Carbowax

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
Ceraurus
Berichten: 1199
Lid geworden op: 04 nov 2005, 19:22
Carbowax

Bericht door Ceraurus » 17 jan 2006, 12:13

Fossielvrienden,
Anne Schulp praat in haar (of zijn) boek over de conservatie van fossielen over \'Carbowax\'
(chemische naam PolyEthyleenGlycol, PEG).
Het zou te krijgen zijn bij het concern DOW, maar die geeft een schitterende industriele benadering van het product op de link, gegeven door Anne, maar verder niet.

Wie weet waar ik dit stofje kan krijgen?

<:{{{{{>


Trilobiti Ceská Republika

 
Gebruikersavatar
Pedro
Berichten: 494
Lid geworden op: 16 aug 2005, 15:01
Antw: Carbowax

Bericht door Pedro » 17 jan 2006, 12:20

Ik heb het hier op mijn werk wel staan. Hoeveel gram heb je nodig?
Misschien dat ik iets kan lospeuteren bij diegene die de voorraad chemicalien beheerd.


Pedro Janssen
Venray
____________________________
"Carpe diem. Seize the day, boys. Make your lives extraordinary". DEAD POETS SOCIETY

Gebruikersavatar
Ceraurus
Berichten: 1199
Lid geworden op: 04 nov 2005, 19:22
Antw: Carbowax

Bericht door Ceraurus » 17 jan 2006, 13:10

Is het vloeistof, of een zelf op te lossen vaste stof? In eerste instantie heb ik niet niet nodig veel Pedro; ik experimenteer nog even wat met een goede conserveringsstof anders dan gelijk zo\'n definitieve \'bootlaklaag\' :(
Ik zat te denken aan de hoeveelheid van een koffiebeker.

<:{{{{{>




Trilobiti Ceská Republika

Gebruikersavatar
Pedro
Berichten: 494
Lid geworden op: 16 aug 2005, 15:01
Antw: Carbowax

Bericht door Pedro » 17 jan 2006, 15:00

Het is een vaste stof die wij oplossen in ethanol. Wij gebruiken het voor het fixeren van cellen. Hoe op te lossen voor fossielen en welke hoeveelheid per liter vloeistof, dat weet ik daarvoor niet. Een koffiebeker vaste stof, dat kan ik je niet geven. Zoek maar eerst uit welke hoeveelheid je moet oplossen.


Pedro Janssen
Venray
____________________________
"Carpe diem. Seize the day, boys. Make your lives extraordinary". DEAD POETS SOCIETY

Gebruikersavatar
Isis
Berichten: 616
Lid geworden op: 24 aug 2005, 10:10
Contacteer:
Antw: Carbowax

Bericht door Isis » 17 jan 2006, 15:29

ceraurus schreef:
Fossielvrienden,
Anne Schulp praat in haar (of zijn) boek over de conservatie van fossielen over \'Carbowax\'
(chemische naam PolyEthyleenGlycol, PEG).
Het zou te krijgen zijn bij het concern DOW, maar die geeft een schitterende industriele benadering van het product op de link, gegeven door Anne, maar verder niet.

Wie weet waar ik dit stofje kan krijgen?

<:{{{{{>
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de Link van industriele benadering van DOW waar je op doelt?

Heb zelf even gezocht op DOW.com en kom het product in verschillende samenstelling tegen. Het wordt blijkbaar voor zeer uiteenlopende toepassingen gebruikt (medisch tot vb van Pedro).

DOW Chemicals heeft o.a. een vestiging in Terneuzen. Maar ik ken het bedrijf en het lijkt me niet zinvol om te proberen er kleine hoeveelheden af te nemen.


Kun je iets meer zeggen over de eigenschappen? (bv irreversibel of niet, wat zijn de voordelen tov andere mogelijkheden)



GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Gebruikersavatar
Ceraurus
Berichten: 1199
Lid geworden op: 04 nov 2005, 19:22
Antw: Carbowax

Bericht door Ceraurus » 17 jan 2006, 16:20

Heb je het dan ook over polyethyleenglycol Pedro? Pas maar op met het meenemen van chem. stoffen van je werk. Je weet wat er met van Anraat is gebeurd ;)

Om het simpel toe te lichten; de stof \'PEG\' is een keten (poly=meer) aan elkaar gekoppelde ethyleenglycol-moleculen.
Ik denk dat het een alcohol is gezien de glycol-groep. De \'ruggegraat\' van 1 molecuul bestaat maar uit twee C-atomen, dus bijster groot is het niet. Ik vermoed (met mijn beperkte scheikunde-kennis van 12 jaar terug) dat ons molecuultje \'poly\' wordt, en dus een keten, door gezellig met de Glycol-groep in andere PEG-moleculen te gaan hangen. Dat maakt dat het een mooie \'coating\' kan vormen. Als de keten of het gevormde net ook nog rek heeft is dan natuurlijk een extra voordeel.

Er is nog een ander stofje in omloop dat gebruikt wordt voor het conserveren van onze fossieltjes en dat is perflutex. Ook deze stof is moeilijk te krijgen. Ik zoek hier al een poos naar.

Enne.....ik denk dat ze hard om je moeten lachen als je je met een lege cola-fles meldt bij de poort van DOW in Terneuzen ;)

Ik heb van de DOW-site begrepen dat het proces omkeerbaar is, een behandeld object is enige malen afwasbaar, maar bij goed afwassen is de PEG verwijderbaar en zelf opnieuw te gebruiken.

Je moet even Googelen op dow PEG of Polyethyleenglycol DOW dan vind je veel info over de stof; toepassingen maar ook mengverhoudingen en fysische gegevens.

<:{{{{{>


Trilobiti Ceská Republika

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Carbowax

Bericht door Frederik » 17 jan 2006, 16:59

ceraurus schreef:
Anne Schulp praat in haar (of zijn) boek over de conservatie van fossielen over \'Carbowax\'
(chemische naam PolyEthyleenGlycol, PEG)
Ter info: Anne is een \'hij\'. Het is dus \'zijn boek\'. En de bewuste stof zal waarschijnlijk in beduidende hoeveelheden aangekocht moeten worden. Misschien dat er ooit ergens wel eens een samenaankoop op poten kan gezet worden, misschien kan je het op een akkoordje gooien met het NHM of een andere afnemer. Als ik het mij goed herinner had Anne hier eventueel wel oren naar.


[Bewerkt door Frederik op 17-01-2006 om 17:02 NL]


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Johny
Berichten: 227
Lid geworden op: 19 aug 2005, 13:44
Contacteer:
Antw: Carbowax

Bericht door Johny » 17 jan 2006, 17:35

Voor alle duidelijkheid: carbowax dient niet om fossielen te conserveren. Anne beschrijft in zijn boek (De carbowax-methode) een manier om kwetsbare fossieltjes uit te prepareren. De wax dient enkel om een ondersteunende mal te maken.
Als alternatief zou men paraffine hunnen gebruiken of microkristallijne was (=harder).
Groeten,
Johny


(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: Carbowax

Bericht door webmaster » 17 jan 2006, 19:42

Tijdens de laatste fossiel.net dag in Maastricht heeft Anne inderdaad aangeboden dat we via hem een grote verpakking kunnen bestellen. Eventueel kan ik dat wel distribueren. De rest kan via de shop worden verkocht. Als er voldoende belangstelling is wil ik het wel regelen. Ik zal binnenkort bij Anne informeren wat de minimum hoeveelheid is die ik af kan nemen.


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Gebruikersavatar
Mammoetkies
Berichten: 292
Lid geworden op: 06 nov 2005, 19:14
Antw: Carbowax

Bericht door Mammoetkies » 17 jan 2006, 20:10

Waar gebruik je dat stofje voor?
Ik heb haar boek nog niet gelezen, wel de moeite waard? :)
Gr. Mammoetkies


Gr. Auke-Florian


Gesloten