Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
De DinoDolsjes
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:36
Been thanked: 2 times
Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door De DinoDolsjes » 27 jan 2006, 13:33

Afbeelding

En allen de linkerkant, nog wat groter.

Mvg,
Paul


If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

 
Gebruikersavatar
Johny
Berichten: 227
Lid geworden op: 19 aug 2005, 13:44
Contacteer:
Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door Johny » 27 jan 2006, 15:37

Dag Paul,
Mijn advies i.v.m. de roest: gewoon laten zitten, de tand ziet er uitstekend uit met.
In de restauratie is het verwijderen van ijzeroxyde dikwijls aan de orde, maar zelden mooi op te lossen.
De mogelijkheden zijn : mechanisch verwijderen of chemisch.
Chemisch reinigen betekent voor de roest een oplosser zoeken die het onderliggend substraat niet aantast. Wij beschikken daarvoor over allerlei gevaarlijk spul dat ik je niet zou aanraden (gevaar voor de tand ... en voor de huidige eigenaar), maar je zou eens een elektrolytische reiniging kunnen proberen.
Je kunt dat zo doen:
- neem een beker en vul die met water;
- voeg wat keukenzout toe om het water geleidend te maken;
- breng binnenin aan één kant van de beker een stukje zilverpapier aan en verbind dit met een geleider aan de positieve uitgang van een gelijkstroombron;
- stukje zilverpaier aan andere zijde en verbinden met negatieve uitgang;
- de tand ophangen tussen de beide stukjes zilverpapier
- stroom inschakelen.
Als stroombron is een een batterijtje van 4,5 volt misschien wel voldoende.
Er zal een klein beetje waterstof ontstaan en het water zal gekleurd raken door loskomend vuil.
Zelfs als de roest niet verdwijnt is er een kans dat hij bros wordt en dat je hem met een stevig borsteltje achteraf kunt verwijderen.
Toch eerst op een andere tand uitproberen hoor !
Groeten,
Johny


(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Gebruikersavatar
De DinoDolsjes
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:36
Been thanked: 2 times
Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door De DinoDolsjes » 27 jan 2006, 16:17

Als chemicus opgeleid (tegenwoordig doe ik heel wat anders) kan ik deze suggestie natuurlijk niet laten liggen.
Zal hem wel eerst uitproberen op een ander substraat. :)

Cheers,
Paul


If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Gebruikersavatar
Somniosus
Berichten: 1930
Lid geworden op: 02 mar 2004, 11:33
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door Somniosus » 27 jan 2006, 16:44

De DinoDolsjes schreef:
Ik dacht soms dat deze krullen misschien typisch waren voor een bepaalde soort, maar blijkbaar niet dus.
Die \"krullen\" komen veel voor bij Isurus retroflexus, doet er mij ook wat aan denken.

Ik zou hem ook in z\'n concretie laten zitten.



Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door Casper » 28 jan 2006, 12:10

Johny schreef:
Dag Paul,
Mijn advies i.v.m. de roest: gewoon laten zitten, de tand ziet er uitstekend uit met.
In de restauratie is het verwijderen van ijzeroxyde dikwijls aan de orde, maar zelden mooi op te lossen.
De mogelijkheden zijn : mechanisch verwijderen of chemisch.
Chemisch reinigen betekent voor de roest een oplosser zoeken die het onderliggend substraat niet aantast. Wij beschikken daarvoor over allerlei gevaarlijk spul dat ik je niet zou aanraden (gevaar voor de tand ... en voor de huidige eigenaar), maar je zou eens een elektrolytische reiniging kunnen proberen.
Je kunt dat zo doen:
- neem een beker en vul die met water;
- voeg wat keukenzout toe om het water geleidend te maken;
- breng binnenin aan één kant van de beker een stukje zilverpapier aan en verbind dit met een geleider aan de positieve uitgang van een gelijkstroombron;
- stukje zilverpaier aan andere zijde en verbinden met negatieve uitgang;
- de tand ophangen tussen de beide stukjes zilverpapier
- stroom inschakelen.
Als stroombron is een een batterijtje van 4,5 volt misschien wel voldoende.
Er zal een klein beetje waterstof ontstaan en het water zal gekleurd raken door loskomend vuil.
Zelfs als de roest niet verdwijnt is er een kans dat hij bros wordt en dat je hem met een stevig borsteltje achteraf kunt verwijderen.
Toch eerst op een andere tand uitproberen hoor !
Groeten,
Johny
eej, dat is interessant! :-)
werkt alleen met ijzerconcreties of ook met andere viezigheden?
ik zoek nog steeds een aardige base die voor mij wel vuiligheid van haaientanden wil halen... of kan dat hier ook mee?


Post mortem we sort 'em!

marianne
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 jan 2006, 22:29
Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door marianne » 28 jan 2006, 19:22

Heb geen ervaring op gebruik bij fossielen (daarvan heb ik er nog te weinig), maar bij mineralen gebruik ik standaard eerst soda (base?)met heet water. Afhankelijk van de hardheid van de matrix bepaal ik de verhouding soda/water en de duur van de behandeling.
Wat bij mineralen soms ook goed werkt is de keukenontvetter ( een \"sproeifles\" van Aldi.
Fossielen in mergel of kalk reageren ook redelijk hierop, de matrix wordt zachter/weker en is makkelijker te verwijderen.
Overigens: geen idee of het ook op roest werkt.

Marianne




mr white
Berichten: 110
Lid geworden op: 05 mar 2007, 13:47
Antw: Verwijderen ijzerconcretie op haaientand

Bericht door mr white » 29 jan 2006, 12:01

je kan van die ultrasone badjes kopen voor een euro of 80, zou perfect moeten zijn tegen roest. al weet ik niet of dit aan te raden is voor gebruik op fossielen...




Gesloten