Iemand enig idee?
Iemand enig idee?
Gevonden in Ahütte in Wota-Zement ( Devoon). Ik ben vrij zeker wat het is maar wil dit nog niet plaatsen om zekerheid te krijgen. Als ik al aangeef wat ik denk dat het is dan zet ik misschien mensen op het verkeerde been.
Ben benieuwd of er iemand is die dit herkent.
Groet,
Cora
Antw: Iemand enig idee?
Mijn eerste ingeving is een rugose koraal, vanwege dat wat op septen lijkt rechts op de eerste foto.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
Zou ook een phragmocone van een cephalopode kunnen zijn...
groeten, Bert
groeten, Bert
Elbert
Ik houd het ook op een koraal, door septen verdeeld. Een cephalopode lijkt me onwaarschijnlijk vanwege de ribbelachtige afdruk aan het einde. Die lijkt me nl. vrij typisch te zijn voor een Devonisch koraal.
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Bedankt voor de antwoorden.
Mijn eigen determinatie is toch die van een cephalopode en wel de Gomphoceras en dat zou ook de ribbels kunnen verklaren. De Gomphoceras heeft nl. een openinmg in de vorm van een T.
Zou het leuk vinden als iemand mij hier wat meer over zou kunnen vertellen.
Cora
Mijn eigen determinatie is toch die van een cephalopode en wel de Gomphoceras en dat zou ook de ribbels kunnen verklaren. De Gomphoceras heeft nl. een openinmg in de vorm van een T.
Zou het leuk vinden als iemand mij hier wat meer over zou kunnen vertellen.
Cora
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Misschien is het nuttig even afstand te nemen en systematisch te kijken naar pro- en contra argumenten voor hetzij cephalopode, hetzij koraal.
Zichtbaar op de foto's:
conisch fossiel(1) (globaal lichte kromming(2), onregelmatige toename van diameter(3)), deels doorgesneden door het breukvlak
- 'kamers' zichtbaar (4), deels opgevuld met calciet
- brede uiteinde heeft geen kamers (5) en heeft aan de binnenzijde longitudinale 'ribbels' (6).
- oppervlak smalle zijde lijkt plaatselijk een 'netwerkvormig' patroon te tonen (zeer moeilijk zichtbaar op de foto's) (7)
Pro cephalopode & pro koraal: 1, 2, 4, 5
Contra cephalopode & pro koraal: 3, 6, 7
Pro cephalopode & contra koraal: /
'Gomphoceras' lijkt me eerlijk gezegd absoluut geen optie hier? globale vorm komt zelfs niet overeen? Ik zie net een toenemende verbreding, lijkend op een calyx met septa waar bij Gomphoceras een vernauwde opening zou moeten zitten. Dergelijke longitudinale ribbels heb ik nog nooit gezien bij Gomphoceras.
Zichtbaar op de foto's:
conisch fossiel(1) (globaal lichte kromming(2), onregelmatige toename van diameter(3)), deels doorgesneden door het breukvlak
- 'kamers' zichtbaar (4), deels opgevuld met calciet
- brede uiteinde heeft geen kamers (5) en heeft aan de binnenzijde longitudinale 'ribbels' (6).
- oppervlak smalle zijde lijkt plaatselijk een 'netwerkvormig' patroon te tonen (zeer moeilijk zichtbaar op de foto's) (7)
Pro cephalopode & pro koraal: 1, 2, 4, 5
Contra cephalopode & pro koraal: 3, 6, 7
Pro cephalopode & contra koraal: /
'Gomphoceras' lijkt me eerlijk gezegd absoluut geen optie hier? globale vorm komt zelfs niet overeen? Ik zie net een toenemende verbreding, lijkend op een calyx met septa waar bij Gomphoceras een vernauwde opening zou moeten zitten. Dergelijke longitudinale ribbels heb ik nog nooit gezien bij Gomphoceras.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hallo Frederik,
Ik kwam op Steinkern.de ook een Gomphoceras tegen uit de Hillesheimer Mulde. Deze komt wel overeen, qua vorm, zoals te zien is op mijn foto's
Cora
Ik kwam op Steinkern.de ook een Gomphoceras tegen uit de Hillesheimer Mulde. Deze komt wel overeen, qua vorm, zoals te zien is op mijn foto's
Cora
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Boeiend! Kan je een link plaatsen?
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hallo Frederik,
Moet ik toch echt de vraag stellen: Iemand enig idee? Maar dan wel, hoe plaats ik een link op het forum?
Cora
Moet ik toch echt de vraag stellen: Iemand enig idee? Maar dan wel, hoe plaats ik een link op het forum?
Cora
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Gewoon de link uit je browserbalk copy-pasten naar je berichtje. Als alles goed gaat maakt het forum er automatisch een linkje van.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)