inslag meteoriet

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
keiko
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2012, 22:39
inslag meteoriet

Bericht door keiko » 06 mei 2012, 22:46

hallo,

ik had een vraagje, als leek betreffende geologie, ben ik bezig met wat opzoekwerk betreffende onderstaande:

namelijk zou een inslag van een meteoriet verschuiving in de tektonische platen kunnen veroorzaken?

en zoja, kunnen deze verschuivingen dan op hun beurt aardbevingen, oceaanbevingen (en dus overstromingen) en bvb vulkaanvormingen tot gevolg hebben/ doen ontstaan?

ik ben benieuwd ;) en alvast thx voor jullie reacties

grts
K

[Bewerkt door keiko op 06-05-2012 om 21:47 NL]

[Bewerkt door keiko op 07-05-2012 om 16:08 NL]



 
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 369 times
Re: inslag meteoriet

Bericht door Carboon » 08 mei 2012, 14:56

Hoi Keiko,

Hmm, ben niet bekend met literatuur die zo een sterke (en directe) koppeling legt tussen de inslag van een meteoriet en een verandering in de lokale plaatbewegingen. In ieder geval zal het sterk afhangen van de grootte van de meteoriet. Als ik een interessant artikel tegenkom zal ik me hier zeker melden.

Groeten,

Tim


Op zoek naar groen in het zwart.

keiko
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2012, 22:39
Re: inslag meteoriet

Bericht door keiko » 08 mei 2012, 16:22

Bedankt Tim.

Ik weet ook niet in hoeverre er literatuur over bestaat. Eigenlijk probeer ik te achterhalen in hoeverre bepaalde dingen realistisch zijn of zouden kunnen zijn. Dit naar aanleiding van een post-apocalytisch verhaal. Als er enkel klimaatswijzigingen, trillingen van de aardse en oceeanplaten, overstromingen en dergelijke kunnen plaatsvinden na een impact van een gigantische meteoriet, dan is het wellicht niet mogelijk dat er mensen zouden zijn die in deze vernieuwde wereld zouden proberen te overleven. Ik denk ook nog over andere dingen die zouden kunnen afketsen of inslaan op aarde of aan andere oorzaken, vandaar wat research ernaar. Grts.



Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Re: inslag meteoriet

Bericht door Frederik » 27 jul 2012, 15:33

Mogelijk interessant voor jou:

- Glikson, A.Y. 2001. The astronomical connection of terrestrial evolution: crustal effects of post-3.8 Ga mega-impact clusters and evidence for major 3.2±0.1 Ga bombardment of the Earth–Moon system. Journal of Geodynamics 32(1–2), 205–229.

- Ruiz, J. 2011. Giant impacts and the initiation of plate tectonics on terrestrial planets. Planetary and Space Science 59(8 ), 749–753

[Bewerkt door Frederik op 27-07-2012 om 14:33 NL]


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)


Plaats reactie