Trivia's
Trivia's
Goeden namiddag iedereen,
Na het nalezen van vele forumposts (om me bezig te houden 's avonds na het studeren tijdens de post) en daarbij ook de discussies tussen Bram en Pascal met veel interesse te hebben gade geslagen was ik benieuwd naar de verscheidenheid tussen mijn trivia's. Voor het verschil tussen de monacha en testudinella trok mijn aandacht. De discussies op de achtergrond houdende en de kenmerken die Bram aangaf in acht genomen heb ik een mogelijk onderscheid proberen te maken. Als ik volledig fout zit hoor ik dit ook graag.
De meesten hiervan komen van De Panne aan de Belgische kust.
foto 1: zes trivia's die aan de beschrijving voor Testudinella op het forum gegeven (mogelijks) voldoen.
foto 2-5: eerste van deze zes trivia's
foto 6-7: de tweede
foto 8-9: de derde
foto 10-11: vierde
foto 12: vijfde
foto 13-14: zesde
foto 15-18: een trivia en een trivia helftje (wel een recent exemplaar uit Les Sables d'Olonne in de Vendée regio) deze trivia heeft wel lijntjes, maar geen ribbeltjes en is dus volledig glad als je er over gaat met vinger/nagel.
foto 19: groepje monacha's (hoop ik :p)
hopelijk kan iemand mij meer duidelijkheid geven over deze kwestie
groetjes Jente (en het kleine zusje Rune, die meegeholpen heeft)
Alive, aware, in awe before the grandeur of it all
Our floating pale blue ark, of endless forms most beautiful
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Trivia's
Hallo Jente leuk dat je wat Trivia's hebt gevonden.Ik moet toegeven dat ik persoonlijk geen enkele Testudinella herken bij jouw Trivia's maar enkel Trivia monacha en Trivia arctica.Daar is een verklaring voor,bij de Panne zijn volgens mij geen Pliocene lagen opgespoten maar enkel uit het Eemien toen was het hier warmer en rustiger weer en was de kust bezaaid met zeegras waar toen veel Trivia's in leefden ze voeden zich met Zakpijpen een soort kokerwormpje die hier veel te vinden was tussen deze Zeegrassen.
Ik kan verkeerd zijn maar ik denk het niet.Je kunt dit nagaan of je andere Pliocene schelpjes vind die enkel in het Plioceen hebben geleefd. Maar toch leuk gevonden.GR Pascal
Ik kan verkeerd zijn maar ik denk het niet.Je kunt dit nagaan of je andere Pliocene schelpjes vind die enkel in het Plioceen hebben geleefd. Maar toch leuk gevonden.GR Pascal
strandjutters
Antw: Antw: Trivia's
Trivia Arctica vind ik al even leuk klinken. Zou je eventueel ook kunnen zeggen over welke schelpjes het dan gaat? En ook dankje voor de extra achtergrondinformatiestrandjutters schreef:
Hallo Jente leuk dat je wat Trivia's hebt gevonden.Ik moet toegeven dat ik persoonlijk geen enkele Testudinella herken bij jouw Trivia's maar enkel Trivia monacha en Trivia arctica.Daar is een verklaring voor,bij de Panne zijn volgens mij geen Pliocene lagen opgespoten maar enkel uit het Eemien toen was het hier warmer en rustiger weer en was de kust bezaaid met zeegras waar toen veel Trivia's in leefden ze voeden zich met Zakpijpen een soort kokerwormpje die hier veel te vinden was tussen deze Zeegrassen.

Ik heb de schelpjes al jaren, al van kleins af verzamel ik schelpjes, de laatste keer dat ik in De Panne was, was 2008. Maar het is pas in 2009 dat ik in fossielen geïnteresseerd raakte, en pas dit jaar dat ik de discussies over de verschillende trivia's las.
groetjes,
Jente
[Bewerkt door jentevdw op 12-02-2013 om 21:12 NL]
- strandjutters
Wel Jente,er is één zekerheid deze met drie vlekjes zijn zeker Monacha,de andere kunnen van beide soorten zijn.Alhoewel er misschien nog iets anders tussenzit kan ik dat vanaf deze foto's niet zien,ook ben je niet zeker of ze allemaal wel van de Panne komen,en dan word het wel moeilijk.GR
strandjutters
Antw: Antw: Trivia's
Ja, dan wordt het moeilijk, ze hebben namelijk allemaal geen vlekjes meer. Het is niet zo dat ik niet zeker weet dat ze van De Panne komen, want daar komen ze wel degelijk van, alleen foto 15-18 zijn 1,5 trivia uit Vendée die geen voelbare ribbels hebben.strandjutters schreef:
Wel Jente,er is één zekerheid deze met drie vlekjes zijn zeker Monacha,de andere kunnen van beide soorten zijn.Alhoewel er misschien nog iets anders tussenzit kan ik dat vanaf deze foto's niet zien,ook ben je niet zeker of ze allemaal wel van de Panne komen,en dan word het wel moeilijk.GR
groetjes,
Jente

Hoi Jente,
De laatste foto zijn inderdaad voornamelijk monacha's, wil je een aparte foto van het hele kleinte bovenaan maken?
De roze bruine, waaronder de gladde, dat zijn recente Trivia hispania.
Ik zal een foto plaatsen van S. testudinella. Deze soort heeft een gleuf over de rug, die gelijk loopt aan de mond.
April of mei wordt er een artikel geplaatst over nieuwe soorten trivia's vanuit Knokke. Hij zal gaan verschijnen in Visaya. Deze wordt uitgegeven door Dhr Poppe. Zie ook www.conchology.be
Groetjes Bram
- strandjutters

Hallo Jente,hier wat voorbeelden.Door de band
zijn Testudinella ook wat groter en boller 1-2.En de ribbels lopen op de rug niet door.GR
(De laatste betreft waarschijnlijk de soort Trivia levantina,te herkennen aan de niet doorlopende ribbels met een gleuf ertussen van om en bij de mm,maar dit word nog verder onderzocht)
[Bewerkt door strandjutters op 13-02-2013 om 20:53 NL]
strandjutters
Bram:
trivia hispania, zeg je? even gegoogled, dit lijkt mij precies wel te kloppen, all lijken de mijne iets roziger, maar ik veronderstel dat dat van trivia tot trivia kan afhangen.
dat de laatste monacha's zijn, had ik zelf al gevonden/gedacht, in mijn eerste post dan ook: "foto 19: groepje monacha's (hoop ik :p)"
Net zoals Pascal, danku voor de foto's (kan ik zeker als vergelijkingsmateriaal gebruiken) en de extra uitleg. Altijd leuk om iets bij te leren
groetjes,
Jente
trivia hispania, zeg je? even gegoogled, dit lijkt mij precies wel te kloppen, all lijken de mijne iets roziger, maar ik veronderstel dat dat van trivia tot trivia kan afhangen.
dat de laatste monacha's zijn, had ik zelf al gevonden/gedacht, in mijn eerste post dan ook: "foto 19: groepje monacha's (hoop ik :p)"
Net zoals Pascal, danku voor de foto's (kan ik zeker als vergelijkingsmateriaal gebruiken) en de extra uitleg. Altijd leuk om iets bij te leren

groetjes,
Jente

Hoi Jente,
De laatste foto zijn inderdaad voornamelijk monacha's, wil je een aparte foto van het hele kleinte bovenaan maken?
Trivia hispania heeft een basiskleur van lichtbruin tot donkerroze. 100% zeker dat dit de juiste naam is voor die schelpjes. Ik heb er meer dan 3000 van deze soort alleen al.
@ Pascal,
Trivia levantina bestaat niet, naam voor de recente vorm is Niveria problematica(foto). Ik geloof nooit dat deze uit Knokke komt, zal misschien wel Niveria avellana zijn??
- strandjutters
Hallo Brammiej,je moet voor de Fun eens deze intikken op Google trivia levantina dan zie je wel of ie bestaat of niet.
Ook is het zo,als ik iets toon van Knokke het weldegelijk ook van Knokke komt,ik heb er namelijk een paar tiental van gevonden,maak er vanavond wel een foto van.VR GR Pascal
Ook is het zo,als ik iets toon van Knokke het weldegelijk ook van Knokke komt,ik heb er namelijk een paar tiental van gevonden,maak er vanavond wel een foto van.VR GR Pascal
strandjutters