Mosasaurus kaak.
Mosasaurus kaak.
Mosasaurus hoffmanni gedeelte van een kaak
De grootste vleeseter en de schrik van alle ammonieten was ongetwijfeld de mosasaurus.
Hij was voorzien van een geweldige bek vol met scherpe tanden .De bovenkaak was zelfs, dubbel uitgevoerd: in het verhemelte zaten twee rijen extra tanden. Door een extra scharnier in de onderkaak kon Mosasaurus hoffmanni tegenstribbelende prooien al zagend naar binnen werken .
Bij de huidige varaan zien we dit nog terug.
Per toeval ontdekte ik enkele jaren geleden, een stuk botgedeelte in het hogere deel van de Emael-member .Bij het verwijderen van de mergel kwam er een tand te voorschijn die nog aan het bot vast zat. Na urenlang vrijleggen van een grote blok mergel kon deze in zijn geheel verwijderd worden .
Het kaakgedeelte was zeer fragiel en al op 3 plaatsen gebroken.
Maar het eind resultaat mag er wezen.
fossiel-hunter Arno
Antw: Mosasaurus kaak.
hier zijn geen woorden voor. Ik word er stil van
Nullus finis longius si quod facis delectaris
Arno, ik ben er net als Aaron stil van. Je hebt echt een van de mooiste, misschien wel de mooiste, Limburgs krijt collectie van de Benelux.arno schreef:
Mosasaurus hoffmanni gedeelte van een kaak
De grootste vleeseter en de schrik van alle ammonieten was ongetwijfeld de mosasaurus.
Hij was voorzien van een geweldige bek vol met scherpe tanden .De bovenkaak was zelfs, dubbel uitgevoerd: in het verhemelte zaten twee rijen extra tanden. Door een extra scharnier in de onderkaak kon Mosasaurus hoffmanni tegenstribbelende prooien al zagend naar binnen werken .
Bij de huidige varaan zien we dit nog terug.
Per toeval ontdekte ik enkele jaren geleden, een stuk botgedeelte in het hogere deel van de Emael-member .Bij het verwijderen van de mergel kwam er een tand te voorschijn die nog aan het bot vast zat. Na urenlang vrijleggen van een grote blok mergel kon deze in zijn geheel verwijderd worden .
Het kaakgedeelte was zeer fragiel en al op 3 plaatsen gebroken.
Maar het eind resultaat mag er wezen.
Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
tja, wat moet je hier nou nog van zeggen? dit zijn echt de krenten uit de pap! geweldig dat je dat hier laat zien!
Groet,
Niels
Niels
Antw: Antw: Mosasaurus kaak.
sjaak schreef:
tja, wat moet je hier nou nog van zeggen? dit zijn echt de krenten uit de pap! geweldig dat je dat hier laat zien!
Sluit me hier volledig bij aan.
Moest je het botmateriaal nog impregneren met iets of is het stevig genoeg om zo te prepareren?
Kan me voorstellen dat er een dag komt dat je een min of meer compleet exemplaar ontdekt. Hoe ga je de berging van zo'n 15 meter lang beest dan aanpakken? Hoe gaan de Belgische autoriteiten en de groeve-eigenaar(s) met zoiets om? Heb je meldingsplicht, is het en blijft het je eigendom, kunnen ze het vorderen als erfgoed?
Peter
[Bewerkt door donckey op 27-02-2013 om 00:45 NL]
donckey
-
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 60 times
Zeer mooie vondsten, museumquality.
Zo zie je ze niet vaak.
Mvg,
Dirk
Zo zie je ze niet vaak.
Mvg,
Dirk
Op reis in een van de mooiste avonturen zelf...het leven!