afdeling Limburg NGV ENCI

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
joepie
Contacteer:
afdeling Limburg NGV ENCI

Bericht door joepie » 01 nov 2011, 12:46

Ik wil graag een keer naar de ENCI gaan. Maar als ik lid word van de NGV limburg, mag ik dan een gast meenemen? En is de ENCI het nog waard?

http://fossielen-
kelt.webklik.nl/page/homepage

mike
Antw: afdeling Limburg NGV ENCI

Bericht door mike » 01 nov 2011, 13:58

joepie schreef:
Ik wil graag een keer naar de ENCI gaan. Maar als ik lid word van de NGV limburg, mag ik dan een gast meenemen? En is de ENCI het nog waard?
enkel leden mogen binnen, uwe 'gast' zal dus maw ook lid moeten worden

grtn,mike

michaelnicolai

Bericht door michaelnicolai » 02 nov 2011, 12:15

Dag joepie
Ik ben lid van NGV, Limburg sinds dit jaar. Ik weet niet hoe de situatie vroeger was, maar vond het meer als de moeite waard!
Groeten

Caveman
Has thanked: 266 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 02 nov 2011, 18:28

Als je de eerste keer gaat is het zeker de moeite waard! Alle vondsten zijn nieuw!
Het is echter nooit te zeggen hoe de vondsten zullen zijn, hangt er van af of er gewerkt is, en een factor ervaring / geluk hoort er ook bij!

gr Mart

To share or not to share, that's the question!

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 633 times

Bericht door Spongebob » 02 nov 2011, 21:06

mike schreef:
joepie schreef:
enkel leden mogen binnen, uwe 'gast' zal dus maw ook lid moeten worden
In feite een kl.....constructie.
Tenminste dat is mijn mening.
Om eens één keertje naar de ENCI/Maastricht te gaan, moet je dus een jaar lid worden van de NGV-Limburg. Alsof die groeve speciaal voor hen bedoeld is. Heel onsympathiek geregeld. Alleen daarom zou ik al GEEN lid van die afdeling willen worden.

Tom

Zo vuurtje is aangestoken........

Time fades away (Neil Young)

Brammiej

Bericht door Brammiej » 02 nov 2011, 21:36

Mee eens Tom,

Is voor mij een reden geweest om niet de ENCI te bezoeken. Die ene keer dat ik die kant op ga...ben wel lid van de fossielen werkgroep in Wageningen, daar bestaat de kans dat ze een keer een excusrsie combineren.

Groetjes Bram

[Bewerkt door Brammiej op 02-11-2011 om 21:38 NL]

brachino
Been thanked: 25 times

Bericht door brachino » 02 nov 2011, 22:46

Niets mis mee om lid te moeten worden van de NGV afdeling limburg.
Zij organizeren en regelen alles.Zonder hun moeite zijn er geen ENCI excursies.Ik geloof zelfs dat dit een voorwaarde is die vanuit de ENCI word opgelegd.
Voor dat kleine bedrag dat je betaald kun je toch een aantal keren legaal zoeken in het Maastrichtiaan rond Maastricht.
Trouwens ik heb al andere, veel hogere, bedragen gehoord die betaald worden om in sommige groeves in België ,Duitsland en andere landen, te mogen zoeken.Op sommige van die plaatsen word dan ook nog verwacht dat je bepaalde vondsten afstaat.

Als je dan toch geen lid wil worden van NGV Limburg kun je nog altijd gratis naar t'Roodt gaan, wat notabene ook door diezelfde NGV afdeling Limburg geregeld word.
Valt dit dan ook onder "onsympathiek geregeld".
Denk eerst is na voor je bepaalde uitspraken doet over de NGV Limburg.

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 633 times

Bericht door Spongebob » 03 nov 2011, 00:11

brachino schreef:
Niets mis mee om lid te moeten worden van de NGV afdeling limburg.
Zij organizeren en regelen alles.
Waaruit bestaat dat “alles organiseren dan?
De data vaststellen en een aantal mensen die meegaan, de groeve in.
Zij begeleiden en bewaken de veiligheid. Waarvoor hulde, inderdaad.
Maar waarom zou ik lid moeten worden van een vereniging in Limburg als ik een bezoekje wil brengen aan een groeve die ik bijv. in een vakantie eens een keertje wil bezoeken?
Vraag dan gewoon een entreebedrag!
brachino schreef:
Zonder hun moeite zijn er geen ENCI excursies.Ik geloof zelfs dat dit een voorwaarde is die vanuit de ENCI word opgelegd.
Als dit beleid van de betreffende firma (inmiddels Heidelberg Cement, geloof ik) is, zou dit gelden voor beide groeves lijkt me. Zij stellen de groeves open voor het zoekerspubliek om enig maatschappelijk draagvlak te creëren, lijkt me. Tenminste zo is het wel in de Heidelberg groeves bij Hannover. Ook respect!
brachino schreef:
Voor dat kleine bedrag dat je betaald kun je toch een aantal keren legaal zoeken in het Maastrichtiaan rond Maastricht.
Voor mij voelt dat niet als legaal, maar in Drenthe heet zoiets “een poot uuttrekk’n”.
brachino schreef:
Trouwens ik heb al andere, veel hogere, bedragen gehoord die betaald worden om in sommige groeves in België ,Duitsland en andere landen, te mogen zoeken.Op sommige van die plaatsen word dan ook nog verwacht dat je bepaalde vondsten afstaat.
Hierover is op dit forum pas nog een heftige discussie geweest en heeft twee zeer gerespecteerde leden doen besluiten te kappen. Ikzelf zou geen enkele moeite hebben om wetenschappelijk interessante vondsten af te geven aan een wetenschappelijk instituut. Graag zelfs!
brachino schreef:
Als je dan toch geen lid wil worden van NGV Limburg kun je nog altijd gratis naar t'Roodt gaan, wat notabene ook door diezelfde NGV afdeling Limburg geregeld word.
Valt dit dan ook onder "onsympathiek geregeld".
’t Rooth, ja daar is het zeer sympathiek geregeld. De laatste keer dat ik er was werden we begeleid door een sympathieke medewerker van de firma Ankersmit (toen nog). Hij was zelf misschien nog wel de meest fanatieke zoeker.
brachino schreef:
Denk eerst is na voor je bepaalde uitspraken doet over de NGV Limburg.
Als jij lid bent van die afdeling, heb je natuurlijk al eens gevraagd waarom deze onsympathieke constructie is bedacht. Of misschien wil je dat op de eerstvolgende afdelingsbijeenkomst eens doen. Ik ben namelijk erg benieuwd naar de werkelijke reden.
Je moet je bij een bezoek aan de ENCI/Maastricht precies aan de regels houden, maar wist je dat je bij die afdeling GEEN lid hoeft te zijn van de landelijke NGV?
Terwijl dat toch gewoon vastligt in de verenigingsstatuten. Als het niet zo goed uitkomt, gelden regels ineens niet meer.

Misschien zie ik het helemaal verkeerd,
maar jij gaat dit vast allemaal even uitzoeken.

Groeten, Tom

Time fades away (Neil Young)

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 03 nov 2011, 10:18

Tom, ik moet je onwetendheid vergeven, want dit heeft een lange geschiedenis. Een heel aantal van je stellingnamen zitten verkeerd.
Deze excursies organiseer je niet 'zomaar'. Er komt bijzonder veel bij kijken, waaronder een stevig overleg met de groeve en de afdeling Limburg. Tevens is het elk jaar uitkijken of we het volgend jaar zelfs nog mogen komen zoeken. Op vlak van toelating verkrijgen is de ENCI nooit een gemakkelijk beestje geweest.
Tevens is het slechts sinds een paar jaar dat je lid moet zijn van de afdeling Limburg om bij de Enci te kunnen zoeken. De eerste keren dat ik er kwam was dit helemaal niet verplicht. Toen leidde Werner Felder de excursies nog. In een ver verleden dus.
Net zoals Brachino staat mij ook voor dat lid zijn van de afdeling een eis was van de ENCI. Net als zovele andere eisen. Zoals het steeds langer wordende charter dat je ondertekent, en de eis dat er (sinds twee jaar al) elke excursie een veiligheidsagent van de firma mee moet. En dat je niet voor 13.00u naar huis mag. Enz. En wie denk je dat die man betaalt? Yep goed geraden, de vereniging.
Entreegeld betalen kan je, namelijk de ronde som van 20 euro voor het lidgeld. Dat is geen poot aftrekken, dat is zelfs bijster goedkoop. Er zijn heel wat groeven die ik reeds bezocht heb waar je heel wat meer betaalt. En naast toegang krijg je voor die kleine som een erg mooi tijdschrift in de bus dat veel vertelt over de fossielen die er gevonden worden. Zelfs over de sponzen.
En daarnaast is er nog t Rooth (andere firma trouwens, Ankerpoort), waar je elke zaterdag kan gaan zoeken. En raad eens wie dit voor elkaar heeft gekregen? En elke zaterdag een enthousiaste medewerker vindt die daar bij de entree gaat zitten. Gratis en voor niets. Yep, weer diezelfde afdeling Limburg.

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 03 nov 2011, 12:14

Iedereen mag uiteraard zijn eigen opinie hebben over deze regeling om de ENCI te bezoeken. Maar ik deel zonder meer de standpunten van Brachino en Stijn. Twintig euro voor 9 ENCI excursies, een aantal andere excursies en een degelijk ledenblad met daarbij alle andere services. Lijkt mij niet echt duur.
Trouwens is het toch gangbare praktijk dat men lid moet zijn van een vereniging om aan hun excursies deel te nemen.

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 03-11-2011 om 12:16 NL]

Panta rhei

Heraclites

Gesloten