Trilobiet: Welke Taxonomie en Geslacht?

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Gesloten
Drew
Trilobiet: Welke Taxonomie en Geslacht?

Bericht door Drew » 01 jan 2013, 13:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste mensen,

Dit zijn de gegevens die ik mee kreeg van de verkoper:
Fossiele Trilobiet (“Phacops”)
MAROKKO: Hoge Atlas
Cambrium: ca. 550 miljoen jaar

Echter twijfel ik over de Taxonomie en haar geslacht.

Kan iemand mij een bvevestiging geven van de soort. Zie foto`s voor mooie details zeker die van de ogen (foto 2)

[Bewerkt door Drew op 01-01-2013 om 14:00 NL]

[Bewerkt door Drew op 01-01-2013 om 14:01 NL]

MarkW
Antw: Trilobiet: Welke Taxonomie en Geslacht?

Bericht door MarkW » 01 jan 2013, 14:22

1) Deze trilobiet is niet van het geslacht Phacops maar wel onderdeel van de orde Phacopida.

Het daadwerkelijke geslacht is waarschijnlijk Hollardops of iets dergelijks, het soort dat het meest verkocht word is normaliter mesocristata, en zo op het oog wijkt dit beestje niet echt af van wat we gewend zijn. Er is zelfs een laag in Marokko waar ze bijna alleen maar trilobieten van dit soort vinden! De "Hollardops couche" ;-)

2) Deze trilobiet komt waarschijnlijk niet uit de Hoge Atlas maar uit de Anti-Atlas, daar zit nogal een verschil tussen.

3) Komt niet uit het Cambrium maar het Devoon. Haal daar dus maar 150 miljoen jaar van af.

4) Deze trilobiet bevat op zijn minst authentieke onderdelen en is niet erg goed geprepareerd. Ik zie zelfs wat facetten in de ogen dat is een goed teken voor de authenticiteit en ik zie ook wat afgebroken schaal op het midden van de staart en op andere delen van de trilobiet.

In ieder geval gefeliciteerd met je eerste trilobiet!

Groetjes,

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 01 jan 2013, 14:28

Ben het volledig eens met MarkW

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 01 jan 2013, 15:01

Eens met Mark. Absoluut een Hollardops. Uitgaande van deze (uitstekende, proficiat) foto's durf ik zeker te zeggen dat deze helemaal authentiek is, alleen de preparatie laat wat te wensen over. Maar je ziet op sommige plaatsen nog de fijne details en dat is leuk: facetten in de ogen, kleine pukkeltjes op de kop, enzoverder.
De schaal is op sommige plaatsen opgebroken door de ruwe preparatie, en dan zie je de steenkern of binnenste afdruk van de trilobiet. Dat maakt deze trilobiet een goed studie-stuk voor de beginnende verzamelaar.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Drew
Antw: Antw: Trilobiet: Welke Taxonomie en Geslacht?

Bericht door Drew » 01 jan 2013, 15:56

Frederik schreef:
Eens met Mark. Absoluut een Hollardops. Uitgaande van deze (uitstekende, proficiat) foto's durf ik zeker te zeggen dat deze helemaal authentiek is, alleen de preparatie laat wat te wensen over. Maar je ziet op sommige plaatsen nog de fijne details en dat is leuk: facetten in de ogen, kleine pukkeltjes op de kop, enzoverder.
De schaal is op sommige plaatsen opgebroken door de ruwe preparatie, en dan zie je de steenkern of binnenste afdruk van de trilobiet. Dat maakt deze trilobiet een goed studie-stuk voor de beginnende verzamelaar.
Bedankt voor jullie snelle antwoorden.

Ik heb weer wat gegoogled en begreep uit jullie antwoorden en van de info van internet het volgende:

Het is dus een "Hollardops mesocristata"(geen Merocristata of couche) Uit de lagere Devoon 400 Milj.

Toch vroeg ik me af of de 10 Thorax segmenten mede bepalend zijn voor het soort. of zeg dit eigenlijk wat over de leeftijd van het toen levende beestje?

Oja ik ben blij dat jullie bevestigen dat dit geen neppert is, heb ik toch nog een beetje kennis.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 01 jan 2013, 17:42

Met 'couche' wordt 'laag' bedoeld. Een gesteentelaag die veel Hoolardops trilobieten bevat wordt plaatselijk dan wel eens 'couche Hollardops' genoemd.

Het aantal segmenten kan vaak inderdaad typerend zijn voor een genus (soms met een kleine variatie in aantal). Daarnaast is het ook zo dat trilobieten in de larvale stadia gekenmerkt zijn door minder segmenten. Deze larvale stadia wijken vaak in meerdere opzichten af van het volwassen stadium. In dat laatste stadium is steeds ook het definitieve aantal segmenten bereikt, het is niet zo dat er dan met de jaren nog segmenten bijkomen of zo. Jouw exemplaar betreft een volwassen Hollardops. De specimens in mijn collectie hebben ook allemaal 10 segmenten. Dat het aantal segmenten klopt is een goede indicator dat de jouwe geen samenstelling is van verschillende onderdelen, maar een volledige trilobiet.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Drew
Antw: Antw: Trilobiet: Welke Taxonomie en Geslacht?

Bericht door Drew » 02 jan 2013, 17:00

Frederik schreef:
Met 'couche' wordt 'laag' bedoeld. Een gesteentelaag die veel Hoolardops trilobieten bevat wordt plaatselijk dan wel eens 'couche Hollardops' genoemd.

Het aantal segmenten kan vaak inderdaad typerend zijn voor een genus (soms met een kleine variatie in aantal). Daarnaast is het ook zo dat trilobieten in de larvale stadia gekenmerkt zijn door minder segmenten. Deze larvale stadia wijken vaak in meerdere opzichten af van het volwassen stadium. In dat laatste stadium is steeds ook het definitieve aantal segmenten bereikt, het is niet zo dat er dan met de jaren nog segmenten bijkomen of zo. Jouw exemplaar betreft een volwassen Hollardops. De specimens in mijn collectie hebben ook allemaal 10 segmenten. Dat het aantal segmenten klopt is een goede indicator dat de jouwe geen samenstelling is van verschillende onderdelen, maar een volledige trilobiet.
Oke... dat is dan ook weer duidelijk. Ik leer steeds meer. Nogmaals bedankt voor je uitleg.

Gesloten