Wat is dit?

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
stivik
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2013, 21:46
Wat is dit?

Bericht door stivik » 26 mei 2013, 21:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allemaal,

Ik heb dit jaren geleden gevonden tijdens een speurtocht aan zee. Het kreeg mijn aandacht omdat het in zee dreef. Toen ik het opraapte viel het me p dat het heel licht was.

Hier wat eigenschappen:

Het weegt 32 gram (voelt erg licht aan), is kei hard, brand niet en geeft niet af.

Weet iemand wat dit voor iets is?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mike



 
Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Re: Wat is dit?

Bericht door Smaug » 27 mei 2013, 22:21

Het lijkt mij een stukje steenkool. Het komt regelmatig voor dat dat aanspoelt (gezonken schepen en verloren ladingen).


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

stivik
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2013, 21:46
Re: Wat is dit?

Bericht door stivik » 28 mei 2013, 21:32

Dat dacht ik ook. Maar het brandt dus niet en geeft niet af.



Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Wat is dit?

Bericht door adekker » 29 mei 2013, 14:23

Gezien de kleur, het lichte gewicht en de schelpvormige breukvlakjes zit ik te denken aan een stuk git.


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Re: Wat is dit?

Bericht door Elbert » 29 mei 2013, 14:52

Hallo, maar git drijft niet...tenzij het een holte zou bevatten, iets dat heel onwaarschijnlijk is.
Dus..
Je zou es kunnen proberen of je er een streep mee kunt schrijven op een baksteen en als die streep dan een bepaalde kleur heeft, hoor ik graag welke.

groeten, Bert


Elbert

Gebruikersavatar
donckey
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 sep 2012, 21:12
Re: Wat is dit?

Bericht door donckey » 30 mei 2013, 02:39

Voor een goede determinatie zou je het stuk in de hand moeten hebben en de mogelijkheid om er enkele proeven op te doen.
Toch heb ik wel een idee wat het zou kunnen zijn.
Namelijk een stukje /stuk natuurlijk teer of asfalt.
En ik bedoel dan geen asfalt van wegverharding (want dat zinkt als een baksteen :D ) maar zuiver teer.
Ik heb zelf een aantal van dit soort stukken gevonden in Trinidad and Tobago. Daar heb je een groot asfaltmeer. Waar teer echt aan het oppervlak komt. Aan de "overkant" in Venezuela komt ook teer/asfalt, in zogenaamde asfaltmeren aan de oppervlakte.
Deze zeer zuivere asfalt kan op water blijven drijven. Dit soort asfalt is om haar eigenschappen zeer geschikt voor verwerking in de start en landingsbanen van vliegvelden.
Het stuk kan ook afkomstig zijn van een oud (houten) schip of wrak waarvan het hout geteerd is/was,

Peter

[Bewerkt door donckey op 30-05-2013 om 01:42 NL]


donckey

Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Re: Wat is dit?

Bericht door Smaug » 30 mei 2013, 10:49

Ik blijf erbij dat het steenkool is. Steenkool ontbrand niet zomaar (je hebt meer nodig dan alleen een lucifer of aansteker) en pas bij 350 graden. Daarnaast brand het niet, het gloeit meer, tenzij je er een lading zuurstof doorheen pompt.


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

stivik
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2013, 21:46
Re: Wat is dit?

Bericht door stivik » 30 mei 2013, 20:18

Het zou inderdaad steenkool of asfalt kunnen zijn dus. Als ik het langs steen haal geeft het wel af (bruin).

Ik dacht altijd dat steenkool ruw was, maar dat is dus blijkbaar niet zo.

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de site zeker vaker bezoeken.


[Bewerkt door stivik op 30-05-2013 om 19:19 NL]



Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Re: Wat is dit?

Bericht door Elbert » 19 jun 2013, 14:51

Hallo, steenkool zou een zwarte streep geven en bovendien drijft steenkool niet op water.
Dus blijft de teer optie als enige over, maar ben met Andre eens dat het er uitziet als git.
En git geeft idd een bruine streep...
Kijk nog es of het zeker weten drijft op water; zo ja dan is het teer, zoniet dan hou ik het ook op git.

groeten, Bert


Elbert

Gebruikersavatar
donckey
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 sep 2012, 21:12
Re: Wat is dit?

Bericht door donckey » 19 jun 2013, 19:21

Steenkool? Git? Teer/asfalt?

GIT,
(vrije samenvatting uit wikipedea)

De Nederlandse wetenschappelijke naam voor "git" is gagaat.
Git is een fossiel met een dichtheid van 1,23 kg/dm³ dat ten tijde van het Jura onder hoge druk in modder is ontstaan uit 135 miljoen jaar oud hout van de araucariaceae-boomfamilie. Het wordt in twee vormen gevonden, hard en zacht, met een hardheid van 4 resp. 3 op de hardheidsschaal van Mohs.[3] De harde soort is het resultaat van de koolstofcompressie in zout water, terwijl koolstofcompressie in zoet water de zachte soort oplevert.

Git is eenvoudig te polijsten en wordt voor sieraden en kunstvoorwerpen gebruikt (reeds vanaf het Neolithicum). De lage dichtheid maakt het mogelijk om grote, maar niet te zware sieraden te maken.

Stivik, je zou dus kunnen proberen om een stukje van jouw zwarte vraagteken te polijsten. Als het git is, zou het mooi glad moeten worden en heftig gaan glimmen :D

Peter




donckey


Plaats reactie