Vindplaatsen vuursteen.

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
braspeerd
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2012, 23:43
Vindplaatsen vuursteen.

Bericht door braspeerd » 21 feb 2012, 23:57

Hey allemaal,

Ben een groentje op de site maar heb toch vraag voor jullie. Als leerkracht geschiedenis leek het me wel een leuk ideetje om mijn leerlingen zelf een (aantal?) vuurstenen voorwerpen te laten maken. Kunnen jullie me helpen door me info te sturen over mogelijke vindplaatsen van vuurstenen in de Regio Noord-België/Zuid-Nederland? Indien ja, hoe kan ik als leek een vuursteen herkennen? Of zijn er winkels/organisaties waar ik onbewerkte vuurstenen kan kopen? Alvast bedankt voor alle mogelijke info hieraangaande. Grtz,
Braspeerd



 
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 2560
Lid geworden op: 06 nov 2005, 17:22
Re: Vindplaatsen vuursteen.

Bericht door Bram » 22 feb 2012, 14:40

Vuursteen herken je o.a. aan de schelpvormige breuk, en scherpe randen. Vaak vormt vuursteen knollen.

Houd er wel rekening mee dat breukvlakken van vuursteen erg scherp zijn, en dat vuursteen soms onvoorspelbaar breekt. Wanneer je er met een andere steen of hamer (of wat dan ook) op gaat hameren, dan zullen er splinters rondvliegen. Goede oogbescherming is dus een must.

Aan de kust van Normandie (zie vindplaatsen: Cap Blanc Nez) vind je veel vuursteen, en in de krijtgroeves in het Maastrichtse zijn er lagen met veel vuursteen.

Groeten,
Bram




Plaats reactie