandjes 'n bakje schelpen van mijn zeef, en neem ik schelpen gruis mee naar huis.
Nu ben ik zo'n bakje aan het uitzoeken en kwam ik bovenstaand schelpje tegen.
Dit is de eerste met zo'n slot die ik heel tegen kom.
Het slot doet me denken aan Nucula.
Het schelpje is 1,8 cm breed en 0,9 cm hoog.
Ben benieuwt naar de soort.
Groeten Hans
Hans
Antw: nieuwe aanwinst Mill schelp
Yoldia glaberrima (Von Münster, 1837).
Edit: of beter: Yoldia semistriata (Wood, 1840)...
[Bewerkt door mussels op 14-04-2011 om 11:48 NL]
Edit: of beter: Yoldia semistriata (Wood, 1840)...
[Bewerkt door mussels op 14-04-2011 om 11:48 NL]
Ik kan niet anders dan nog toevoegen dat ik het een mooie vondst vind! Erg mooi om al die schelpen van Mill te zien. Moet ik toch ook nodig eens een collectie van aanleggen.
'Just Pick It!'

Hallo Allemaal,
Hier weer een schelpje waar ik er maar een van heb.
Lijkt wat vorm betreft op de vorige, maar heeft een totaal ander slot.
Hij is 1,5 cm breed en 0,8 cm hoog.
Groeten Hans
Hans

Hallo Hans,
Toevallig heb ik gisteren zo'n zelfde schelpje als jouw tweede schelpje (zie foto's) gevonden. Ik heb mijn 'schelpenbijbel' erbij gepakt (Moerdijk et al, 2010: De fossiele schelpen van de Nederlandse kust) en na een tijdje bladeren kwam ik Abra spec. 1 tegen. Dit schelpje lijkt heel goed op jouw (en mijn exemplaar). Welke soort het nou precies is, dat is nog niet duidelijk, vandaar dat hij in bovengenoemd boek 'spec. 1' wordt genoemd.
Helemaal zeker weet ik het niet, maar ik noem mijn exemplaar iig cf. Abra spec. 1.
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 18-04-2011 om 12:54 NL]
Hoi Bram,
Ik het pliocene materiaal van Mill komt de volgende soort voor:
Abra prismatica (Montagu, 1803).
Lijkt mij te kloppen in ieder geval! Dit op basis van het slot. Zeer kenmerkend in samenhang met de overige kenmerken. En gezien er maar één soort bekend is (tot dusver). Prachtig schelpje trouwens
PS: Misschien leuk om te weten: Het exemplaar van Bram betreft een linkerklep, die van Hans een rechterklep.
[Bewerkt door Colin op 18-04-2011 om 19:23 NL]
Ik het pliocene materiaal van Mill komt de volgende soort voor:
Abra prismatica (Montagu, 1803).
Lijkt mij te kloppen in ieder geval! Dit op basis van het slot. Zeer kenmerkend in samenhang met de overige kenmerken. En gezien er maar één soort bekend is (tot dusver). Prachtig schelpje trouwens

PS: Misschien leuk om te weten: Het exemplaar van Bram betreft een linkerklep, die van Hans een rechterklep.
[Bewerkt door Colin op 18-04-2011 om 19:23 NL]
'Just Pick It!'
Colin is van de details 
Ik durf niet voor te stellen om ze 'aan elkaar te plakken' want wie krijgt dan het totaal?
Leuke aanwinst Stiek en Bram! Zal eens kijken of ik er ook 1 kan vinden in mijn verzameling van Mill, maar denk het niet.
Hoop vanavond nog een plaatje toe te voegen aan deze topic. Een exemplaar waarvan ik nu eindelijk een vrijwel hele gevonden heb ipv fragmenten (waar een verzamelaar al niet blij mee kan zijn).
groet, Anno

Ik durf niet voor te stellen om ze 'aan elkaar te plakken' want wie krijgt dan het totaal?
Leuke aanwinst Stiek en Bram! Zal eens kijken of ik er ook 1 kan vinden in mijn verzameling van Mill, maar denk het niet.
Hoop vanavond nog een plaatje toe te voegen aan deze topic. Een exemplaar waarvan ik nu eindelijk een vrijwel hele gevonden heb ipv fragmenten (waar een verzamelaar al niet blij mee kan zijn).
groet, Anno
Hierbij nog twee schelpen uit Mill. Uit de naam die bij foto 1 en 2 hoort ben ik nog steeds niet uit. Iemand een idee? In ieder geval had ik deze tot voor kort slechts in fragmenten en nu bijna heel.
Het fragment op foto 3 doet me denken Ensis . Volgens de lijst van WTKG zou dat Ensis complanatus of Ensis hausmanni moeten zijn.
groet, Anno