Bot resten met pyriet opvulling

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
scherven
Been thanked: 42 times
Bot resten met pyriet opvulling

Bericht door scherven » 05 mar 2013, 12:12

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, uit mijn boormonsters van ca. 110m(Plio/Mioceen) diepte komen botresten die pyriet bevatten. Het lijkt wel of er door een bottenkerkhof is geboort. Ik zou niet weten wat het voor botten zijn maar denk aan vissen. De botten zijn natuurlijk verpulvert door de boorkop. Zou je aan de botstructuur kunnen zien van welk beest het is ?
Gr.Ben-Lochem

0000000000

dominiek
Antw: Bot resten met pyriet opvulling

Bericht door dominiek » 05 mar 2013, 17:52

Als ze met pyriet zijn opgevuld zijn ze moeilijk te bewaren kijk daarmee uit anders kan je mooie bot tot stof vergaan en ik denk dat het bijna ( misschien wel ) onmogelijk is om botten aan de structuur te determinerbaar wat wel kan helpen met het determineren is te beschrijven waar je hebt geboort.

GR. Dominiek

Keep looking evry time

Mega_Lo

Bericht door Mega_Lo » 05 mar 2013, 18:05

(Volgensmij) niet.
Je kan wel zien of het een hoorn of een gewei is.

@Dominique, Je bedoelt zeker de ammonieten uit normandie?

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 05 mar 2013, 19:00

Hallo,ik heb geen weet van Visbotten met Pyriet,maar Walvisbot kan er vol van zitten.Zoogdier dus.GR

strandjutters

sjaak
Has thanked: 424 times
Been thanked: 429 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 05 mar 2013, 19:03

Doet mij denken aan dit verhaal http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... iepte.html over een boring in Noorwegen waar ze aan de hand van een klein boormonster tot een determinatie op soort konden komen.

Groet,

Niels

scherven
Antw: Antw: Bot resten met pyriet opvulling

Bericht door scherven » 05 mar 2013, 20:55

sjaak schreef:
Doet mij denken aan dit verhaal http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... iepte.html over een boring in Noorwegen waar ze aan de hand van een klein boormonster tot een determinatie op soort konden komen.
Hoi Niels, was het maar waar dino,s in Lochem. Maar ok, deze 2 boringen bevonden zich op ca. 300m vanaf het terrein waar ik ca. 100 boringen tot 100m heb bemonstert. Daar ben ik niet echt vergruis bot in tegen gekomen. In deze boringen zit totaal andere materiaal. We weten alleen dat het Mioceen hier wegduikt in Westelijke richting.
Bedankt , Gr.Ben

0000000000

scherven
Antw: Antw: Bot resten met pyriet opvulling

Bericht door scherven » 05 mar 2013, 20:58

dominiek schreef:
Als ze met pyriet zijn opgevuld zijn ze moeilijk te bewaren kijk daarmee uit anders kan je mooie bot tot stof vergaan en ik denk dat het bijna ( misschien wel ) onmogelijk is om botten aan de structuur te determinerbaar wat wel kan helpen met het determineren is te beschrijven waar je hebt geboort.

GR. Dominiek
Hoi, stratigrafie is Onder Plioceen/Boven Mioceen, Afzetting van Delden.
Gr.Ben

0000000000

sjaak
Has thanked: 424 times
Been thanked: 429 times
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Bot resten met pyriet opvulling

Bericht door sjaak » 05 mar 2013, 21:41

scherven schreef:
sjaak schreef:
Hoi Niels, was het maar waar dino,s in Lochem. Maar ok, deze 2 boringen bevonden zich op ca. 300m vanaf het terrein waar ik ca. 100 boringen tot 100m heb bemonstert. Daar ben ik niet echt vergruis bot in tegen gekomen. In deze boringen zit totaal andere materiaal. We weten alleen dat het Mioceen hier wegduikt in Westelijke richting.
Bedankt , Gr.Ben
Hoi Ben,

Even voor de duidelijkheid: ik bedoel natuurlijk niet dat je een dino hebt gevonden, maar meer dat ze in Noorwegen aan de hand van een klein monster toch nog een determinatie hebben kunnen maken. Geen idee waar ze dat op gebaseerd hebben, maar blijkbaar is er toch nog wel iets mogelijk met boormonsters.
Verder begrijp ik dat er ook een verschil zou zijn in botstructuur tussen zee- en landdieren, maar het fijne weet ik daar niet van af.

Groet,

Niels

Groet,

Niels

Plaats reactie