Idar-Oberstein!?

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Robinvanstokstraeten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2012, 17:45
Idar-Oberstein!?

Bericht door Robinvanstokstraeten » 05 apr 2013, 10:19

Veel mensen vragen zich af of het nog wel de moeite is om naar Idar-Oberstein te trekken om mineralen te zoeken. Ik ook, tot gisteren...

We vertrokken vanuit Cochem naar Idar-Oberstein, niet met als bedoeling mineralen te zoeken want ik was er met heel de familie. We waren al laat vertrokken en kwamen vrij laat toe. Dan moesten we in het dorpje nog wat wandelen en op restaurant gaan... Ik zag mijn kostbare tijd om te zoeken wegtikken.

Uiteindelijk toen we naar huis vertrokken vroeg ik om nog even langst een akker te stoppen, ik wou eens kijken of ik wat stukjes agaat kon vinden.

We stopten dus aan de eerste de beste akker en ik begon met alle stenen die rond waren in mijn rugzak te stoppen, hopen dat er wat geoden of agaten zouden inzitten. Hiervoor had ik slechts 15 minuten de tijd.

Toen we terug in Cochem waren was het zo ver, toen begon ik aan het openslagen van mijn stenen. En wat een resultaat...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo kan ik blijven doorgaan... Misschien niet de meest indrukwekkende stukken, maar ik had veel minder verwacht voor zo'n korte tijd.

In het najaar ga ik er alleen terug, en dan hopelijk echt mooie vondsten doen...

Groeten




 
Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door adekker » 05 apr 2013, 18:04

Prachtige stukken en dat voor slechts een kwartiertje zoeken!
Zelf heb ik al heel wat keren in de omgeving van Idar-Oberstein gezocht en met succes. Hier heb ik ook over bericht in dit forum. Het is nog altijd de moeite waard en er zijn nog steeds voldoende akkers waar men mooie agaten en kristalbrokken kan vinden.
Waar heb je precies gezocht? Aan jouw vondsten te zien, denk ik dat je in de omgeving tussen Göttschied/Niederwörresbach bent geweest. Wellicht bij Volmersbach?
Het najaar is zeer geschikt om er weer te gaan zoeken. Dan zijn de akkers opnieuw vers geploegd en komen nieuwe edelsteenbrokken aan de oppervlakte. Vooral na een regenbui zul je voldoende kunnen vinden. Eén tip: sla de agaten niet kapot, maar zaag en slijp ze. Dan zullen ze nog mooier zijn!

[Bewerkt door adekker op 05-04-2013 om 17:07 NL]


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Robinvanstokstraeten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2012, 17:45
Re: Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door Robinvanstokstraeten » 05 apr 2013, 18:32

adekker schreef:
Prachtige stukken en dat voor slechts een kwartiertje zoeken!
Zelf heb ik al heel wat keren in de omgeving van Idar-Oberstein gezocht en met succes. Hier heb ik ook over bericht in dit forum. Het is nog altijd de moeite waard en er zijn nog steeds voldoende akkers waar men mooie agaten en kristalbrokken kan vinden.
Waar heb je precies gezocht? Aan jouw vondsten te zien, denk ik dat je in de omgeving tussen Göttschied/Niederwörresbach bent geweest. Wellicht bij Volmersbach?
Het najaar is zeer geschikt om er weer te gaan zoeken. Dan zijn de akkers opnieuw vers geploegd en komen nieuwe edelsteenbrokken aan de oppervlakte. Vooral na een regenbui zul je voldoende kunnen vinden. Eén tip: sla de agaten niet kapot, maar zaag en slijp ze. Dan zullen ze nog mooier zijn!

[Bewerkt door adekker op 05-04-2013 om 17:07 NL]
De exacte plek ga ik beter niet op het web zetten, dan ligt er tegen de herfst niets meer... :-)Maar inderdaad in die omgeving... Ik zou de meer afgelegen akkers bezoeken.

Misschien kunnen we eens samen op pad gaan in het najaar? :)

Grtz



Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Re: Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door adekker » 06 apr 2013, 13:13

De exacte plek ga ik beter niet op het web zetten, dan ligt er tegen de herfst niets meer... :-)Maar inderdaad in die omgeving... Ik zou de meer afgelegen akkers bezoeken.

Misschien kunnen we eens samen op pad gaan in het najaar? :)

Grtz[/quote]
Ik ben ondertussen de tel kwijt hoe vaak ik al in Idar-Oberstein ben geweest. zeker meer dan 30x. En zelfs de laatste maal (afgelopen herfst) ontdekte ik weer twee akkers die voor mij nieuw waren. Inderdaad een beetje achteraf, maar met erg prachtige agaten en jaspisbrokken!
Ik zou het fantastisch vinden om samen met jou daar te gaan zoeken en je wegwijs maken in de vele verschillende vindplaatsen, want iedere akker levert weer zijn heel eigen kenmerkende agaten op. Helaas vrees ik dat het daar niet van zal komen. Door mijn recente scheiding zit ik financieel heel krap en alleen al de autorit naar Idar kost mij al meer dan ik kan missen. Maar tegen die tijd heb ik natuurlijk nog wel een aantal tips voor je!


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Gebruikersavatar
keitje
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 mar 2012, 21:05
Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door keitje » 16 apr 2013, 21:49

Een goede gids is natuurlijk heel waardevol! Met een aantal mensen benzinegeld bij elkaar sprokkelen moet toch haalbaar zijn. Helaas valt mijn Herfstvakantie pas in oktober...dat is wel erg najaar hè?

Andere vraag: Voor het eerst in mijn carrière kan ik in de meivakantie op stap: hoera! :-)
Manlief wil met ons nieuw campertje richting Italie via Oostenrijk rijden.
Denk jij dat er onderweg ergens nog mooie slijpbare stenen te verzamelen zijn? (Zonder uren hak en breekwerk want dan ben ik mijn huwelijk ook niet meer zeker ;-) ).

Groet
A3

[Bewerkt door keitje op 16-04-2013 om 20:50 NL]



Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door adekker » 19 apr 2013, 17:49

keitje schreef:
Een goede gids is natuurlijk heel waardevol! Met een aantal mensen benzinegeld bij elkaar sprokkelen moet toch haalbaar zijn. Helaas valt mijn Herfstvakantie pas in oktober...dat is wel erg najaar hè?

Andere vraag: Voor het eerst in mijn carrière kan ik in de meivakantie op stap: hoera! :-)
Manlief wil met ons nieuw campertje richting Italie via Oostenrijk rijden.
Denk jij dat er onderweg ergens nog mooie slijpbare stenen te verzamelen zijn? (Zonder uren hak en breekwerk want dan ben ik mijn huwelijk ook niet meer zeker ;-) ).

Groet
A3

[Bewerkt door keitje op 16-04-2013 om 20:50 NL]
Helaas is benzine maar een deel van de kosten voor een trip naar Idar-Oberstein. Er zal ook overnacht, gegeten en gedronken moeten worden. Als je een beetje succesvol wilt zoeken en meerdere vindplaatsen daar wilt bezoeken, is een eendaagse trip geen optie.
Oktober is juist bij uitstek heel geschikt om daar te zoeken! Men is dan volop bezig met de akkers om te ploegen en vaak zijn er dan ook wel regenbuien die de agaten schoonspoelen op het omgeploegde land. Je hoeft dan eigenlijk alleen maar "kleurtjes op te rapen". Succes verzekerd!

Onderweg naar Italie zijn er jammer genoeg geen vindplaatsen voor slijpbare mineralen. Met een heel grote omweg via het Zwarte Woud zou je bij Lierbach kunnen zoeken naar agaten. Die zijn zeker de moeite waard.
In Oostenrijk zelf zou je een uitstap kunnen maken naar het Habachtal en daar vrij hoog in het bergdal kunnen zoeken naar smaragden. En tevens kent Oostenrijk meerdere vindplaatsen van bergkristal, rookkwarts en granaat. Dat zou je eens kunnen nakijken op het net.



[Bewerkt door adekker op 19-04-2013 om 16:54 NL]


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door adekker » 25 mei 2013, 17:25

Wat misschien ook een mogelijkheid zou kunnen zijn, is dat ik tegen onkostenvergoeding met een groep daar op pad ga en daarbij optreed als gids.
Hierbij kan ik het gezelschap kennis laten maken met de diverse aspecten van het edelsteencentrum Idar-Oberstein, zoals:
- stadsrondleidingen met bijzonderheden en bezienswaardigheden
- bezoek aan een slijperij
- bezoek aan een edelsteengroothandel
- uitleg over de historische achtergrond van het ontstaan van de edelsteenindustrie daar
- zoeken op verschillende vindplaatsen (met vondsgarantie)in de omgeving
- edelstenen zoeken in de steengroeve Juchem
- praktische adviezen bij de aanschaf van edelstenen etc.
Er valt hier zeker een programma voor op te stellen (waar naar wens van het gezelschap van afgeweken kan worden). Voor een goede kennismaking met de stad en succesvolle zoektochten is een herfstvakantie zeer geschikt. Dat kan bv. dan van maandag t/m vrijdag. Als mijn reis- en verblijfskosten kunnen worden gedekt door voldoende deelname, zal ik graag mijn kennis en diensten ter plekke met iedereen delen.


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Gebruikersavatar
keitje
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 mar 2012, 21:05
Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door keitje » 11 jun 2013, 23:49

O, dit lees ik nu pas. Als ik mensen zou kennen.... ik weet alleen van mezelf dat ik dit leuk vind. Alle (en dat zijn er dus niet veel) steenkontacten die ik heb zijn op dit forum...
Misschien nieuw onderwerp van maken??



Gebruikersavatar
Bertie
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mar 2014, 10:04
Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door Bertie » 09 mar 2014, 22:15

Is het misschien een idee om eens een excursie naar deze locaties
Te organiseren lijkt me heel leuk om eens met een groep / groepje daar een weekend
Te gaan zoeken

Zelf heb ik helemaal geen ervaring in t zoeken naar geodes
Ik verzamel nu een paar jaar en zal graag eens gaan zoeken met
Ervaren mensen

Mvg Bertie kok

[Bewerkt door Bertie op 09-03-2014 om 22:17 NL]




Plaats reactie