Kieuwplaatjes determineren

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Freddy
Kieuwplaatjes determineren

Bericht door Freddy » 13 sep 2011, 23:11

Hallo allemaal,

Ik heb een raar vraagje, maar is het mogelijk om fossiele kieuwplaatjes (van vissen dus) te determineren tot op een bepaalde soort? En zo ja, waar kan ik dan een goede website vinden met redelijk wat fotomateriaal, want ik heb al een engestalige website (http://www.uv.es/EBRIT/macro/macro_5002_34_21.html) gevonde maar deze is meer voor oudere vissen er staan hier echter ook andere groepen zoals moderne vissen (http://www.uv.es/EBRIT/macro/macro_5002_34_32.html#0331). Het gaat om strandvondsten dus is het moeilijker om deze een precieze tijdsaanduiding te geven, maar het gaat om hetzelfde strand waar ik ook nog ander zaken heb gevonden zoals een middenhands(voets-) been v/e oerrund en deze zou neogeen zijn.

Ik zou willen proberen om zoveel mogelijk zelf te determineren (al doende leert men) IPV telkens een topic te starten.

Groetjes Fré

Groetjes vanuit het (soms) zonnige
Oostende.

sharkteethrene
Antw: Kieuwplaatjes determineren

Bericht door sharkteethrene » 14 sep 2011, 00:20

Hallo Fre,

Heb je een afbeelding van deze fossiele kieuwplaatjes?
Ben zeer benieuwd.

Groetjes,
Rene

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Freddy

Bericht door Freddy » 14 sep 2011, 09:32

Afbeelding

Hi Rene,

Het zijn gecomprimeerde foto's uit mijn database maar als ik terug thuis ben zal ik deftige foto's proberen te trekken en die dan uploaden.

Het stuk op de eerste foto heeft op het einde precies zo'n verdikking. Het tweede stuk heeft precies zo'n lob die uitsteekt, het golft precies naar buiten en dan weer naar binnen. Terwijl die eerste redelijk "logisch" verloopt.

Groetjes Fré

Groetjes Fré

Oostende.

Freddy

Bericht door Freddy » 14 sep 2011, 09:33

Afbeelding

Ik was de 2e foto vergeten, maar zoals je ziet golft het rechterstuk meer dan het eerste fossiel. (Ik weet de correcte benaming eigenlijk niet.)

Groetjes Fré

Oostende.

Gesloten