goeie afzuiging
goeie afzuiging
ik ben momenteel lekker op weg met mijn werkplaatsje
microscoop, nog zoekende en sparende
ook wil ik graag een afzuiging erbij,
ivm de luchtbeitel en dremel,
maar ook met mijn terrariumbouw praktijken (platen op maat zagen etc).
is een gedemonteerde afzuigkap met slurf voldoende om het steenstof van slijpen met een dremel en luchtbeitelen weg te zuigen
of moet ik eens gaan kijken bij een houtzagerij of ze daar een leuk 2de handsje hebben?
ventilator in een doos.....
Wie gebruiken er allemaal een afzuiging?
microscoop, nog zoekende en sparende
ook wil ik graag een afzuiging erbij,
ivm de luchtbeitel en dremel,
maar ook met mijn terrariumbouw praktijken (platen op maat zagen etc).
is een gedemonteerde afzuigkap met slurf voldoende om het steenstof van slijpen met een dremel en luchtbeitelen weg te zuigen
of moet ik eens gaan kijken bij een houtzagerij of ze daar een leuk 2de handsje hebben?
ventilator in een doos.....
Wie gebruiken er allemaal een afzuiging?
oeps...
- Everhardus
Antw: goeie afzuiging
Nee, geen afzuiging hier. Ben ook benieuwd naar een betaalbare oplossing hiervoor. Is bij vlagen tamelijk stoffig hier namelijk......Gr,Marcel
ik heb zelf al eens gekeken naar 2dehands, maar vooral veel bieden of teab?
ik zat zelf te denken aan een 2de hands afzuigkap of een wandventilator inbouwen in een kleine bekisting, daar een flinke slurf aanvast en die dan naar buiten bonjouren
misschien niet super duurzaam, maar je hebt ze al voor 20euro. al gaan ze maar een jaartje mee... die 20 euro ga je niet dood aan
ik zal eens een tekening maken wat ik van plan ben
Ik hoorde laatst van een collega die geinige snijwerkjes maakt van mergel...
die heeft indertijd een afzuiging van een grote reactor die afgeschreven was in zijn schuur gemonteerd.
die was dermate effectief dat hij hem eerst uit moest zetten als hij de schuur wilde verlaten, vanwege de onderdruk gaat de deur niet meer open
ik zat zelf te denken aan een 2de hands afzuigkap of een wandventilator inbouwen in een kleine bekisting, daar een flinke slurf aanvast en die dan naar buiten bonjouren
misschien niet super duurzaam, maar je hebt ze al voor 20euro. al gaan ze maar een jaartje mee... die 20 euro ga je niet dood aan
ik zal eens een tekening maken wat ik van plan ben
Ik hoorde laatst van een collega die geinige snijwerkjes maakt van mergel...
die heeft indertijd een afzuiging van een grote reactor die afgeschreven was in zijn schuur gemonteerd.
die was dermate effectief dat hij hem eerst uit moest zetten als hij de schuur wilde verlaten, vanwege de onderdruk gaat de deur niet meer open
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Kijk zeker ook eens hier:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=12036
Deze oplossing is denk ik wel een stuk goedkoper dan een grote afzuiginstallatie.
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=12036
Natuurlijk enkel van toepassing als je er een kast omheen bouwt.Frederik schreef:
Uiteraard heb ik voor stofafzuiging gezorgd. Dit is m.i. erg belangrijk wil je lang en gelukkig leven. Regelmatige blootstelling aan fijn stof kan er immers voor zorgen dat je leven gevoelig ingekort wordt. Ik heb dan ook niet teveel willen besparen op een goede stofafzuiging. De 'echte' profesionele afzuigsystemen waren qua kostprijs wel een brug te ver. Ik hoop een goed compromis gevonden te hebben in de vorm van een relatief compacte industriële stofzuiger (zoals je ook op een werf zou gebruiken), uitgerust met een nylonfilter. Tot nu toe houdt de nylonfilter alles tegen. Ik draag daarenboven zelf nog een stofmaster tijdens het werken, af en toe gaat de bak even kort open om een stuk te wisselen.
Het straalmedium komt in een kuip terecht en kan van daaruit gerecycleerd worden.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
kon de link, en ik bedenk me net dat zo'n straalcabine ook ideaal is voor het dremelen...
maar ik bedoelde meer een open bakkie voor het prepareren met de naald en straks ook onder de microscoop
vergeef me mijn tekenkunsten
maar grofweg is op het plaatje te zien wat ik bedoel.
open bak, in de overkapping komt nog een extra TL voor weer wat meer licht.
achterin een gat en daar komt de slurf op de naar de afzuiging gaat, OF..... ik bouw direct zo'n wandventilator erin en zet daar een slurf op
slurf/buis zou dan naar buiten worden geleid met evt een stofzuiger zak oid eraan vast
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Een wandventilator is nogal plattekes denk ik: veel zal dat niet afzuigen.
Nadeel van een stofzuiger: nogal luidruchtig.
Nadeel van een stofzuiger: nogal luidruchtig.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
in ieder geval wel vieze luchtjes.....
ik weet het niet zeker, omdat je er z dicht op zit dat het best wel eens effectief kan zijn.
Anders een omgebouwde afzuigkap, deze kunnen vaak wel wat lucht verzetten
ik weet het niet zeker, omdat je er z dicht op zit dat het best wel eens effectief kan zijn.
Anders een omgebouwde afzuigkap, deze kunnen vaak wel wat lucht verzetten
oeps...
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Ivok,het stralertje dat ik heb besteld is zo één klein spuitje met het potje er net bovenop.Nu wat de afzuiging van jou betreft ben je ook ieder keer je schuurmiddel kwijt door die afzuiging en valt het niet meer te hergebruiken.Groetjes
strandjutters
dat klopt, maar het is dan ook niet de bedoeling om het te hergebruiken...
Even voor de duidelijkheid, de afzuiging die ik wil maken/gebruiken is NIET bedoeld voor straal werkzaamheden.
Stralen moet je absoluut in een afgesloten cabine doen. Zelf maken kan, maar je hebt al een straal cabine voor 70 euro inclusief verlichting en filters (tafelmodel).
Ik wil de afzuiging zodat ik niet overal het gruis en stof van het prepareren met de luchtbeitel heb liggen.
Het prepareren van ardenner trilobietjes heb ik gemerkt creeerd vooral veel gruis.
Echter zeeegels uit iets hardere kalk, geeft ook aardig wat stof.
Na een uurtje of 2 spelen met de beitelnaald heb ik gemerkt dat er toch het een en ander aan stof rondom en op de werktafel is gevallen. Dit probeer ik te voorkomen met mijn afzuiging.
Ik heb mijn compressor bijvoorbeeld redelijk van de werktafel verwijderd en toch zat daar laatst ook ene heel fijn laagje steenstof op.
Hoewel het mee lijkt te vallen met het stof, op den duur bouwt dit op en is niet geweldig voor de gezondheid, en ook niet voor de levensduur van apparatuur
daarbij komt kijken dat ik nogal regelmatig met hout aan de slag ben, dus een verplaatsbare afzuiging zou ook handig zijn
Even voor de duidelijkheid, de afzuiging die ik wil maken/gebruiken is NIET bedoeld voor straal werkzaamheden.
Stralen moet je absoluut in een afgesloten cabine doen. Zelf maken kan, maar je hebt al een straal cabine voor 70 euro inclusief verlichting en filters (tafelmodel).
Ik wil de afzuiging zodat ik niet overal het gruis en stof van het prepareren met de luchtbeitel heb liggen.
Het prepareren van ardenner trilobietjes heb ik gemerkt creeerd vooral veel gruis.
Echter zeeegels uit iets hardere kalk, geeft ook aardig wat stof.
Na een uurtje of 2 spelen met de beitelnaald heb ik gemerkt dat er toch het een en ander aan stof rondom en op de werktafel is gevallen. Dit probeer ik te voorkomen met mijn afzuiging.
Ik heb mijn compressor bijvoorbeeld redelijk van de werktafel verwijderd en toch zat daar laatst ook ene heel fijn laagje steenstof op.
Hoewel het mee lijkt te vallen met het stof, op den duur bouwt dit op en is niet geweldig voor de gezondheid, en ook niet voor de levensduur van apparatuur
daarbij komt kijken dat ik nogal regelmatig met hout aan de slag ben, dus een verplaatsbare afzuiging zou ook handig zijn
oeps...