Wat is dit voor gesteente ?

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
Superwatje
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:30
Wat is dit voor gesteente ?

Bericht door Superwatje » 25 mei 2012, 14:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi,

In de buurt dan Beselare en Ieper heb ik dit stukje steen gevonden. De eigenaar van het stukje grond heeft me gezegd, dat er tijdens graafwerken vor zijn funderingen een heleboel van die stenen naar boven zijn gekomen. Allemaal met zo'n grillige vorm. Het ziet er zo speciaal uit dat ik het heb meegenomen, maar nu vraag ik me af ... wat is het ?

Het is heel zwaar (zoals waarschijnlijk een normale kei van die grote)

Groetjes
Danny



 
Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Wat is dit voor gesteente ?

Bericht door adekker » 25 mei 2012, 16:29

De foto's van de steen zijn helaas iets te wazig om met grote zekerheid uitsluitsel te kunnen geven. Gezien de kleur, de oppervlaktestructuur en de scherpe breuk (eerste foto aan de rechterzijde) lijkt het me een deel van een vuursteenknol.


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 34 times
Re: Wat is dit voor gesteente ?

Bericht door scherven » 23 nov 2012, 12:58

Superwatje schreef:
Hoi,

In de buurt dan Beselare en Ieper heb ik dit stukje steen gevonden. De eigenaar van het stukje grond heeft me gezegd, dat er tijdens graafwerken vor zijn funderingen een heleboel van die stenen naar boven zijn gekomen. Allemaal met zo'n grillige vorm. Het ziet er zo speciaal uit dat ik het heb meegenomen, maar nu vraag ik me af ... wat is het ?

Het is heel zwaar (zoals waarschijnlijk een normale kei van die grote)

Groetjes
Danny
Hallo, ADekker heeft gelijk, het is inderdaat een vuursteen knol afgebroken van een ander stuk. Ze worden ook wel ,,schijnfossielen ,,genoemd omdat ze vaak op botten lijken.
Gr.Ben-Lochem


0000000000


Plaats reactie