Categorie: maar wat is het?
Categorie: maar wat is het?

Heb ongeveer 10 jaar geleden ergens aan de Deense kust dit fossiel gevonden. Ik weet nog dat er veel fossielen van zee-egels lagen maar die zagen er compleet anders uit.
Heb lange tijd gedacht aan een schildpadje maar lijkt me eigenlijk ook sterk.
Vraag me al heel lang af wat het is en het houd me de laatste tijd ook meer bezig. Mocht iemand een idee hebben dan hoor ik het heel graag!
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Categorie: maar wat is het?
Het is een zee-egel. 

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Het is inderdaad een zee-egel, maar niet de 'standaard'egel uit Denemarken. Dat is Echinocorys. Dit ziet er interessanter (en zeldzamer) uit. Kan je misschien foto's plaatsen van recht van boven, recht van onder en recht op de zijkant (standaardaanzichten)?
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
Regulairtje
Worden toch ook wel zo nu en dan gevonden dacht ik zo.
Jammer dat alle details weg zijn
Worden toch ook wel zo nu en dan gevonden dacht ik zo.
Jammer dat alle details weg zijn
oeps...
Hierbij foto's van de boven-, onder- en zijkant!
Dank voor jullie reacties
Het is inderdaad een regulaire zeeegel. Regulaire zeeegels leven over het algemeen op harde oppervlakken en hebben daardoor een veel lager potentieel om fossiel bewaard te blijven dan de irregulaire (over het algmeen gravende) zeeegels. Fossielen van regulaire egels zijn dan ook - uitzonderingen daargelaten - behoorlijk zeldzaam. Daarnaast is jouw exemplaar, te oordelen naar je hand, een hele flinke. Dat maakt het een mooie vondst, zuinig op zijn!
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram