Cadzand : Perioticum ? maar van welk dier ?
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Cadzand : Perioticum ? maar van welk dier ?

Hallo,dit bot heb ik vanmorgen gevonden in Cadzand ZW ,het is vrij fors en heeft de structuur van een Perioticum,alleen weet ik niet van welk dier.Ik plaats nog wat details met uitleg.
[Bewerkt door strandjutters op 02-11-2012 om 21:44 NL]
strandjutters
- strandjutters
Antw: Cadzand : Perioticum ? maar van welk dier ?

Hallo,ik weet dat er bij Perioticums een gaatje is aan de achterkant die correspondeerd met het kanaaltje aan de voorkant,op foto drie zie je dit met een kleine Perioticum,de tandenstoker gaat er door en komt in die kanaaltjes,dit zie je ook bij het stuk die ik vandaag heb gevonden,foto één en twee en vier.Foto vijf het typisch botstructuur.GR Pascal
strandjutters
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time

Hoi Pascal,
Het gaat hier inderdaad om een deel van een perioticum van een grote baleinwalvis.
Als ik kijk naar de kop van het perioticum dan gaat het denk ik om een Cetotheriidae sp. (uitgestorven baleinwalvis). Hierbij nog een foto van zo'n perioticum.
Gr,
Sander
Keep searching because everything is never as it seems.
- strandjutters

Hallo,wat details kunnen geen kwaad,ik ben 99 % zeker van Perioticum,na wat meer onderzoek door mijzelf.Foto één het slakkenhuis foto twee het kanaal die in verbinding staat met het slakkenhuis.
T,zal wel geen dolfijntje zijn,ik denk eerder Walvis of Vinvis.GR
strandjutters
- strandjutters
Ha Sander,we waren net samen,ik zit toch goed met mijn determinatie,vind ik leuk.
Het breedste stuk van het slakkenhuis aan de bovenkant gemeten is bij mijn stuk 5 cm.GR En bedankt ( het was het eerste stuk die ik had gevonden vanmorgen,ik wist niet wat het was en het was hard aan het regenen,ik heb het in mijn zak gestoken met het idee,ik bekijk het thuis wel eens,dit is ook wat ik bedoelde in mijn vorig topic,het is geen stereotype perioticum en word dikwijls over het hoofd gezien op het strand)
[Bewerkt door strandjutters op 02-11-2012 om 22:45 NL]
Het breedste stuk van het slakkenhuis aan de bovenkant gemeten is bij mijn stuk 5 cm.GR En bedankt ( het was het eerste stuk die ik had gevonden vanmorgen,ik wist niet wat het was en het was hard aan het regenen,ik heb het in mijn zak gestoken met het idee,ik bekijk het thuis wel eens,dit is ook wat ik bedoelde in mijn vorig topic,het is geen stereotype perioticum en word dikwijls over het hoofd gezien op het strand)
[Bewerkt door strandjutters op 02-11-2012 om 22:45 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo Sander,in Knokke had ik al een Bulla met deze naam,gedetermineerd door Mark Walvis.Zie foto.GR
strandjutters
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time

Hoi Pascal,
Ik vrees dat ik gisteravond te snel heb gedetermineerd en niet kritisch genoeg heb gekeken. Dat blijkt ook uit je opmerking dat de kop 5cm is.
Een kop van 5cm is erg groot voor een Cetotheriidae sp. Een ander kenmerk is dat de kop van perioticum een kleine uitloop is aan het begin van en de kop vrij lang is. Met deze kenmerken kan ik maar aan familie denken en dat is van de vinvissen, Balaenopteridae sp.
Even een foto toegevoegd ter verduidelijking. Het perioticum is van een Diorocetus hiatus.
Leuk dat je nu ook een bulla van een Cetotheriidae sp. hebt.
Gr,
Sander
Keep searching because everything is never as it seems.
- strandjutters

Hallo Sander ,bedankt ik leg het stuk voor aan Mark,en laat iets weten.
De foto,wat vondsten van vanmorgen in Cadzand,ik heb er weer een mooi volledige bij,soort moet ik nog eens goed kijken en vergelijken.
In Knokke,heb ik al drie dagen geen enkele Bulla of perioticum gevonden,ze zijn hier dus een stuk zeldzamer zo te zien.GR
strandjutters