Vraagje,leegten in matrix.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Vraagje,leegten in matrix.
Hallo iedereen,ik heb een vraagje ,heeft er al iemand een fossiel gevonden met een leegte,ik bedoel daarmee,een gedeelte van een fossiel die niet opgevult is door matrix,maar waar er ook niets is weggeteerd in loop van tijd.Ik ondervind namelijk dat alle fossielen in het krijt,tot in de laatste gaatjes of detail volgestompt zitten met matrix,dit waarschijnlijk door de druk.GR
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Vraagje,leegten in matrix.
Kort: ja.
Met ammonieten heb je dit regelmatig. Of kamers zijn maar half gevuld, of sommige zijn leeg en anderen gevuld. Soms zie je ook dat bvb sediment de oorspronkelijke schelp maar deels opvulde, waarna de holte is gevuld met minerale afzettingen tijdens het fossilisatieproces. Ik heb zo enkele gastropoden.
Met ammonieten heb je dit regelmatig. Of kamers zijn maar half gevuld, of sommige zijn leeg en anderen gevuld. Soms zie je ook dat bvb sediment de oorspronkelijke schelp maar deels opvulde, waarna de holte is gevuld met minerale afzettingen tijdens het fossilisatieproces. Ik heb zo enkele gastropoden.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
Hallo Frederik,ik stelde die vraag eigelijk omdat ik een egel heb van Ault,en als je hem voor het licht houd je een leegte ziet op een derde van de egel,ik zal eens proberen een foto te maken,dit heb ik nog niet eerder gezien.VR GR Pascal
strandjutters
Dit komt ook zeer regelmatig voor bij zeeëgels uit de Kalksteen van Lanaye,( Maastrichtiaan) die in de vuursteenlagen zitten.
De schaal is mooi bewaard en de zeeëgel is gedeeltelijk opgevuld met vuursteen.
Lugo
De schaal is mooi bewaard en de zeeëgel is gedeeltelijk opgevuld met vuursteen.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- strandjutters

Hallo Frederik,ik krijg het niet beter in beeld,maar je ziet dat de egel maar voor twee derde is opgevult,ik heb in al dat ik prep nog nooit een leegte tegengekomen.GR (normaal zou die egel daar op die plaats in elkaar moeten klappen,dit zie ik vaak).GR(ja misschien ook wel logisch je prept ook nooit een binnenkant van een egel:D)
[Bewerkt door strandjutters op 01-08-2012 om 23:42 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 01-08-2012 om 23:49 NL]
strandjutters
- strandjutters
Hallo Lugo,ja dit kom ik ook tegen,met die vuursteenegels,half vuusteen en de schaal hangt er nog volledig rond,maar dan is er altijd nog een barst te zien,soms is die opgevult met kalk ,andere keren is de kalk al weg,en zie je de flarden egelschaal nog hangen,maar dit is een luchtlege ruimte,zonder één barste,zoals ik al vertelde zou hij op dit punt moeten samenklappen,tenzij het dier er nog half in zat,???een zee-egel bestaat ook uit een groot percentage water ? laat een levend dier drogen en je hebt bijna niets meer over.GR
strandjutters
Probeer het eens met zo'n sleutelhanger lampje of en of ander led lampje.
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Lijkt me inderdaad dat deze egel slechts deels gevuld is geweest.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters

Hallo Ivok,even met ledlampje erachter,niets bijzonder,maar ik vond dit leuk eens te zien.GR Pascal(Ik had ook een Brachypode van Ault,en die stond vol met water,maar ja het zijn maar details)
[Bewerkt door strandjutters op 02-08-2012 om 00:46 NL]
strandjutters