Basisgrind
Basisgrind
Hallo Allemaal,
In Mill is tijdens de transgressie in het begin van het plioceen het basisgrind gevormd waarin wij grote hoeveelheden haaientanden en andere fossielen aantreffen.
Niet overal bij de overgang van mioceen naar plioceen is zo'n fossielrijk basisgrind aangetroffen.
B.v in de boring van Ben (scherven) gaat het mioceen geleidelijk over in het plioceen.
Mijn vraag aan jullie is, hoe denken jullie hoe zo'n basisgrind wordt gevormt?
En ten tweede waarom in mill zoveel fossielen en op andere plaatsen bijna niets.
Ook zitten er nogal wat verschillen in kwaliteit en soorten haaientanden in de basisgrinden van Antwerpen Mill en Elsloo.
En toch zijn deze basisgrinden tijdens de vroeg pliocene transgressie voltooit.
Dit omdat boven deze basisgrinden zich overal vroeg pliocene afzettingen bevinden.
Ik ben benieuwd of jullie hier iedeen over hebben.
Groeten Hans
In Mill is tijdens de transgressie in het begin van het plioceen het basisgrind gevormd waarin wij grote hoeveelheden haaientanden en andere fossielen aantreffen.
Niet overal bij de overgang van mioceen naar plioceen is zo'n fossielrijk basisgrind aangetroffen.
B.v in de boring van Ben (scherven) gaat het mioceen geleidelijk over in het plioceen.
Mijn vraag aan jullie is, hoe denken jullie hoe zo'n basisgrind wordt gevormt?
En ten tweede waarom in mill zoveel fossielen en op andere plaatsen bijna niets.
Ook zitten er nogal wat verschillen in kwaliteit en soorten haaientanden in de basisgrinden van Antwerpen Mill en Elsloo.
En toch zijn deze basisgrinden tijdens de vroeg pliocene transgressie voltooit.
Dit omdat boven deze basisgrinden zich overal vroeg pliocene afzettingen bevinden.
Ik ben benieuwd of jullie hier iedeen over hebben.
Groeten Hans
Hans
Antw: Basisgrind
Goede vraag, heb je ook nog de pleistocene basisgrint op de Rupelklei.
Waarschijnlijk wordt het zand weggewassen? En blijven de zwaardere elementen over.
Duys
[Bewerkt door Duys op 14-05-2012 om 21:39 NL]
Waarschijnlijk wordt het zand weggewassen? En blijven de zwaardere elementen over.
Duys
[Bewerkt door Duys op 14-05-2012 om 21:39 NL]
Hallo, het heden is hier de sleutel tot het verleden; momenteel is er ook een transgressie gaande; een stijgende zeespiegel wereldwijd.
Dus de vorming van een dergelijk basisgrind is ws. niet zo`n opmerkelijk gebeuren.
Ik denk dat het een combinatie van topografie en stromingssnelheden behoeft die op sommige plaatsen zaken bij elkaar zal spoelen, zoals ze op andere plaatsen verdwijnen.
Mijn idee is dat Mill toevallig zo`n plek is waar de boel bij elkaar gespoeld is...
groeten, Bert
Dus de vorming van een dergelijk basisgrind is ws. niet zo`n opmerkelijk gebeuren.
Ik denk dat het een combinatie van topografie en stromingssnelheden behoeft die op sommige plaatsen zaken bij elkaar zal spoelen, zoals ze op andere plaatsen verdwijnen.
Mijn idee is dat Mill toevallig zo`n plek is waar de boel bij elkaar gespoeld is...
groeten, Bert
Elbert
Hallo Duys,Stijn,en Elbert,
In alle 3 de antwoorden zitten wel waarheden.
Het antwoord van Duys dat het lichtere zand wordt weggespoelt en de zwaardere delen blijven liggen klopt inderdaad, maar dit is niet de enige reden van basisgrindvorming.
Stijn zit volgens mijn goed met Vlak voor de kustlijn, of in dieper water en stromingen.
Ik denk dat afzettingsdikte er niets mee te maken heeft.
Het antwoord van Elbert Dat de vorming van basisgrinden niet opmerkelijk is klopt ook. Basisgrindvorming is van alle tijden.
Maar Mill en ook Antwerpen zijn volgens mij geen toevallige plaatsen waar zo'n dik basisgrind gevormt is.
Ik zal enkele stellingen/vragen plaatsen om de diskussie gaande te houden.
Bij transgressie en ook bij regressie wordt niet overal basisgrinden gevormt, er zijn op datzelfde moment ook plaatsen waar sedimentatie plaats vind?
Heeft tektoniek hier mogelijk ook invloed op de dikte van het basisgrind?
Groeten Hans
[Bewerkt door stiek op 16-05-2012 om 00:36 NL]
Het antwoord van Duys dat het lichtere zand wordt weggespoelt en de zwaardere delen blijven liggen klopt inderdaad, maar dit is niet de enige reden van basisgrindvorming.
Stijn zit volgens mijn goed met Vlak voor de kustlijn, of in dieper water en stromingen.
Het antwoord van Elbert Dat de vorming van basisgrinden niet opmerkelijk is klopt ook. Basisgrindvorming is van alle tijden.
Maar Mill en ook Antwerpen zijn volgens mij geen toevallige plaatsen waar zo'n dik basisgrind gevormt is.
Bij transgressie en ook bij regressie wordt niet overal basisgrinden gevormt, er zijn op datzelfde moment ook plaatsen waar sedimentatie plaats vind?
Groeten Hans
Hans
Ik heb het dan maar opgezocht, ..., zoals ik al dacht is het mogelijk dat 20 km naar het zuiden van Antwerpen, het land begon, er wordt wel gezegd dat het rond brussel begint, helaas zijn die lagen verspoeld, Miocene zoogdieren in de achtertuin had natuurlijk weer het summum geweest.
Duys
Duys
Antw: Antw: Basisgrind
Hallo Allemaal,stiek schreef:
Hallo Duys,Stijn,en Elbert,
Groeten Hans
Zelf denk ik dat het materiaal wat in het basisgrind zit niet over grote afstanden is verplaatst.
Ik denk dit omdat er hier in Mill op zo'n kleine oppervlakte zoveel stukken van Protophocaena schedeltjes gevonden zijn en elders op de wereld volgens mij nog geen 5
Als je weet wat er nu wel eens met dolfijnen gebeurt denk ik dat dit wel eens de verklaring kan zijn waarom in Mill zoveel en elders sporadisch Protophocaena gevonden wordt.
Ben wederom benieuwt naar jullie gedachten.
Groeten Hans
Hans
Hallo, bedoel je dat je vermoed dat er in de buurt van wat nu Mill is zo`n strand was waar dolfijnen massaal strandden?
Kan natuurlijk wel; in een omgeving die snel veranderd zijn goede trekroutes wellicht veranderd in een natuurlijke val...
groeten, Bert
Kan natuurlijk wel; in een omgeving die snel veranderd zijn goede trekroutes wellicht veranderd in een natuurlijke val...
groeten, Bert
Elbert
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: Basisgrind
Deze Zanden van Diest zijn overigens zeer interessant. Niet zo vaak bemonsterd en zover ik weet is er weinig literatuur i.v.m. vertebraten of andere macrofossielen -op een artikel over fossiele krabben na-.plikona schreef:
Tijdens de Alpiene plooing in het Mioceen is het Massief van London-Brabant omhoog gekomen. Mill ligt aan de noordrand van dit massief en hier vond de regressie dan ook plaats. Door de omhoogstuwing werd de toenmalige noordzee een fuik waarin alle gevangen dieren vroeg of laat stranden op een soort 'skeleton coast'. Zo zijn er nog plaatsen in de wereld bekend doorheen de geologissche geschiedenis zelfs nu. Niet alle plaatsen hadden/hebben dezelfde oorzaken.
Bij een nieuwe daling van het massief kwam ook de nieuwe transgressie en dat kon geologisch vrij plots gaan want klei wordt bv alleen afgezet in diep water. De afsluiting, uitdroging, weer opengaan enz van de Tethys/Middellandse zee deden de zeespiegel nogal sterk variëren. De Formatie van Diest, Diest Formatie of Zand(en) van Diest is gelinkt aan deze events.
Dus googlen maar...
2 jaar geleden hebben Theo en ik de gelegenheid gehad om hier in situ materiaal van te verzamelen in de regio van Heist-o/d-Berg. Het betrof hier een redelijk dik, sterk glauconiethoudend pakket. Op ongeveer 5.5meter diepte zat er een zeer harde laag met o.a. steenkernen van Glycimeris. Na drie weken zoeken was de topvondst 1 complete C. hastalis met een megalengte *ahum* van 1.5 cm (naast 3 wortelloze kronen). Verder zat hierin geen schelpmateriaal, dit was allemaal ontkalkt.
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
Ik had op het internet gevonden dat grint ontstaat, bij transgressie en regressie dus, en enkel langst de kustzone, brandingszone.
Hoe en waarom regressie en transgressie dat is wat anders.
Duys
[Bewerkt door Duys op 18-05-2012 om 21:34 NL]
Hoe en waarom regressie en transgressie dat is wat anders.
Duys
[Bewerkt door Duys op 18-05-2012 om 21:34 NL]