Wat is dit?
Wat is dit?
Gevonden in 2006 in Gerolstein / Eifel.
In een groeve aan de rand van het dorp dus Devoon.
Iemand enig idee??
De matris is ca.17 x 12 cm. met 2 foto's van de ene kant en 1 van de andere kant.
Groet,
Cora
Antw: Wat is dit?
Lijkt me geen fossiel, maar een aanzet tot dendrietvorming uit vooral ijzerhoudende mineralen. Komt vaker voor en beperkt zich zeker niet tot Devonisch gesteente.
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Het zou kunnen maar hoe verklaar ik dan de structuur in het midden van die banen?
Cora
Cora
Bedankt voor je antwoord Plikona maar dat is mij een bekend verhaal. Ik heb meerdere stukken met dendrieten maar wat deze voor mij anders maakt is dat er tussen de 2 bruine lijnen een licht gedeelte zit met daarin een heel dunne zwarte lijn. Deze lijn lijkt de vorm te volgen zoals je die op de foto's ziet. Ik moet toegeven dat het inderdaad lijkt op dendrieten.
Het leuke van alles is dat ik gisteren nogmaals goed de matrix heb bekeken en waarschijnlijk een deel van een crinoïdekelkje heb gevonden.Lijkt qua vorm op de Hexacrinites sp. Het is slecht waarneembaar en ook niet goed te determineren.
Groet,
Cora
Het leuke van alles is dat ik gisteren nogmaals goed de matrix heb bekeken en waarschijnlijk een deel van een crinoïdekelkje heb gevonden.Lijkt qua vorm op de Hexacrinites sp. Het is slecht waarneembaar en ook niet goed te determineren.
Groet,
Cora
Antw: Antw: Wat is dit?
plikona schreef:
Het proces ging als volgt:
Eerst kroop er een dier door de devonische modder, naderhand raakte deze graafgang opgevuld met pyriet. Dit pyriet oxideerde tot ijzeroxide en dit ijzeroxide werd weer opgelost door grondwater en weer afgezet in de omliggende matrix.
Dag Plikona,
ik vind het fijn om jou nog af en toe op het forum te lezen
groetjes
Jeremy
- Spongebob
- Has thanked: 425 times
- Been thanked: 642 times
Desalniettemin!plikona schreef:
Het zal toch bij sporadisch blijven
Ik sluit me bij Jeremy aan.
De meeste deskundigen voelen zich volgens mij te hoog of te goed voor het forum.
Tom
Time fades away (Neil Young)
Een ieder bedankt voor de reacties.
Het is en blijft een mooi stuk voor mij en zolang ik ervan kan genieten, fossiel of mineraal, het is en blijft een wonder!
Dat is toch waar een hobby om draait? Regelmatig bekijk ik met een loep stukjes matrix die ik al jaren heb en ontdek soms weer dingen die mij nooit waren opgevallen. Vorige week nog had ik een stukje en daar stond op het bijgevoegde kaartje een sterretje getekend. Een geoloog gaf aan dat het waarschijnlijk de "geboorte" van een crinoïde was. Zo klein en zo mooi als je dat ziet de miniscule wortels (sterretje) en in het midden een kleine verhoging met een diameter van misschien 1-1,5mm.
Het is soms jammer als ik op dit forum de discussies volg en zie hoe men met elkaar omgaat.
Ik kan alleen maar zeggen: Geniet van je hobby.
Groet,
Cora
Het is en blijft een mooi stuk voor mij en zolang ik ervan kan genieten, fossiel of mineraal, het is en blijft een wonder!
Dat is toch waar een hobby om draait? Regelmatig bekijk ik met een loep stukjes matrix die ik al jaren heb en ontdek soms weer dingen die mij nooit waren opgevallen. Vorige week nog had ik een stukje en daar stond op het bijgevoegde kaartje een sterretje getekend. Een geoloog gaf aan dat het waarschijnlijk de "geboorte" van een crinoïde was. Zo klein en zo mooi als je dat ziet de miniscule wortels (sterretje) en in het midden een kleine verhoging met een diameter van misschien 1-1,5mm.
Het is soms jammer als ik op dit forum de discussies volg en zie hoe men met elkaar omgaat.
Ik kan alleen maar zeggen: Geniet van je hobby.
Groet,
Cora
- Spongebob
- Has thanked: 425 times
- Been thanked: 642 times
Hoi Cora,
Niet twijfelen aan de expertise van Plikona!
Die weet er echt veel meer van dan de meeste geologen.
Ben wel benieuwd welke geoloog hier een zeelelie wil laten groeien
Tom
Niet twijfelen aan de expertise van Plikona!
Die weet er echt veel meer van dan de meeste geologen.
Ben wel benieuwd welke geoloog hier een zeelelie wil laten groeien

Tom
Time fades away (Neil Young)
Antw: Antw: Wat is dit?
Hallo Tom,Spongebob schreef:Desalniettemin!plikona schreef:
Het zal toch bij sporadisch blijven
Ik sluit me bij Jeremy aan.
De meeste deskundigen voelen zich volgens mij te hoog of te goed voor het forum.
Tom
Ik weet niet wat het is maar er verdwijnen steeds meer mensen die een goede diskussie kunnen voeren van het forum.
Het gaat er toch niet over dat men persee gelijk moet hebben.
Soms kan een amateur iets beter onderbouwen omdat hij of zij meer op een vindplaats e/o fossielen groep gefocust is dan een prof. wetenschapper.
Ik lees ook wel eens papers waar ik mijn kanttekeningen bij plaats, en dan praat ik niet over gedateerde publikaties.
V.w.b de haaientanden topics deze stoppen meestal ook na een paar dagen omdat er te weinig mensen aan de diskussies meedoen.
Ik denk dat dit forum dat toch voor een breed publiek bedoelt is langzaam doodbloed.
Ik zou dat zonde vinden wandt ik heb er de laatste jaren toch veel van opgestoken.
Groeten Hans
Hans