krassen belemniet verwijderen/wegwerken

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
mikevanvenrooij
krassen belemniet verwijderen/wegwerken

Bericht door mikevanvenrooij » 03 sep 2011, 22:19

ik heb vandaag in t rooth een belemniet gevonden maar de er zitten krassen op die wit zijn hoe zou ik die weg kunnen werken dat ze niet meer wit zijn maar de kleur van de belemniet zelf.

met vriendelijke groeten mike

mike van venrooij

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: krassen belemniet verwijderen/wegwerken

Bericht door Frederik » 04 sep 2011, 03:33

Foto.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

redmilksnake
Has thanked: 3 times
Been thanked: 60 times

Bericht door redmilksnake » 04 sep 2011, 18:23

Ik was gisteren ook in 't Rooth :)
een foto is wel handig, Zijn de strepen horizontaal of verticaal? (dus met de belemniet mee of rondjes eromheen) wat restjes witte kalk kan je er voorzichtig afkrabben met een tandenstoker (zo'n stokje),

succes
Jonathan

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 04 sep 2011, 18:25

Wat bedoel je precies met krassen? Veel "vers gevonden" belemnieten in/uit de mergel hebben een soort wit schaaltje aan de bovenzijde, waar een lijnenspel doorheen loopt. Dit zijn dan zeker geen krassen, maar eerder sporen van vroeger (huid- of spier-)weefsel. Hier zou ik dan beslist niets aan doen! Zijn jouw krassen ontstaan door bv. gereedschap en zijn het werkelijke beschadigingen, dan zou je ze kunnen uitschuren met nat waterproof schuurpapier. Al naar gelang de diepte van de krassen, zou je kunnen beginnen met korrel 80, daarna korrel 220, dan 400 en eindigen met korrel 800 of zelfs 1200. Tot slot zou je ze dan lichtjes kunnen inwrijven met olijf- of zonnenbloemolie. Probeer niet meer weg te schuren dan nodig is, anders raakt de belemniet teveel vervormd en verdwijnt daarmee ook zijn wetenschappelijke (verzamel-) waarde!

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

mike
Antw: Antw: krassen belemniet verwijderen/wegwerken

Bericht door mike » 04 sep 2011, 18:52

adekker schreef:
Wat bedoel je precies met krassen? Veel "vers gevonden" belemnieten in/uit de mergel hebben een soort wit schaaltje aan de bovenzijde, waar een lijnenspel doorheen loopt. Dit zijn dan zeker geen krassen, maar eerder sporen van vroeger (huid- of spier-)weefsel. Hier zou ik dan beslist niets aan doen! Zijn jouw krassen ontstaan door bv. gereedschap en zijn het werkelijke beschadigingen, dan zou je ze kunnen uitschuren met nat waterproof schuurpapier. Al naar gelang de diepte van de krassen, zou je kunnen beginnen met korrel 80, daarna korrel 220, dan 400 en eindigen met korrel 800 of zelfs 1200. Tot slot zou je ze dan lichtjes kunnen inwrijven met olijf- of zonnenbloemolie. Probeer niet meer weg te schuren dan nodig is, anders raakt de belemniet teveel vervormd en verdwijnt daarmee ook zijn wetenschappelijke (verzamel-) waarde!
???
.. vraag er dan enkele aan den Arno.

grtn,mike

adekker
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: krassen belemniet verwijderen/wegwerken

Bericht door adekker » 04 sep 2011, 18:55

mike schreef:
adekker schreef:
???
.. vraag er dan enkele aan den Arno.
Ehhh, ik niet snap?!?

masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times

Bericht door masteroffossiles » 04 sep 2011, 18:59

Arno heeft een paar kasten vol belemnieten vandaar;)

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 04 sep 2011, 19:17

Afbeelding

Ok, begrepen!
Overigens: wordt dit bedoeld met "krassen"? In dat geval zijn het nl. geen beschadigingen.

mikevanvenrooij

Bericht door mikevanvenrooij » 04 sep 2011, 22:46

nou omdat er gister wijnig gevonden werd liet ik door iemand kijken hoe groot de belemniet eigenlijk was dus hij pakte zijn zakmes om wat kalksteen weg te krabben alleen krabte hij per ongeluk een paar keer met zijn zakmes over de belemniet heen en daar door ontstonden die krassen ik denk dat dat witte kalkstof is alleen ik weet niet hoe ik dat witte er uit moet krijgen want dan vallen de krassen niet meer zo op

groeten mike

mike van venrooij

Xenina
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times

Bericht door Xenina » 05 sep 2011, 14:17

Misschien kun je de Belemnit een tijdje in gewoon Azijn liggen.

Groetjes, Xenina

Gesloten