Hulp gezocht kunstproject bodemlagen

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
chloedierckx
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2011, 15:01
Contacteer:
Hulp gezocht kunstproject bodemlagen

Bericht door chloedierckx » 22 jul 2011, 15:12

hallo allen,

Als jonge kunstenares werk ik momenteel aan een project waarvoor ik de hulp nodig heb van iemand die iets afweet van Geologie.
Ik ben op zoek naar een plaats waar op een korte afstand veel kleurverschil is in bodemlagen.
Op deze plaats wil ik een put graven en deze terug vullen met de opgegraven aarde maar dan in een andere volgorden. Zo wordt er een symbolisch poging gedaan de geschiedenis te 'herordenen' of herschrijven.
Heeft er iemand een idee welke plaats of soort bodem hiervoor het meest geschikt is? Dus waar vind ik veel kleurverschillen op een afstand van ongeveer 2m of iets meer?



 
Camiel
Berichten: 145
Lid geworden op: 31 mei 2007, 21:01
Been thanked: 3 times
Re: Hulp gezocht kunstproject bodemlagen

Bericht door Camiel » 28 jul 2011, 16:13

Een goed ontwikkelde podzolbodem lijkt me wel geschikt voor je project. De podzolbodem heeft een opvallende gelaagdheid waarbij de verschillende horizonten door hun kleurverschil duidelijk te onderscheiden zijn. Vooral in zandgronden komt deze bodem veelvuldig voor. Voor Nederland moet je dan in Noord-Brabant, noordelijk Limburg, Drenthe, Overijssel, Utrecht, of noordelijk Gelderland zijn. Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Groeten, Camiel


“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928

chloedierckx
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2011, 15:01
Contacteer:
Re: Hulp gezocht kunstproject bodemlagen

Bericht door chloedierckx » 29 jul 2011, 21:08

Bedankt Camiel,

'Podzolbodem' intikken bij google images geeft inderdaad goede resultaten.
Moest er iemand een specifieke plaats kennen waar ik zonder probleem zou kunnen graven mag je het me steeds laten weten.

Chloé




Plaats reactie