definitie van fossiel
definitie van fossiel
Ik ben mijn zoon van 10 aan het helpen met een spreekbeurt over fossielen. Maar hoe meer we er mee bezig zijn hoe onduidelijker sommige dingen worden. Bv. Is een fossiel per definitie een versteende planten- of dierenrest of een afdruk daarvan? Hoe zit het dan met een bevroren mammoet die weer boven water komt? Is die ook \"versteend \" en daardoor een echt fossiel, of zijn de weke delen nog als zodanig herkenbaar en is het daardoor niet een echt fossiel maar meer een soort \"mummie\"?
En de holle vorm die ontstaat nadat een plant of dier ingebed is geraakt in bv.lava of as, noem je dat ook een fossiel?
Wie helpt?
Alvast bedankt voor het doen van de moeite, vriendelijke groet, marleen
En de holle vorm die ontstaat nadat een plant of dier ingebed is geraakt in bv.lava of as, noem je dat ook een fossiel?
Wie helpt?
Alvast bedankt voor het doen van de moeite, vriendelijke groet, marleen
Antw: definitie van fossiel
Hallo Marleen,
De definitie van fossiel is inderdaad niet geheel duidelijk. Hier de definitie die ikzelf gebruik:
Fossielen zijn restanten van organismen of sporen van activiteit van organismen die vroeger geleefd hebben. Te denken valt bijvoorbeeld aan een skelet of schelp. Ook Ichnofossielen (sporenfossielen) worden tot de fossielen gerekend. Dit zijn bijvoorbeeld afdrukken, graafsporen, kruipsporen, of zelfs uitwerpselen. Deze sporen geven ons ook concrete aanwijzingen over het leven van het organisme.
Fossielen zijn vaak \"versteend\". Dit fossiliseren of verstenen gebeurt door allerlei chemische processen waardoor het fossiel \"mineraliseert\".
Fossielen zijn dus niet altijd versteend, en een mummie van een mammoet valt in deze definitie dan ook onder \"fossiel\".
Blijft over je vraag over de ouderdom van fossielen. Dat is niet geheel duidelijk te zeggen. Je moet toch al gouw denken aan meer dan bijvoorbeeld 10 duizend jaar oud.
Voor meer informatie kun je ook op de informatiepagina van deze site kijken.
Succes met je werkstuk!
De definitie van fossiel is inderdaad niet geheel duidelijk. Hier de definitie die ikzelf gebruik:
Fossielen zijn restanten van organismen of sporen van activiteit van organismen die vroeger geleefd hebben. Te denken valt bijvoorbeeld aan een skelet of schelp. Ook Ichnofossielen (sporenfossielen) worden tot de fossielen gerekend. Dit zijn bijvoorbeeld afdrukken, graafsporen, kruipsporen, of zelfs uitwerpselen. Deze sporen geven ons ook concrete aanwijzingen over het leven van het organisme.
Fossielen zijn vaak \"versteend\". Dit fossiliseren of verstenen gebeurt door allerlei chemische processen waardoor het fossiel \"mineraliseert\".
Fossielen zijn dus niet altijd versteend, en een mummie van een mammoet valt in deze definitie dan ook onder \"fossiel\".
Blijft over je vraag over de ouderdom van fossielen. Dat is niet geheel duidelijk te zeggen. Je moet toch al gouw denken aan meer dan bijvoorbeeld 10 duizend jaar oud.
Succes met je werkstuk!
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Hou oud fossielen zijn hangt af van de exacte laag (stratigrafie) waarin het werd gevonden. In theorie kan dat dus variëren tussen het Cambrium (een goeie 500.000.000 jaar oud!!)tot het Pleistoceen (onze ijstijden) ergens 1 of 2 miljoen jaar geleden. Dit is een tijdslijn over meer dan 500 miljoen jaar. Onze voorouders, de aapmensen, nemen daarvan slechts de bovenste 1,5 miljoen jaar in.....
Terwijl de dinosauriërs bijna 200 miljoen jaar over de Aarde hebben geregeerd!
In ons land kunnen geen fossielen uit het Cambrium worden gevonden, wel uit bijvoorbeeld het Devoon (Spirifers) of Carboon (steenkool) in onze Ardennen.
Terwijl de dinosauriërs bijna 200 miljoen jaar over de Aarde hebben geregeerd!
In ons land kunnen geen fossielen uit het Cambrium worden gevonden, wel uit bijvoorbeeld het Devoon (Spirifers) of Carboon (steenkool) in onze Ardennen.
Ik heb ook wel is gehoord van opaliseren, wat is dat nou eigenlijk?
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
Ik graaf dus ik ben.
Opaal is een siliciumoxide, heeft een hardheid van 6,5 tot 7. Opaal bevat 3 tot 30 procent water, waardoor er een heel spectrum aan weerspiegelende regenboogkleuren ontstaat. Dit laatste noemt men opaliseren. Het opaliseren van deze edelsteen, een regenboogachtige schittering die veranderd met de gezichtshoek, wordt veroorzaakt door zeer kleine bolletjes christobaliet. Waterverlies kan het opaliseren verminderen.
Dat gebeurt toch vaak met ammonieten? want dat zie ik wel vaak dat ammonieten zo\'n regenboog kleurtje hebben.
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
Ik graaf dus ik ben.
Ik graaf dus ik ben.
Ja, ammonieten worden vaak verkocht als zijnde opalized, inderdaad met die weerspiegelende kleuren. Ik weet niet of de benaming opalized in dit geval correct is.
je hebt ook houtopaal
dat is gewoon versteend hout
maar het wordt wel tot een edelsteen gerekent
dat is gewoon versteend hout
maar het wordt wel tot een edelsteen gerekent
Antw: Antw: definitie van fossiel
Mag ik deze informatie ook gebruiken voor mijn website? het is namelijk een erg duidelijke uitleg.webmaster schreef:
Hallo Marleen,
Succes met je werkstuk!
Post mortem we sort 'em!
Casper,
Met bronvermelding mag dat natuurlijk.
Met bronvermelding mag dat natuurlijk.
Kennis telt!