Idar-Oberstein!?

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
ieme
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2014, 08:15
Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door ieme » 30 apr 2014, 12:27

hoi ik heb ook wel intressen in zon excursie ik ben een beginnering en weet nog maar heel weinig. Maar ik vind de punten 1 tot 6 ook het mooist. Ik zou graag ge informeert willen worden als jullie het gaan doen en wat de kosten zijn. Vervoer is ook een probleem voor mij dus is er dan ook mogelijk heden om mee te rijden? Vriendelijke groeten ieme


ieme

 
Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door adekker » 01 mei 2014, 13:10

Hallo Iemelda,

Ik heb een tijdje terug hierover contact gehad met Bertie en raad je aan om hem ook eens hierover te benaderen.
Vooralsnog zal de excurie begin november, een zeer goedkoop tijdstip voor het huisje, gaan plaatsvinden. Het zal dan een lang weekend worden (vanaf vrijdagmiddag tot maandagochtend 10 uur). Dat is voldoende tijd om te zoeken, maar veel te weinig om ook andere dingen te bekijken en te ondernemen. Bovendien zijn er in het weekend daar veel zaken en bezienswaardigheden gesloten.
Vanaf augustus zullen er weer prijsaanbiedingen komen van het Ferienpark Hambachtal, dus dan kunnen we ook meer vertellen over de kosten. Voor een huisje zullen die naar verwachting rond de 50 euro liggen voor zo'n weekend. De verplichte borgsom van 65 euro krijgt men naderhand terug, wanneer we het huisje in nette staat verlaten en zelf de boel even hebben schoongemaakt.
Als we allemaal ons eigen eten en drinken verzorgen, schat ik de basiskosten op:
huur huisje: 17,- , benzinekosten 50. Afgerond dus zo'n 70 euro per persoon. Uiteraard zijn alle verdere kosten voor ieder apart (zoals entree mijn, entree edelsteenmuseum, inkoop stenen enz.).


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

ieme
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2014, 08:15
Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door ieme » 03 mei 2014, 12:26

Hoi bertie ik ben erg ge intreceerd om mee te gaan naar idar oberstein ik ben nog maar een beginner en heb weinig ervaring maar ik leer snel. ik had al begrepen van adekker dat het november word. Ik zie er erg naar uit en mijn lijkt punt 1 tot 6 erg interessant. Ik zit wel dat ik geen auto heb dus wil ik graag mee rijden. vriendelijke groeten iemelda


ieme

Gebruikersavatar
keitje
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 mar 2012, 21:05
Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door keitje » 03 mei 2014, 13:23

In principe heb ik ook belangstelling... maar ik weet mijn vakantierooster nog niet.
Altijd vervelend om afhankelijk te zijn van schoolvakanties :-(
Het allerliefste ga ik zoeken!
Adrie



Gebruikersavatar
keitje
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 mar 2012, 21:05
Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door keitje » 03 mei 2014, 13:23

In principe heb ik ook belangstelling... maar ik weet mijn vakantierooster nog niet.
Altijd vervelend om afhankelijk te zijn van schoolvakanties :-(
Het allerliefste ga ik zoeken!
Adrie

[Bewerkt door keitje op 03-05-2014 om 13:24 NL]



Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door adekker » 03 mei 2014, 16:15

Geweldig, nog iemand die graag mee zou willen! Niet alleen super-gezellig, maar daarmee zou het uitstapje ook nog eens goedkoper uitvallen per persoon.
Mijn voorkeur gaat zelf ook uit naar het zoeken, en dan kan dan uitstekend in zo'n weekend.
Nadeel van een weekend is: op zaterdag sluit men daar al vroeg de winkels en op zondag zit alles dicht. Behalve het zoeken zal er dus verder helaas weinig mogelijk zijn.
Het vakantiehuisje is vanaf vrijdagmiddag 15.00 uur te betrekken. Afhankelijk van het tijdstip van aankomst, kan er die dag vooraf of nog even na betrekking van het huisje gezocht worden.
In plaats daarvan kan men er ook voor kiezen vliegensvlug door te rijden naar Idar om bv. een historische slijperij te bezoeken of een groothandel. Dit zou evt. ook nog kunnen op de maandag na 10 uur 's ochtends, wanneer we het vakantieadres weer moeten verlaten.
Aangezien we waarschijnlijk begin november zullen gaan, zou dat ver buiten het normale toeristenseizoen zijn. Enkele bezienswaardigheden zullen dan (zeker in het weekend) gesloten zijn, zoals de Agaatmijn. Ook zal het zelf hakken naar geoden in de steengroeve Juchem niet mogelijk wezen. Doch wanneer men akkers en velden wil afstruinen op brokken edelsteen, zal dat absoluut nog heel goed kunnen met goede resultaten. Daarvoor zijn er in de omgeving vindplaatsen voldoende aanwezig.

[Bewerkt door adekker op 03-05-2014 om 16:17 NL]


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door Frederik » 03 mei 2014, 17:47

Dit overzicht kan misschien nog van pas komen, moest je het nog niet hebben opgemerkt:
http://www.fossiel.net/information/arti ... ossiel.net


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
keitje
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 mar 2012, 21:05
Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door keitje » 03 mei 2014, 21:48

Bij het zoeken heb je dus niet veel meer nodig dan iets om de stenen in te doen? Als ik een hamer of zo moet regelen dan zal ik die aan moeten schaffen... en me er dus in moeten gaan verdiepen en zo...



Gebruikersavatar
keitje
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 mar 2012, 21:05
Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door keitje » 03 mei 2014, 21:50

O... de computer is zo traag dat ik nog een keer klik... en dan staat het er twee keer in. Sorry!



Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Idar-Oberstein!?

Bericht door adekker » 04 mei 2014, 13:17

Een hamer of zelfs nog zwaarder gereedschap (moker, breekijzer, beitels etc.) is inderdaad niet nodig wanneer we op de akkers zoeken. Alles wat men daar nodig heeft, zijn een paar laarsen, een paar scherpe ogen en enkele stevige tassen om de vondsten in te doen. Ook een vuilniszak is sterk aan te bevelen, om daar de bemodderde laarsen in te doen, zodat de auto enigzins schoon zal blijven. Mocht men bij het vakantieadres de vondsten alvast wat schoon willen maken, is een klein borsteltje (oude tandenborstel of een nagelschuier) erg handig.
Wanneer we gaan zoeken in oude afvalputjes van verdwenen slijperijen, is een tuinschepje aan te bevelen voor wat graafwerk. Meer heeft men niet nodig, aangezien er geen mogelijkheid zal zijn om zo laat in het seizoen en bovendien in het weekend een groeve te bezoeken.


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!


Plaats reactie