Verschil tussen C. hastalis en C. xiphodon
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Verschil tussen C. hastalis en C. xiphodon
Hoi, beste mensen,
Nadat ik veel in heel interessante oude berichten rondgesnuffeld heb wil ik jullie nu toch nog eens iets vragen:
Hoe kan je tanden van C. xiphodon precies van C. hastalis onderscheiden? En is dat nodig? Ik heb ergens gelezen dat bijde namen in principe de gelijke zoort betreffen. Maar ergens anders staat dat C. xiphodon jonger is dan C. hastalis.
Ik heb de dentition van C. hastalis en C. xiphodon op www.fossilguy.com bekeken en vind het toch moeilijk om de tanden, meestals die uit de bovenkaak, in sommige positions te onderscheiden.
En ten slotte vraag ik me af als C. xiphodon in Nederland og Belgie (vaak) te vinden is.
Ik ben beniewd op jullie antwoorden!
Groetjes, Xenina
[Bewerkt door Xenina op 20-02-2013 om 21:24 NL]
Nadat ik veel in heel interessante oude berichten rondgesnuffeld heb wil ik jullie nu toch nog eens iets vragen:
Hoe kan je tanden van C. xiphodon precies van C. hastalis onderscheiden? En is dat nodig? Ik heb ergens gelezen dat bijde namen in principe de gelijke zoort betreffen. Maar ergens anders staat dat C. xiphodon jonger is dan C. hastalis.
Ik heb de dentition van C. hastalis en C. xiphodon op www.fossilguy.com bekeken en vind het toch moeilijk om de tanden, meestals die uit de bovenkaak, in sommige positions te onderscheiden.
En ten slotte vraag ik me af als C. xiphodon in Nederland og Belgie (vaak) te vinden is.
Ik ben beniewd op jullie antwoorden!
Groetjes, Xenina
[Bewerkt door Xenina op 20-02-2013 om 21:24 NL]
Antw: Verschil tussen C. hastalis en C. xiphodon
heb geen idee 

Nullus finis longius si quod facis delectaris
-
Hoi Xenina zie hier het verschil Cosmopolitodus hastalis links plat en scherpe snijrand
{Cosmopolitodus xiphodon} bolle kroon en gebogen snijrand
Ik weet alleen niet of de xiphodon tot de Isurus lineage behoort of toch een Cosmopolitodus is.
Grtn Arien
[Bewerkt door arienvanoord op 21-02-2013 om 17:18 NL]
- Hieronymus
- Contacteer:
Zonder DNA of uiterlijke kenmerken van het dier, blijft zoiets natuurlijk steeds hypothetisch. Je kàn niet hard maken dat het een andere soort betreft wanneer er gigantisch weinig verschillen zijn in -godbetert- uitsluitend tanden. Om zoiets hard te maken is er eigenlijk DNA nodig om te vergelijken, maar dat is er niet.
Door de uitzonderlijk kleine verschillen prefereer ik het dan ook om het te houden tot variatie binnen 1 soort, zoals zo vaak het geval is.
Door de uitzonderlijk kleine verschillen prefereer ik het dan ook om het te houden tot variatie binnen 1 soort, zoals zo vaak het geval is.
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Hoi,
bedankt voor jullie antwoorden en de mooie fotos! Zoals ik het verstond zijn hastalis en xiphodon dezelfde soort,volgens fossilguy.com dus Cosmopolitodus. En ik heb ergens op het forum gelezen dat xiphodon de jongere 'vorm' van Cosmopolitodus is...
De meeste literatuur over xiphodon vond ik in het internet trouwens op amerikanse siten, dus vraag ik me af als xiphodon er veel vaker te vinden is dan in Europa.
Groetjes, Xenina
bedankt voor jullie antwoorden en de mooie fotos! Zoals ik het verstond zijn hastalis en xiphodon dezelfde soort,volgens fossilguy.com dus Cosmopolitodus. En ik heb ergens op het forum gelezen dat xiphodon de jongere 'vorm' van Cosmopolitodus is...
De meeste literatuur over xiphodon vond ik in het internet trouwens op amerikanse siten, dus vraag ik me af als xiphodon er veel vaker te vinden is dan in Europa.
Groetjes, Xenina