multitool bij prepareerwerk?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
Guido
Berichten: 349
Lid geworden op: 23 dec 2005, 15:39
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
multitool bij prepareerwerk?

Bericht door Guido » 02 jan 2006, 09:21

Hallo forum leden, allereerst een zeer goed 2006 gewenst, dat het een jaar mag worden waarin weer veel gevonden mag worden en er geen ongelukken gebeuren.
De laatste opmerking omdat ik er na een paar maanden zoeken al wel achter ben dat er hier en daar levensgevaarljke situaties kunnen ontstaan. Ik denk dan aan vallende en rollemde stenen van soms groot formaat.
Verder ben ik blij dat er op aanwijzen van \"mijn\" tijdelijke vindplaats ook echt iemand de moeite heeft genomen te gaan zoeken en een mooie vondst gedaan heeft.
afgelopen weken ben ik bij diverse bouwmarkten geweest en op een of andere manier wordt ik steeds weer naar de multitools van b.v. Dremel of eigen merk van Praxis geleid. Bij het zien van al die assecoires denk ik toch dat hier iets mee gedaan kan worden bij het prepareren, zeker van fossielen uit mergel. Heeft iemand ervaring met dit soort gereedscap bij preparaties??


wie zoekt zal vinden.

 
Gebruikersavatar
Ceraurus
Berichten: 1199
Lid geworden op: 04 nov 2005, 19:22
Antw: multitool bij prepareerwerk?

Bericht door Ceraurus » 02 jan 2006, 17:20

Dag Guido,

Ik heb wel wat ervaring met een hobby-multitool. Het is (met kleine slijpsteentjes) geschikt voor het gladmaken van matrix. Ik heb er een trilobiet mee uitgeprepareerd, maar dat was een hele gladde Parahomalonotus planus, dus dat ging redelijk makkelijk, maar zeker niet ideaal.

Voor uitpreparen is het een vrij heftig gereedschap, dan kun je beter een een pneumatische(micro)luchtbeitel kopen. Ik moet er nog een aanschaffen en wil dat op zeer korte termijn.

Sinds kort heb ik een compressor met een luchtleiding naar mijn werkkamer aangelegd zodat ik daar ongestoord kan prepareren. Denk hierbij ook aan een drukregelaar en waterscheider, die zijn essentieel voor een goede werking van dit zo\'n luchtbeitel. Tenslotte is een werkkast ook handig. Ik wil dat sowieso want de volgende prepareerstap is \'sandblasten\'.

Ik heb hier op het forum wel eens een vraag over gesteld, maar blijkbaar is er niemand die er ervaring mee heeft hier en wordt er alleen maar handmatig geklopt en gekrabt.

Kijk maar eens op de site van bodemschat, daar staat er een of anders op krantz.de; deze duiters heeft meerdere, waaronder de modellen van \'Chicago-air\'. Ik denk dat je er (veel) meer aan hebt dan een Dremel, want die jaag je dwars door je steen en fossiel heen als niet oppast. Het kost je meer maar ik denk dat je er veel meer aan hebt en mee kunt.

<:{{{{{>


[Bewerkt door Ceraurus op 02-01-2006 om 17:23 NL]


Trilobiti Ceská Republika

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: multitool bij prepareerwerk?

Bericht door Casper » 02 jan 2006, 22:19

Ik heb ook zo\'n dremel ding en -hoewel ik hem niet veel gebruik omdat ik de afgelopen tid bijna alleen losse fossieltjes heb geraapt- er zit toch wel een nadeel aan vind ik: zo\'n dremel kan alleen ronddraaien en dus slijpen. je slijpt dus ook vrij gemakkelijk wat van je fossiel af. wel is het heel handig bij echt harde gesteenten, zo heb ik een prachtige ammoniet eens gevonden maar die zit voor de helft in een oerharde concretie... die heb ik er met m\'n dremeltje toch aardig uit kunnen halen nog!

dus ik zou zeggen: een dremel is best heel handig, maar misschien kun je met zo\'n pneumatisch beiteltje - wat ceraurus aangeeft - wel meer.

succes in elk geval!

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Guido
Berichten: 349
Lid geworden op: 23 dec 2005, 15:39
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Antw: multitool bij prepareerwerk?

Bericht door Guido » 03 jan 2006, 19:26

Hallo forumleden,
Wanneer ik me wegwijs wil laten maken in de wereld van pneumatische beiteltjes of andere gereedschappen die van pas kunnen bij het prepareren waar kan ik dan het beste eens gaan kijken.
Dus als je adressen hebt, eventueel ook van hamers e.d. laat het me aub weten, het aanbod op intermet/marktplaats is n.l. niet zo heel groot.
De beitelhamers van de bouwmarkt hebben we inmiddels al aan gort geslagen, bovendien schieten de stelen te makkelijk van de hamer af...
groet,

Guido


wie zoekt zal vinden.

Gebruikersavatar
Ceraurus
Berichten: 1199
Lid geworden op: 04 nov 2005, 19:22
Antw: multitool bij prepareerwerk?

Bericht door Ceraurus » 03 jan 2006, 21:03

www.Krantz-online.de
www.bodemschat.nl

Ik ben benieuwd wie ons nog verder kan helpen Guido ;-)

<:{{{{{>


Trilobiti Ceská Republika

marianne
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:29
Antw: multitool bij prepareerwerk?

Bericht door marianne » 03 jan 2006, 22:44

Op de site www.steinkern.de vond ik een aantal berichten waarin gereedschappen voor preparatie getest worden (ga op de homepage naar praeparation en dan naar praparationsewerkzeuge).
Is weliswaar in het Duits, maar ze bevatten ook veel foto\'s van het gereedschap en het bereikte eindresultaat.

Het geteste elektro-graveerapparaat lijkt mij persoonlijk wel wat, is in ieder geval niet duur.

Groetjes Marianne



Gebruikersavatar
Johny
Berichten: 227
Lid geworden op: 19 aug 2005, 13:44
Contacteer:
Antw: multitool bij prepareerwerk?

Bericht door Johny » 03 jan 2006, 22:48

Guido vroeg:
\'Wanneer ik me wegwijs wil laten maken in de wereld van pneumatische beiteltjes of andere gereedschappen die van pas kunnen bij het prepareren waar kan ik dan het beste eens gaan kijken.\'
Een paar weken geleden stelde de webmaster hier het boek \'Praktijkgids fossielen\' van Anne Schulp voor - een aanrader trouwens.
De volgende link komt uit het boek:
http://www.kenmannion.btinternet.co.uk
Groeten,
Johny


(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Gebruikersavatar
Guido
Berichten: 349
Lid geworden op: 23 dec 2005, 15:39
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Antw: multitool bij prepareerwerk?

Bericht door Guido » 04 jan 2006, 19:45

Een bedankje voor een ieder die op mijn oproep heeft gereageerd.
Ik heb best weer wat handvatten waar ik mee verder kan gaan.
De luchtdruk prepareernaald en de door Marianne genoemde electro - graveerapparaat lijken me tot nu toe de beste hulpmiddelen.
Het boek van Anne Schulp wordt me door verschillemde mensen aangeraden, daar ga ik zo snel als kan voor op pad.

groet
Guido


wie zoekt zal vinden.

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: multitool bij prepareerwerk?

Bericht door Frederik » 04 jan 2006, 22:04

Als je er deftig in wilt en kan investeren zou ik toch gaan voor het luchtdruksysteem ipv het -goedkopere- elektrisch graveertoestel. Deze laatste bevat namelijk doorgaans de aandrijving in de stift zelf, waardoor deze zwaarder is en heftig meetrilt, wat je precisie niet ten goede komt. Daarenboven raakt je hand snel vermoeid van al dat getril. Luchtdruk dus!


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Ceraurus
Berichten: 1199
Lid geworden op: 04 nov 2005, 19:22
Antw: multitool bij prepareerwerk?

Bericht door Ceraurus » 05 jan 2006, 00:47

Guido,

om Fred te ondersteunen,en het verhaal van Johny lezend heb ik geen hoge pet op van een elektrisch graveertoestel. De engelse site geeft zelfs aan er niet aan te beginnen maar zoals Fred aangeeft lucht te nemen.

Ik hoop persoonlijk jullie op korte termijn te kunnen informeren over mijn \'lucht-prep\' bevindingen. Eerst maar eens wat ruw steenmateriaal a la trilobite regelen elders op deze aardkloot om een start te maken ;-)

Sayonara, pendagos!
<:{{{{{>


Trilobiti Ceská Republika


Gesloten