Kaakje Egmond
Kaakje Egmond
Een kennis van mij heeft onlangs een kaakje gevonden op het strand van Egmond.
De tand is zwart en ca. 1,5 1,5 cm.
Iemand enig idee?
Cora
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Antw: Kaakje Egmond
Hoi Cora,
Ik denk dat het hier mogelijk kan gaan om een stuk bovenkaak van een varken/zwijn.
Gr,
Sander
Ik denk dat het hier mogelijk kan gaan om een stuk bovenkaak van een varken/zwijn.
Gr,
Sander
Keep searching because everything is never as it seems.
Hoi Cora,storm schreef:
Een kennis van mij heeft onlangs een kaakje gevonden op het strand van Egmond.
De tand is zwart en ca. 1,5 1,5 cm.
Iemand enig idee?
Cora
Lijkt mij ook zwijn.
Zou je misschien nog wat foto's van het kauwvlak kunnen maken?
Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
Hallo Mendel,
Ik heb een paar foto's erbij geplaatst.
Ik hoop dat deze wat meer verduideling kunnen geven.
Ik neem aan dat het niet recent is gezien de donkere kleur?
Cora
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Zit er aangekoekt sediment op de derde foto? of is dat los zand?
Die bruine kleur en donkere kies doet vemoeden dat het fossiel is, zeker met aangekoekt sediment er op. Het lijkt van de foto veel op het typische fossiele Eurogeul materiaal. Maar varken/ zwijn past - als het dat inderdaad is - daar niet echt in, maar, zeldzaamheden daargelaten, meer in het holoceen (het is een bosdier en geen steppedier).
Strandvondsten blijven lastig. Een kies of bot kan in het veen of ander sediment snel verkleuren. Heel recent zal het niet zijn, maar middeleeuws zou wellicht nog kunnen. Je hebt meer zekerheid als je, zoals bij HvH, MV2 of ZM, ook dit soort vondsten doet van dieren waarvan je zeker weet dat die zijn uitgestorven, zoals mammoet of neushoorn.
[Bewerkt door sjaak op 26-03-2013 om 11:05 NL]
Die bruine kleur en donkere kies doet vemoeden dat het fossiel is, zeker met aangekoekt sediment er op. Het lijkt van de foto veel op het typische fossiele Eurogeul materiaal. Maar varken/ zwijn past - als het dat inderdaad is - daar niet echt in, maar, zeldzaamheden daargelaten, meer in het holoceen (het is een bosdier en geen steppedier).
Strandvondsten blijven lastig. Een kies of bot kan in het veen of ander sediment snel verkleuren. Heel recent zal het niet zijn, maar middeleeuws zou wellicht nog kunnen. Je hebt meer zekerheid als je, zoals bij HvH, MV2 of ZM, ook dit soort vondsten doet van dieren waarvan je zeker weet dat die zijn uitgestorven, zoals mammoet of neushoorn.
Groet,
Niels
Niels
Sjaak, welk aangekoekt sediment, waar op foto 3 bedoel je? Ik ben de vinder van t kaakje.
spuck
Antw: Antw: Kaakje Egmond
sjaak schreef:
Zit er aangekoekt sediment op de derde foto? of is dat los zand?
spuck
De 3e foto uit de eerste serie, daar is het sediment > zeezand > vloedlijn van Egmond aan Zee
spuck
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Hoi, het is dus los zeezand dat er nog aan zat en er nu is afgespoeld. Dat is jammer (dat het geen sediment is) dat zou het makkelijker maken. Hopelijk doe je snel meer van dit soort vondsten.
[Bewerkt door sjaak op 26-03-2013 om 21:35 NL]
[Bewerkt door sjaak op 26-03-2013 om 21:35 NL]
Groet,
Niels
Niels
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Hoi Cora,
Het lijkt me nog steeds van een zwijn/varken.
Gr,
Sander
Het lijkt me nog steeds van een zwijn/varken.
Gr,
Sander
Keep searching because everything is never as it seems.