Carboon, omgeving Charleroi, realisten en fantasten gezocht!
Carboon, omgeving Charleroi, realisten en fantasten gezocht!

Forum,
Is het een concretie, plant of dier? Ik vind de vorm een nogal natuurlijke ligging in de steen hebben, ook de segmenten lijken mij tactiel vrij natuurlijk, voor wat dan in mijn optiek segmenten van een exo-skelet kunnen zijn.
Duys
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Carboon, omgeving Charleroi, realisten en fantasten gezocht!
Hallo Duys,in mijn fantasie zie ik een kreeftachtige.GR
strandjutters

Nog een paar deatilfoto's,
als je de steen bekijkt, is er niet veel te zien, misschien in de steen?, maar dit detail vond ik nog interessant, op de eerste foto, kan je ahw net onder de rand van het tweede segment(?).
Duys
Lijkt me gewoon cement/mortel. Je mag niet vergeten dat de steenhopen allerlei rommel bevatten, ook delen van de huizen die erop stonden...
Z.
Z.
The earth has music for those who listen.

Ziepe,
Neen, het is dezelfde steen als anders.
Enkele foto's,
Duys
Antw: Antw: Carboon, omgeving Charleroi, realisten en fantasten gezocht!
Aan de hand van de foto's ben ik niet overtuigd... Lijkt me nog steeds een vrij synthetitisch gesteente én het is steriel (geen fossielen aanwezig in de matrix). Eens kijken wat Tim hierover kan zeggen...Duys schreef:
Ziepe,
Neen, het is dezelfde steen als anders.
Enkele foto's,
Duys
The earth has music for those who listen.

Forum,
Voor ik er nog aan zou prutsen,
langst beide zijden van de verdikking lopen twee lijnen, toeval?,
maar wat misschien ook interessant is; een verkleuring duikt op van onder de steen over de aanhef van de vorm.
Duys

Ik heb nog een poging gedaan om links(bovenaan) van de allereerste foto, de lijn te fotograferen en mogelijk de rest van iets natuurlijks.
Duys
[Bewerkt door Duys op 11-01-2012 om 00:16 NL]
- Carboon
- Has thanked: 444 times
- Been thanked: 527 times
Hoi allemaal,
Eerlijk gezegd is het misschien handig om het stuk schoon te maken; er zit nu nog veel modder en koolresten op de steen.
Ik neig naar (sideriet)concretie. De vorm is niet symmetrisch genoeg, wat me dit doet vermoeden. Concreties kunnen soms zeer misleidende vormen aannemen. Verder is er ook totaal geen (kleur)contrast met het omliggende gesteente, iets wat je alleen zou hebben als al het organisch materiaal volledig weg is. Nu is het zo dat voor plantfossielen dit soms het geval is in de Carboonschalies (zgn. impressie-fossielen), maar wanneer we het hebben over de schalen van kreeften oid dan verwacht ik dat er meer bewaard is (vergelijk met bekende vondsten; vrijwel altijd compressie fossielen). De "geledingen" van de "kreeft" zou je kunnen verklaren met joints, of growth cracks tijdens de verdere groei van de contrectie.
Het is misschien geen toeval dat er twee lijnen lopen langs de verdikking. Een concretie vormt immers niet zomaar. Er is een nucleatiepunt nodig. Verder ben ik wel benieuwd wat die twee lijnen dan zouden moeten voorstellen in de "kreeft", want op de allerlaatste foto die Duys heeft geplaatst meen ik iets plantaardigs te zien.
In ieder geval een interessant stukje. Natuurlijk is het lastig om goede fotos te maken van Carboonschalie (contrastproblemen) en daarom kun je iedere determinatie via fotos maar beter met een korrel zout nemen. Als je het zeker wilt weten moet je een keertje met je steen naar een museum, hoewel ik vermoed dat je daar een gelijkgestemd antwoord krijgen zal.
Het enige alternatief wat ik kan bedenken is graafgang. Het gebrek aan contrast met het omliggende gesteente is hiermee verklaard. Ook hoeft een graafgang niet symmetrisch te zijn. Alleen wat die "geledingen" dan zouden moeten zijn is me een raadsel.
Succes met je verdere determinatie,
Tim
[Bewerkt door Carboon op 12-01-2012 om 11:06 NL]
Eerlijk gezegd is het misschien handig om het stuk schoon te maken; er zit nu nog veel modder en koolresten op de steen.
Ik neig naar (sideriet)concretie. De vorm is niet symmetrisch genoeg, wat me dit doet vermoeden. Concreties kunnen soms zeer misleidende vormen aannemen. Verder is er ook totaal geen (kleur)contrast met het omliggende gesteente, iets wat je alleen zou hebben als al het organisch materiaal volledig weg is. Nu is het zo dat voor plantfossielen dit soms het geval is in de Carboonschalies (zgn. impressie-fossielen), maar wanneer we het hebben over de schalen van kreeften oid dan verwacht ik dat er meer bewaard is (vergelijk met bekende vondsten; vrijwel altijd compressie fossielen). De "geledingen" van de "kreeft" zou je kunnen verklaren met joints, of growth cracks tijdens de verdere groei van de contrectie.
Het is misschien geen toeval dat er twee lijnen lopen langs de verdikking. Een concretie vormt immers niet zomaar. Er is een nucleatiepunt nodig. Verder ben ik wel benieuwd wat die twee lijnen dan zouden moeten voorstellen in de "kreeft", want op de allerlaatste foto die Duys heeft geplaatst meen ik iets plantaardigs te zien.
In ieder geval een interessant stukje. Natuurlijk is het lastig om goede fotos te maken van Carboonschalie (contrastproblemen) en daarom kun je iedere determinatie via fotos maar beter met een korrel zout nemen. Als je het zeker wilt weten moet je een keertje met je steen naar een museum, hoewel ik vermoed dat je daar een gelijkgestemd antwoord krijgen zal.
Het enige alternatief wat ik kan bedenken is graafgang. Het gebrek aan contrast met het omliggende gesteente is hiermee verklaard. Ook hoeft een graafgang niet symmetrisch te zijn. Alleen wat die "geledingen" dan zouden moeten zijn is me een raadsel.
Succes met je verdere determinatie,
Tim
[Bewerkt door Carboon op 12-01-2012 om 11:06 NL]
Op zoek naar groen in het zwart.