koraal of...?
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
koraal of...?
Hallo,
deze heb ik uit een grotere steen samen met diverse brachiopoden en koralen gehaalt. Vindplaats is Eifel (buurt Sötenich).
Ik denk dat het een stuk van een koraal is. Breedte ongeveer 6 cm.
Kan iemand mij helpen met de determinatie?
Bedankt
Oliver
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: koraal of...?
Hallo Hubertus,dit lijkt mij Pyriet in calciet.Maar de kenners zullen het wel zeker weten.GR Leuke vondst.
strandjutters
- hubertus68
Antw: Antw: koraal of...?
Ja, dit is inderdaad pyriet (zit ook in goud an de buitenkant). Heb je een idee welk soort koraal dit is?strandjutters schreef:
Hallo Hubertus,dit lijkt mij Pyriet in calciet.Maar de kenners zullen het wel zeker weten.GR Leuke vondst.
GR
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Je vraagt een determinatie van het soort koraal waaruit jou steen bestaat.
Aan de hand van de foto kan ik in ieder geval niet bepalen of dit überhaupt wel koraal is. Ik zou je willen vragen een macro opname te plaatsen zodat we de structuren beter kunnen bekijken. Zelfs dan denk ik dat we alleen uitsluitsel kunnen geven of het koraal is of niet.
Aan de hand van de foto kan ik in ieder geval niet bepalen of dit überhaupt wel koraal is. Ik zou je willen vragen een macro opname te plaatsen zodat we de structuren beter kunnen bekijken. Zelfs dan denk ik dat we alleen uitsluitsel kunnen geven of het koraal is of niet.
Robert Mensink
- hubertus68

Hoi Fossielzoeker,Ik zou je willen vragen een macro opname te plaatsen zodat we de structuren beter kunnen bekijken.
et voilà, hier komen twee macros. Groter gaat niet, helaas.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Hubertus,ik vind deze combinatie ook in CBN,maar ik zie er echt geen Koraal in.GR
strandjutters
- hubertus68
Strandjutters,strandjutters schreef:
Hallo Hubertus,ik vind deze combinatie ook in CBN,maar ik zie er echt geen Koraal in.GR
Heb dit soort ook nog niet gezien. In ieder geval zit er een groot antal koralen, brachiopoden etc. in die steen, waar ook dit stuk inzat. Rond om dit fossiel zaten een antal kleinere rugose koralen in de buurt (Mesopyllum, Cystiphyllum etc.). Daarom was mijn eerste gedachte, dat dit ook een koraal zou kunnen zijn.
hoi,
dit stuk is wel al oud volgens mij zou
dit al rond 250 jaar zijn GR gianno;)
Wie zoekt,die vindt
- Spongebob
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 652 times
Eifel - Sötenich? Dat betekent toch (Midden?)Devoon. Dan mag je die 250 jaar minstens vermenigvuldigen met een miljoen.gianno schreef:
hoi,
dit stuk is wel al oud volgens mij zou
dit al rond 250 jaar zijn GR gianno;)
Het lijkt erop dat er geen koraalbuisjes (corallieten) aanwezig zijn. De blaasvormige structuur kan ik niet thuisbrengen, maar ik vermoed dat je hier een of andere stromatopoor laat zien.
Time fades away (Neil Young)
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
hubertus68 schreef:Hoi Fossielzoeker,Ik zou je willen vragen een macro opname te plaatsen zodat we de structuren beter kunnen bekijken.
et voilà, hier komen twee macros. Groter gaat niet, helaas.
Dankjewel voor de fraaie foto's.
Zoals ik al vermoedde is dit in ieder geval geen koraal. Er zijn geen koraalbuizen of septa te herkennen.
De typische structuur van een Stromatopoor herken ik hier, helaas voor jou, ook niet in. Deze is lamelachtig met kanalen en kamers gescheiden door tabula (schotjes). Het kan misschien zijn dat de primaire structuren van de stromatopoor niet meer te onderscheidden zijn door structuren van latere kristalisatie. De primaire structuur is echter van taxonomisch belang en dus is jou steen niet op naam te brengen.
Robert Mensink