Knokke : Zeeappels 15-01-2012
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Knokke : Zeeappels 15-01-2012

Hallo iedereen,deze zee-egels heb ik vandaag gevonden,geen fossiel dus plaats ik ze even hier.GR
strandjutters
- strandjutters
Re: Knokke : Zeeappels 15-01-2012
Hallo Nico,ik vind ze ook mooi recent,je kunt er veel van leren,de grootste is 2 cm.mijn eerste die ik ooit vond was een stuk groter en mooier,maar ik heb hem aan Marijke meegegeven,ik zei nog tegen haar ,ik vind er wel een ander ,en bij deze is dat al gebeurt,Marijke houdt ook veel van zee-egels en was er erg blij mee dacht ik .GR
strandjutters
Hartstikke mooi! Als ik mij niet vergis heb je op de laatste foto de Lantaarn van Aristoteles geplaatst. Ik weet niet of lantaarns van zeeegels zich goed laten drogen, maar ik heb er enkele op 96% ethanol (sterk water), en daar blijven ze in ieder geval goed in.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
- strandjutters

Hallo Bram,hier wat betere foto's,het is zo goed als droog,wat een venijnige stekels komen daar vanboven uit.Algoed dat ze maar zo groot zijn,om bang van te worden.GR(Waarom noemt dit stukje zee-egel de lantaarn van Aristoteles)
strandjutters
Hallo Pascal,
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Lantaarn_van_Aristoteles staat de reden. Mooi dat hij al goed droog is!
Groeten,
Bram
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Lantaarn_van_Aristoteles staat de reden. Mooi dat hij al goed droog is!
Groeten,
Bram
- strandjutters
Hallo bedankt Bram,het was al winddroog toen ik het vondt.Nu zal het wel niet meer veranderen hoop ik.GR(Heb je weet van zee-egels op onze kust die ik nog niet heb gevonden,buiten het kleintje dat ik eens heb gevonden,ik ben het nooit meer tegengekomen op het strand ,maar zoek er altijd wel achter.)
[Bewerkt door strandjutters op 16-01-2012 om 22:03 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 16-01-2012 om 22:03 NL]
strandjutters
De enige drie egels die met enige regelmaat te vinden zijn, zijn het zeeboontje, de zeeklit en (al veel zeldzamer) de zeeappel. Verder zijn er voor Nederland nog wat eenmalige meldingen, uit mijn hoofd van Spatangus purpureus en Echinocardium flavescens ('broertje' van de zeeklit). Daarnaast zou Echinus esculentus (English Channel Sea Urchin) ook voor moeten kunnen komen, maar dan zeer zeldzaam en waarschijnlijk kapot (is groot en breekbaar). Meer is er naar mijn weten niet te verwachten, waarbij dat vreemde kleintje van jou al buiten mijn verwachtingen viel, dus je weet maar nooit.
Vandaag hoorde ik in Naturalis nog een mooie quote, ongeveer zo: 'Als iets nog niet gevonden is, dan is het geen reden om bij een bepaalde vondst aan te nemen dat het niet datgene is dat nog niet gevonden is'. Met andere woorden: alles kan, zeker aan de kust!
Groeten,
Bram
Vandaag hoorde ik in Naturalis nog een mooie quote, ongeveer zo: 'Als iets nog niet gevonden is, dan is het geen reden om bij een bepaalde vondst aan te nemen dat het niet datgene is dat nog niet gevonden is'. Met andere woorden: alles kan, zeker aan de kust!
Groeten,
Bram
- jordyvanderbeek
- Contacteer:
mooie bram
. En mooie appels van jouw pascal. je hebt soms masale sterfte van die beeste (net als bij de zeelklit). Dit zal hier denk ik niet gebeurt zijn. Maar toch leuke vondsten.
gr, Jordy

gr, Jordy
Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy
- strandjutters
Hallo Jordy,Ik vind deze soort pas sinds ik op zoek ben naar Trivia's,maar ze blijven zeldzamer dan de zeeklit(zie andere locatie)in het Zwin ben ik deze in dertig jaar nooit tegengekomen.Ik heb de schelpjes allemaal samengezocht voor jou,en zal ze na het weekend opsturen,voor deze reden ,als ik nog zo één egel vind steek ik hem erbij ,met wat zeeklit en,Ocenebra's.Dan doe ik het maandag op de post .GR Pascal
strandjutters